Πέλεκυς κρατικών ενισχύσεων απειλεί και τη ΛΑΡΚΟ

Πέλεκυς κρατικών ενισχύσεων απειλεί και τη ΛΑΡΚΟ

Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου

Επανέρχεται ασφυκτικά στο προσκήνιο για τη ΛΑΡΚΟ η απαίτηση της Κομισιόν να επιστραφούν σημαντικά ποσά που χαρακτηρίσθηκαν ως κρατικές ενισχύσεις προς την εταιρεία. Η υπόθεση είχε ανακινηθεί το 2014, μετά από την απόφαση της Επιτροπής, που έκρινε ως αθέμιτα τα κρατικά μέτρα στήριξης προς τη ΛΑΡΚΟ και τα οποία της προσέδωσαν αθέμιτο πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της, κατά παράβαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις κρατικές ενισχύσεις. Η εταιρεία έχει προσφύγει από το 2014 κατά της συγκεκριμένης απόφασης στο Γενικό Δικαστήριο της Ε.Ε., με την Κομισιόν να θέτει τώρα προς την κυβέρνηση προθεσμία τριών εβδομάδων για την άμεση επιστροφή των κρατικών ενισχύσεων, υπό τον «πέλεκυ» να παραπεμφθεί η υπόθεση στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, για την επιβολή προστίμου.

Σύσκεψη στο Μαξίμου

Το θέμα αυτό ήταν αντικείμενο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χθες στο Μαξίμου, με τη συμμετοχή, του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνου Σκουρλέτη, εκπροσώπων του υπουργείου Οικονομικών και της Αντιπροεδρίας, καθώς και της διοίκησης της ΛΑΡΚΟ. Σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από την εταιρεία, το ελληνικό δημόσιο θεωρεί ότι είναι μαχητή η απόφαση της Κομισιόν και για το λόγο αυτό θα σταλεί σχετική επιστολή προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) εντός του χρονικού διαστήματος που έχει τεθεί, σε μια προσπάθεια να ανατραπεί η σχετική απόφαση. Πηγές της ΛΑΡΚΟ που μίλησαν στο liberal.gr υποστήριξαν ότι υπάρχουν όλα τα διαθέσιμα στοιχεία και η επιστολή θα ετοιμαστεί σε συνεργασία με την εταιρεία.

Χαμηλοί τόνοι

Ωστόσο, το ΥΠΕΝ επιλέγει να κρατήσει χαμηλούς τόνους για το όλο θέμα. Πηγές του υπουργείου επιβεβαίωσαν μεν τη σύσκεψη, όμως, απέφυγαν να τοποθετηθούν για τις ενέργειες που θα γίνουν. Όπως μεταδόθηκε στο liberal.gr, «η σύσκεψη ασχολήθηκε με όλα τα θέματα της ΛΑΡΚΟ και το πώς η εταιρεία θα παραμείνει βιώσιμη».

Στα 160 εκατ. ευρώ ανέρχεται η... λυπητερή

Τα ποσά που απαιτεί η Κομισιόν να επιστραφούν ανέρχονταν σε 135 εκατ. ευρώ το 2014 και με τους τόκους σήμερα υπολογίζονται σε 160 εκατ. ευρώ. Αφορούν στη συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας και την παροχή εγγυήσεων που παρείχε για την εξασφάλιση από τη βιομηχανία τριών δανείων. Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, έχουν επιστραφεί προς το Δημόσιο δύο από τις τρεις εγγυητικές επιστολές, για δάνεια 30 εκατ. ευρώ και 10,8 εκατ. Ευρώ, αντίστοιχα, τα οποία έχουν εξοφληθεί. Εκκρεμεί ένα ακόμη, όπως υποστήριξαν οι ίδιες πηγές, ύψους 50 εκατ. ευρώ, το οποίο έλαβε η εταιρεία από την ΑΤΕ και τώρα έχει κληρονομηθεί στην Τράπεζα Πειραιώς. Με την εξόφληση του, διαβεβαιώνουν, θα επιστραφεί η εγγύηση που παρείχε και γι'' αυτό το Δημόσιο.

«Ασπίδα» απέναντι στις απαιτήσεις της Κομισόν το Business Plan που εκπονείται... με αντιδράσεις εκ των έσω

Ισχυρό μαχητό στοιχείο κατά της απόφασης της Κομισιόν πηγές της ΛΑΡΚΟ θεωρούν ότι αποτελεί το Business Plan που εκπονείται αυτόν τον καιρό, με ορίζοντα 3ετίας, στο οποίο θα περιγράφεται η στρατηγική της εταιρείας, ώστε να καταστεί βιώσιμη. Το Επιχειρηματικό αυτό Σχέδιο υπολογίζεται να ολοκληρωθεί στο επόμενο δίμηνο, χωρίς, όμως, να αποκαλύπτονται λεπτομέρειες, δεδομένων και των αντιδράσεων συνδικαλιστών, που έχουν διαμηνύσει ότι δεν επιθυμούν περικοπές δαπανών και προσωπικού. Άλλωστε, όπως έλεγαν οι ίδιες πηγές, και στην απόφαση της Επιτροπής, το 2015, επικρινόταν η ελληνική κυβέρνηση, γιατί δεν υπέβαλε ποτέ σχέδιο αναδιάρθρωσης ή εξυγίανσης της ΛΑΡΚΟ, άρα και τα μέτρα ενίσχυσης της δεν μπορούσαν να δικαιολογηθούν βάσει των κανόνων της Ε.Ε.

Σε δύσκολη θέση

Σε κάθε περίπτωση, δεν πρόκειται για εύκολη υπόθεση, με τη ΛΑΡΚΟ να είναι αντιμέτωπη με σοβαρά οικονομικά προβλήματα και υποχρεώσεις ακόμη και προς τη ΔΕΗ, που είναι ένας από τους μετόχους της. Μάλιστα, εξαιτίας της κάθετης βουτιάς της τιμής του νικελίου πέρυσι, η εταιρεία αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, αδυνατώντας να εξυπηρετήσει τις οφειλές της.

Περικοπές

Σύμφωνα με πηγές της εταιρίας, η διοίκηση της εφαρμόζει από πέρυσι σχέδιο περικοπής κόστους σε όλα τα επίπεδα (προμήθεια καυσίμων, εργολαβίες, κλπ), με συνέπεια οι ζημίες της το 2015 να συγκρατηθούν. Από 75 εκατ. ευρώ που ήταν το 2014, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν για το 2015 στα 65 εκατ. ευρώ, με τις πωλήσεις να διατηρούνται στα ίδια επίπεδα, ήτοι περί τα 237 εκατ. ευρώ.