8ος χρόνος, ημέρα 2484η
Σάββατο, 20 Αυγούστου 2022

Ομολογία Σταθάκη: Δεν μπορούμε να μειώσουμε τους φόρους στα καύσιμα

Ομολογία Σταθάκη: Δεν μπορούμε να μειώσουμε τους φόρους στα καύσιμα

Του Γιώργου Φιντικάκη

Το κόστος της συνειδητής επιλογής της κυβέρνησης να φορολογήσει τα πάντα προκειμένου να πετύχει υπερπλεονάσματα, πληρώνουν στην αντλία καταναλωτές, ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις.

Είναι φόροι, το 60%-70% της τιμής της βενζίνης που σε αρκετά νησιά έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ, και μόνο το 30%-40% της τελικής της αξίας οφείλεται στο πετρέλαιο και τη διακύμανση της ισοτιμίας του ευρώ με το δολάριο.

Η αιτία που σε περιόδους αναταραχής στις διεθνείς αγορές, τα καύσιμα στην Ελλάδα καίνε τόσο πολύ, βρίσκεται στο γεγονός ότι έχουμε τον τρίτο υψηλότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στην Ευρώπη. Βρίσκεται επίσης στην ελληνική "πρωτοτυπία", προκειμένου να δημιουργήσουμε υπερπλεονάσματα και μαξιλάρια, να επιβάλουμε στα καύσιμα δύο φορές ΦΠΑ στα καύσιμα. Εναν ΦΠΑ επί της αξίας του προϊόντος και άλλον έναν επί του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης!

Ερωτηθείς σήμερα για όλα αυτά, ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης σήκωσε τα χέρια ψηλά, και είπε χαρακτηριστικά ότι “δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να μειώσουμε τους φόρους, φέτος δεν μπορούμε να το κάνουμε”.

Εκείνο που δεν είπε ο υπουργός είναι ότι τα καύσιμα αποτελούν διαχρονικά την εύκολη λύση για να μεταφέρονται χρήματα από τις τσέπες των καταναλωτών στα δημόσια ταμεία. Και ότι έχει υπερισχύσει η κοντόθωρη εισπρακτική προσέγγιση που επιτάσσει την περαιτέρω αύξηση των φόρων επί των αυξανόμενων τιμών των καυσίμων προκειμένου να εισπραχθούν ακόμη περισσότερα έσοδα και να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ ως το 2022.

Με φόρους όπως στα καύσιμα και σε άλλα προιόντα, έχουν κτιστεί μεταξύ άλλων τα υπερδιπλάσια έναντι του στόχου πλεονάσματα, που στερούν πόρους από την οικονομία, και συνδέονται ευθέως με την καθήλωση της ανάπτυξης στο μισό του ρυθμού που είχε προβλεφθεί. Απόδειξη το γεγονός ότι το κόστος των πολιτικών αυτών, πλήρωσε ακριβά πέρυσι η οικονομική ανάπτυξη, που προσγειώθηκε στο ισχνό 1,4%, έναντι στόχου του προϋπολογισμού του 2017 για 2,7%. Εξάλλου η κατανάλωση έμεινε σχεδόν στάσιμη το 2017 (+0,1%), κάτι το οποίο οικονομικοί αναλυτές απέδωσαν στην εξάντληση των καταναλωτών λόγω υπερβολικών φορολογικών βαρών.

Αυτή είναι η εικόνα πίσω από την άνοδο των τιμών στα καύσιμα, και όχι από μόνο του, το ανησυχητικό κοκτέιλ εξελίξεων σε Ιράν και Βενεζουέλα. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει τη τρίτη θέση πανευρωπαικά, και την όγδοη θέση σε όλο τον κόσμο με την ακριβότερη βενζίνη, σύμφωνα με την παγκόσμια λίστα της “GlobalPetrolPrices”, ξεπερνώντας χώρες με πολλαπλάσια αγοραστική δύναμη.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που φέρουν ημερομηνία 21 Μαίου, η μέση τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα είναι 1,63 ευρώ, και βρίσκεται πολύ υψηλότερα στη λίστα από την Πορτογαλία (1,58 ευρώ), το Βέλγιο (1,48 ευρώ), τη Βρετανία (1,45 ευρώ), τη Γερμανία (1,44 ευρώ), την Ιρλανδία (1,43 ευρώ), την Ισπανία (1,32 ευρώ), την Αυστρία (1,27 ευρώ), κ.ο.κ.

Επίσης σε πανευρωπαικό επίπεδο η χώρα κατέχει την 3η θέση με την πιο υψηλή τιμή βενζίνης, έχοντας ξεπεράσει και την παραδοσιακά ακριβότερη από εμάς, Ιταλία. Κατατάσσεται, σύμφωνα με το εβδομαδιαίο δελτίο τιμών της Κομισιόν, μόνο πίσω από την Ολλανδία και τη Δανία, με τιμή 1,624 ευρώ. Και εδώ όμως, τα στοιχεία παρουσιάζουν υστέρηση, που σημαίνει ότι τις επόμενες ημέρες, ενδεχομένως να εμφανιστούμε σε ακόμη υψηλότερη θέση, αφού χθες η μέση τιμή χώρας κυμαίνονταν στα 1,645 ευρώ (Παρατηρητήριο Τιμών, υπ. Οικονομίας).