Οι Κυριακές, το κυνήγι μαγισσών και η αγορά που αλλάζει
Απ. Βακάκης (Jumbo)

Οι Κυριακές, το κυνήγι μαγισσών και η αγορά που αλλάζει

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Στις στρεβλώσεις, στο... κυνήγι μαγισσών με τις απαγορεύσεις, στην εφαρμογή δύο μέτρων και δύο σταθμών στο χώρο του εμπορίου, καθώς «περιοχές που μάχονται κατά του ανοίγματος της Κυριακής, δουλεύουν για χρόνια όλες τις Κυριακές» αναφέρθηκε χθες ο πρόεδρος της Jumbo Απόστολος Βακάκης, στο περιθώριο της έκτακτης γενικής συνέλευσης της εισηγμένης.

Ερωτηθείς για το μεγάλο θέμα που έχει δημιουργηθεί με το άνοιγμα της Jumbo τις Κυριακές σε Πρέβεζα και Κατερίνη, ο Απόστολος Βακάκης ήταν ξεκάθαρος ως προς τη γνώμη του και τη θέση περί ελεύθερης αγοράς και ίσων κανόνων που υποστηρίζει.

«Δε θέλω να πρωτοστατήσω στο να δουλεύουμε τις Κυριακές. Αν η κοινωνία επιλέξει στο όνομα των ανέργων ή στο όνομα των καταναλωτών να λειτουργούν τα καταστήματα τις Κυριακές, θα ακολουθήσουμε» τόνισε μεταξύ άλλων, συμπληρώνοντας πως «το καθαρά επιχειρηματικό κομμάτι είναι ασύμφορο. Η επιλογή αυτή δεν είναι κερδοφόρος και ελήφθη από το σύνολο, του οποίου μέρος είμαστε κι εμείς».

Από την άλλη πλευρά, επισήμανε πως στις συγκεκριμένες περιοχές που υπάρχουν αντιδράσεις, δουλεύουν για χρόνια όλες τις Κυριακές και «δεν είναι σωστό να δουλεύουν οι μισοί και οι άλλοι μισοί όχι. Η ανάγκη της αγοράς μας οδηγεί να είμαστε ενεργοί εκεί που είναι και οι άλλοι, καθώς σε αντίθετη περίπτωση χάνεις τον καταναλωτή», συμπλήρωσε και συνέχισε:

«Σε αυτό το κομμάτι είμαι κατηγορηματικός. Αν έχουμε την πολυτέλεια να μη δουλεύουμε τις Κυριακές δεν πρέπει να δουλεύουμε ούτε τις Δευτέρες ούτε τις Τετάρτες» επεσήμανε και αναφερόμενος σε Πρέβεζα και Κατερίνη τόνισε ότι «πρόκειται για τουριστικές ζώνες, στις οποίες όλοι δουλεύουν τις Κυριακές. Συνεπώς πρέπει να δουλεύουμε κι εμείς. Δε θα μπορούσαμε να έχουμε τέτοια έπαρση και να μη δουλεύουμε». Επίσης σημείωσε πως «οι εργαζόμενοι αμείβονται περισσότερο τις Κυριακές οι άνθρωποι δουλεύουν 40 ώρες την εβδομάδα. Παντού υπάρχει αυτό».

Επίσης, μιλώντας για το εκπτωτικό χωριό στην Αττική σημείωσε πως «αν δουλεύει τις Κυριακές, θα δουλεύουμε κι εμείς», ενώ αναφέρθηκε και στα Χανιά τονίζοντας πως ««έχει εγκριθεί η λειτουργία τις Κυριακές, αλλά μόνο στον κεντρικό δρόμο της πόλης. Θα πρέπει να αλλάξει αυτό. Πρέπει να υπάρξει ισοπολιτεία: Ή όλοι ή κανένας».

Ο επικεφαλής της Jumbo τόνισε πως «οι όροι της αγοράς θα κρίνουν το άνοιγμα κι άλλων καταστημάτων τις Κυριακές, ενώ όπου επιτραπεί, βάσει της νομοθεσίας και σύμφωνα με τους όρους της αγοράς, όπως ισχύει σε Κατερίνη και Πρέβεζα, θα ανοίξουν και άλλα καταστήματα (σ.σ. Jumbo) τις Κυριακές.

Το 1/3 των κερδών στο κράτος

Ο κ. Βακάκης τόνισε ότι ο σχεδιασμός του ομίλου προβλέπει τη δημιουργία – λειτουργία ενός καταστήματος κάθε δύο χρόνια, ενώ συμπλήρωσε πως το 1/3 των κερδών πάει σε επενδύσεις νέων καταστημάτων ή συντηρήσεις παλαιών, το 1/3 πάει στο κράτος και το υπόλοιπο 1/3 στους μετόχους. Μιλώντας για την αγορά στο μέλλον τόνισε ότι θα αναμορφωθεί με λιγότερα και πιο μεγάλα καταστήματα και περισσότερους εργαζόμενους μέσα σ' αυτά, όπως γίνεται στο εξωτερικό.

Για την τρέχουσα χρήση τόνισε πως ήταν επιτυχία ότι κρατήσαμε τον σωρευτικό βαθμό ανάπτυξης σταθερό στο 7,5%, όσο και το αντίστοιχο εξάμηνο του 2018. Για το 2020 σημείωσε πως η εταιρεία παραμένει σταθερή στη δική της κατεύθυνση, με την ανάπτυξη να εκτιμάται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 5-6%, ασχέτως με το ευρύτερο οικονομικό κλίμα. Για την κυβέρνηση τόνισε ότι έχει κάνει σοβαρές προσπάθειες να βοηθήσει στην ψυχολογία της αγοράς».

Πως κινήθηκε η χρήση που έκλεισε

Οι πωλήσεις της Jumbo στην υπερδωδεκάμηνη οικονομική χρήση από 1η Ιουλίου έως 31η Δεκεμβρίου 2019 ανήλθαν σε 512,5 εκατ. ευρώ περίπου έναντι 476,8 εκ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση +7,5%. Η αύξηση των πωλήσεων καταγράφηκε παρά το γεγονός ότι συνολικά ο τομέας των παιχνιδιών δεν έδειξε την ίδια δυναμική σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο για τον μήνα Δεκέμβριο.

Αναλυτικότερα, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής (χωρίς τις ενδοεταιρικές συναλλαγές), σημείωσαν αύξηση 4% περίπου, ενώ οι πωλήσεις των καταστημάτων στην Ελλάδα ήταν αυξημένες κατά 3%. Οι πωλήσεις στην Κύπρο αυξήθηκαν πάνω από 4%, ενώ στη Βουλγαρία «έτρεξαν» με +7%. Καλύτερη χώρα (σε ρυθμούς ανάπτυξης) παραμένει η Ρουμανία που η αύξηση πωλήσεων ξεπέρασε το 20%.

Με τη λειτουργία του ιδιόκτητου υπερ-καταστήματος (14.000 τμ περίπου) στο Brasov της Ρουμανίας τον Νοέμβριο 2019, το δίκτυο καταστημάτων του Ομίλου Jumbo έφτασε τα 80 καταστήματα. Από αυτά τα 52 βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 9 στη Βουλγαρία και 14 στη Ρουμανία ενώ ο Όμιλος διαθέτει και το ηλεκτρονικό κατάστημα www.e-jumbo.gr στην Ελλάδα.

Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι μέχρι το τέλος του 2020, στο δίκτυο καταστημάτων θα προστεθεί ένα νέο κατάστημα στην Ελλάδα (9.000 τ.μ. περίπου). Όσον αφορά την Κύπρο πέρα από την έναρξη ενός νέου υπερ- καταστήματος στην Λευκωσία (11.000 τ.μ.) θα ξεκινήσει και το ηλεκτρονικό κατάστημα.

Επίσης, θα λειτουργήσει στην Craiova (12.000 τ.μ. περίπου), στη Ρουμανία ένα νέο ιδιόκτητο κατάστημα ενώ στο ίδιο συγκρότημα θα στεγαστούν αποθήκες και οι υπηρεσίες για το e - jumbo της Ρουμανίας (33.000 τ.μ. Περίπου). Ο Όμιλος, μέσω συνεργασιών, έχει παρουσία με 26 καταστήματα που φέρουν το σήμα της JUMBO, σε έξι χώρες (Αλβανία, Κόσσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία και Μαυροβούνιο).

Το μέρισμα

Η έκτακτη γενική συνέλευση της Jumbo εγκαινίασε οριστικά την περίοδο των οικονομικών χρήσεων που στο εξής θα ξεκινούν την 1η Ιανουαρίου και θα ολοκληρώνονται την 31η Δεκεμβρίου κάθε χρόνου. Στη συνέλευση εκπροσωπήθηκε το 78% του μετοχικού κεφαλαίου, και εγκρίθηκε μέρισμα 0,2820 ευρώ ανά μετοχή και αντιστοιχεί στο 50% του ετήσιου μερίσματος της οικονομικής χρήσης που έληξε την 30.6.2019, προσαυξημένο κατά 20% όπως ακριβώς είχε υποσχεθεί η διοίκηση. Στις 30 τρέχοντος θα καταβληθεί 0,220 ευρώ ανά μετοχή, ενώ το υπόλοιπο 0,062 ευρώ ανά μετοχή, θα πρέπει πρώτα να εγκριθεί με απόφαση της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης, η οποία θα πραγματοποιηθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους.