Οι ευρωπαϊκές τράπεζες στρέφονται στις προμήθειες για να περιορίσουν την πελατεία στα καταστήματα   

Οι ευρωπαϊκές τράπεζες στρέφονται στις προμήθειες για να περιορίσουν την πελατεία στα καταστήματα 

Στην ισπανική τράπεζα Caixabank οι περισσότεροι πελάτες που επισκέπτονται κατάστημα της για υπηρεσίες στις οποίες έχουν πρόσβαση μέσω του διαδικτύου χρεώνονται δύο ευρώ για να τις διεκπεραιώσουν.

Τέλη σαν αυτά αποτελούν μέρος της προσπάθειας των ευρωπαϊκών τραπεζών, που για χρόνια τώρα ταλαιπωρούνται από το περιβάλλον αρνητικών επιτοκίων, να απεξαρτήσουν την πελατεία τους από τα καταστήματα των πυκνών δικτύων τους.  

Η αύξηση των καταθέσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, που κοστίζουν στις τράπεζες για να τις παρκάρουν στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, τις αναγκάζει πλέον να χρεώνουν τους πελάτες για υπηρεσίες που στο παρελθόν προσέφεραν δωρεάν στα καταστήματα των δικτύων τους.

Όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Caixabank Gonzalo Gortazar πρόσφατα, «ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς μας, η αποδοχή καταθέσεων, είναι πλέον ζημιογόνος δραστηριότητα. Κάποτε ήταν μέρος των παραδοσιακών λειτουργιών και της κερδοφορίας μας αλλά πλέον δημιουργεί ζημιές».

Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς της ανταγωνίστριας τράπεζας Bankia για 4,3 δισ. ευρώ, η Caixabank έχει αρχίσει να ενημερώνει τη νέα πελατεία των επτά εκατομμυρίων για τη νέα πολιτική χρεώσεων και προμηθειών, όπως τα τέλη για χρησιμοποίηση των υπηρεσιών στα καταστήματα του διευρυμένου δικτύου της.

Οι χρεώσεις για χρεωστική κάρτα θα αυξηθούν στα 36 ευρώ από 28 ευρώ αν οι πρώην πελάτες της Bankia δεν επιλέξουν τη νέα πιστωτική κάρτα που εκδίδει η Caixabank, την 'My Card', που δίνει στην τράπεζα περισσότερες δυνατότητες για κερδοφόρες δανειακές ευκαιρίες.

Τα τραπεζικά στελέχη τη θεωρούν αναγκαία κίνηση για να στηριχθεί η κερδοφορία.

Γενικότερα, οι ισπανικές τράπεζες δυσκολεύονται να δημιουργήσουν κέρδη από δάνεια και τα έσοδα τους υποχώρησαν 2% το πρώτο εξάμηνο σε σύγκριση με το περυσινό πρώτο εξάμηνο, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ισπανίας.

Η τράπεζα BBVA χρεώνει πλέον δύο ευρώ για αναλήψεις κάτω των 20.000 ευρώ σε κατάστημα ενώ η Santander θα χρεώνει μερικούς πελάτες έως και 240 ευρώ για να διατηρούν τραπεζικό λογαριασμό αν δεν πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Όλες οι τράπεζες κάνουν παρόμοιες κινήσεις καθώς το να προσφέρουν το εύρος των υπηρεσιών χωρίς χρεώσεις δεν είναι πλέον δυνατό. Οι εξελίξεις είναι παρόμοιες και στη Γερμανία όπου οι τράπεζες λανσάρουν νέα τέλη.

Στις 10 Νοεμβρίου η τράπεζα DKB άρχισε να χρεώνει τους νέους πελάτες για λογαριασμούς άνω των 25.000 ευρώ ενώ στην ολλανδική τράπεζα ING οι πελάτες θα αρχίσουν να πληρώνουν 0,99 ευρώ κάθε μήνα από τον επόμενο Μάρτιο για χρεωστικές κάρτες, επιπρόσθετα στη μηνιαία χρέωση των 4,90 ευρώ στους λογαριασμούς η οποία εισήχθη το 2020.

Στην Ιταλία η ένωση καταναλωτών Altroconsumo ανακοίνωσε τον Σεπτέμβριο ότι το κόστος τραπεζικού λογαριασμού έχει αυξηθεί κατά 11%-15% φέτος.

Σύμφωνα με έκθεση της McKinsey τον Οκτώβριο, η στροφή αυτή των τραπεζών είναι αντίδραση στα δισεκατομμύρια ευρώ που έχουν χάσει από τα καθαρά έσοδα τόκων την τελευταία δεκαετία των αρνητικών επιτοκίων.

Αντίθετα, οι προμήθειες των ισπανικών τραπεζών αυξήθηκαν 16% το δεύτερο τρίμηνο στα 4,18 δισ. ευρώ από πέρυσι, ενώ οι εκταμιεύσεις στεγαστικών δανείων μόλις 0,54% την ίδια περίοδο.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Τραπεζών, στο τέλος Ιουνίου το ποσοστό των εσόδων από προμήθειες των ισπανικών τραπεζών στα συνολικά λειτουργικά τους έσοδα έφτασε το 25% και ήταν χαμηλότερο από το μέσο όρο του 32% για τις ευρωπαϊκές τράπεζες και επίσης αρκετά χαμηλότερο από το σχεδόν 40% των ιταλικών τραπεζών και το 37% των γερμανικών.

Παρά τις προσπάθειες των τραπεζών να εξαιρούν τους ηλικιωμένους πελάτες από τις χρεώσεις αυτές, οι αξιωματούχοι ανησυχούν οτι η τάση των χρεώσεων μπορεί να προκαλέσει χρηματοοικονομικό αποκλεισμό για τμήματα πληθυσμού.

Στην τελευταία της ετήσια έκθεση, η Τράπεζα της Ισπανίας αναφέρει ότι ενώ το κλείσιμο καταστημάτων στην επαρχία μπορεί να δικαιολογηθεί από την πτώση της ζήτησης και την ανάγκη κερδοφορίας, η συρρίκνωση αυτή επηρεάζει την πρόσβαση του πληθυσμού σε μετρητά, κάτι που δεν μπορεί να καλυφθεί από την ηλεκτρονική τραπεζική όπως άλλες υπηρεσίες.

Ακόμη και σε μεγάλες πόλεις όπως η Μαδρίτη, οι ηλικιωμένοι πελάτες μπορεί να αισθανθούν αποκλεισμένοι.