Οι αντιστάσεις της ναυτιλίας στα σκωτσέζικα ντους του διεθνούς εμπορίου

Οι αντιστάσεις της ναυτιλίας στα σκωτσέζικα ντους του διεθνούς εμπορίου

της Μαίρης Βενέτη

Οι επενδυτές αναμένουν τις οριστικές εξελίξεις στις εμπορικές διαπραγματεύσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας,  ενώ πλησιάζουμε στην κομβική ημερομηνία που θα τεθούν σε ισχύ οι επιπλέον δασμοί στις κινεζικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ.

Όσο ο Πρόεδρος Τραμπ προπονεί τη διεθνή κοινότητα στην ανοχή των σκωτζέζικων ντους περί υπογραφής ή όχι της Φάσης 1 της εμπορικής συμφωνίας - ποιος ξέρει τι θα ακολουθήσει  όταν ξεκινήσουν οι δύο επόμενες φάσεις- η συνεχιζόμενη επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης στο διεθνές εμπόριο έκανε την εμφάνιση της στις θαλάσσιες μεταφορές τόσο για το εναπομείναν διάστημα του 2019 όσο και για το 2020, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της BIMCO.

Στη συγκεκριμένη έκθεση υπογραμμίζεται με κάθε τρόπο ότι ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας δεν επηρεάζει μόνο τις οικονομίες των δύο χωρών, αλλά και το ευρύτερο εμπορικό φάσμα, συμπεριλαμβανομένου και του  θαλάσσιου εμπορίου.

Η έκθεση επισημαίνει  πως η ναυλαγορά θα πιεστεί ξανά στο τέλος  τέταρτου τριμήνου του 2019, ένα τρίμηνο που μεταξύ άλλων σηματοδοτεί την λήξη της εποχικότητας στη ζήτηση του πετρελαίου, αλλά από φέτος σηματοδοτεί και κάτι καινούργιο: Την  αρχή του περιβόητου κανονιστικού πλαισίου ΙΜΟ για τις εκπομπές θείου, έναντι να εναρμονιστεί η ναυτιλία με τις αυξημένες ανάγκες για μικρότερο ενεργειακό αποτύπωμα με στόχο να αντιμετωπισθεί η κλιματική αλλαγή.

Στο ίδιο μήκος μιζέριας κινήθηκαν και οι προσδοκίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου  για την ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου, καθώς επαναπροσδιόρισε την αρχική του πρόβλεψη για το 2020 στο 2,7% από την  αρχική στο 3%. 

Στο σημείο αυτό να υπενθυμίσουμε  ότι τους δύο προηγούμενους μήνες ζήσαμε μια ραγδαία άνοδο των ναύλων στα VLCCs.

Μερικοί από τους λόγους του ράλυ ήταν η επίθεση στο ιρανικό δεξαμενόπλοιο, η μείωση των εξαγωγών από τον ΟΠΕΚ που αντικαταστάθηκε από μακρινές μεταφορές από τις ΗΠΑ, οι αμερικανικές κυρώσεις σε ένα μεγάλο μέρος του κινεζικού τονάζ λόγω της συνεργασίας της Κίνας με την Τεχεράνη, η επίθεση στις εγκαταστάσεις της Aramco που επίσης οδήγησε στην αντικατάσταση από μακρινές μεταφορές από ΗΠΑ, Βραζιλία και Δυτική Αφρική και  εκτίναξε τις τιμές του πετρελαίου μέσα σε μια ημέρα κατά 19%, η διακοπή εξαγωγών από τον Ισημερινό, αλλά και η εποχικά υψηλή ζήτηση για καύσιμα πριν από τον χειμώνα.

Η άνοδος της ζήτησης αργού από τα διυλιστήρια, με στόχο την συμβατότητα της παραγωγής καυσίμων  σύμφωνα με τους κανονισμούς της οδηγίας IMO 2020, έπαιξε επίσης σημαντικό ρόλο.

Όμως λίγο πριν το νέο έτος, κάποιοι από τους άνωθεν παράγοντες έχουν αρχίσει να εκλείπουν.

Η αύξηση της ζήτησης λόγω εποχικότητας ολοκληρώνεται κάπου εδώ, ενώ  η γεωπολιτική αβεβαιότητα εν μέρη έχει καταλαγιάσει, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι δεν υποβόσκει.

Οι εμπορικοί πόλεμοι επίσης δεν έχουν ακόμα φθάσει τη χρυσή γραμμή του τερματισμού και ως εκ τούτου η παγκόσμια επιβράδυνση παραμένει  βαρίδι για τις προβλέψεις στη ζήτηση πετρελαίου και όχι μόνο.

Οι  πρόσφατες  εκθέσεις του OPEC και της Διεθνoύς Υπηρεσίας Ενέργειας, ΙΕΑ κινήθηκαν λίγο πολύ στο ίδιο πνεύμα.

Ο OPEC εκτιμά ότι θα μειώσει την παραγωγή του κατά 1 εκατ. βαρέλια, στα 29 εκατ. βαρέλια, για το 2020, ενώ η μακροπρόθεσμη ματιά της ΙΕΑ βλέπει άνοδο κατά 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα μέχρι το 2025, χρονικό σημείο μετά από το οποίο αναμένεται αντιστροφή, καθώς θα βελτιωθεί η απόδοση των καυσίμων και θα κυριαρχήσουν  στους δρόμους τα ηλεκτρικά οχήματα.

Βέβαια όσον αφορά τη μείωση παραγωγής από τον OPEC θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν ότι ένα σημαντικό μέρος της θα αντισταθμιστεί και πάλι  από την αμερικανική παραγωγή, που αυξάνει στην ουσία την προσφορά λόγω των μεγαλύτερων αποστάσεων που προκύπτουν στο εμπόριο αργού.

Έναντι να δώσουμε όμως ένα πιο μακροπρόθεσμο στίγμα, να επαναλάβουμε  την εκτίμηση του διακεκριμένου αναλυτή Stephen Gordon της Clarksons -κορυφαίος πάροχος υπηρεσιών ολοκληρωμένων θαλάσσιων μεταφορών παγκοσμίως- για τους δυο τομείς της παγκόσμιας ναυτιλίας με τις καλύτερες μακροπρόθεσμες προοπτικές.

Πρόκειται για τις μεταφορές πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς η ζήτηση για τάνκερ μεταφοράς διυλισμένων προϊόντων αργού μπορεί έως και να διπλασιαστεί το 2020 και το εμπόριο αργού πετρελαίου να ενισχυθεί κατά 600.000 βαρέλια ημερησίως, λόγω των κανονισμών για τις μειωμένες εκπομπές θείου και ρύπων που θα τεθούν σε εφαρμογή από τον Ιανουάριο του 2020.

Επίσης θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν ότι από την εφαρμογή των νέων κανονισμών του IMO, φαίνεται να ευνοείται-σε πρώτη φάση τουλάχιστον- κυρίως ο κλάδος των Medium Range δεξαμενόπλοιων- από 25000-44,999 dwt- των λεγόμενων MRs.

Συμπερασματικά, είναι  εξαιρετικά νωρίς να είμαστε κατηγορηματικοί για τις τάσεις του 2020, εντούτοις η ανάπτυξη του στόλου κατά 4,8% το 2019 και οι χαμηλές διυλίσεις συγκρατούν τις  προβλέψεις για τις τιμές της ναυλαγοράς, μέχρι νεωτέρας.

Αν η επιβράδυνση άλλωστε εξελιχθεί σε ύφεση, τότε ένας από τους βασικούς παράγοντες στο παιχνίδι θα αλλάξει δραματικά. 

Και αυτή η εκτίμηση όμως είναι λίγο νωρίς να οριοθετηθεί χρονικά.

* Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή, ή προτροπή για αγορά ή πώληση των αναφερομένων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται, βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δεν δίνεται ότι είναι ακριβείς ή πλήρεις και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.