Ο επιχειρηματικός ηγέτης δίνει λύσεις και οδηγεί τις εξελίξεις στην κοινωνία
Χρήστος Χαρπαντίδης

Ο επιχειρηματικός ηγέτης δίνει λύσεις και οδηγεί τις εξελίξεις στην κοινωνία

«Για να είμαστε βιώσιμοι στη νέα εποχή, δεν μπορούμε να πορευόμαστε με όρους τους παρελθόντος. Πρέπει να διαβάζουμε το σήμερα και πολλές φορές, οι ηγέτες πρέπει να ανοίγουν και δρόμους, να μην περιμένουν τον καταναλωτή να σταματήσει μια κακή συνήθεια όπως το κάπνισμα, αλλά να οδηγούν τις εξελίξεις. Ο ηγέτης πρέπει να προσπαθεί να βρει τη λύση, έστω και αν η κοινωνία ακόμα δεν είναι έτοιμη να το κάνει».

Με τις φράσεις αυτές περιέγραψε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Παπαστράτος κ. Χρήστος Χαρπαντίδης μιλώντας στο Delphi Forum, το πως η εταιρεία μετασχηματίστηκε τα τελευταία χρόνια, έγινε μπροστάρης σε μια νέα εποχή, αναλαμβάνοντας ρίσκα και φεύγοντας ουσιαστικά από ένα παρελθόν… δεκαετιών όπου πρωταγωνιστούσε το τσιγάρο, για να πάει σε έναν κόσμο απαλλαγμένο από τσιγάρο.

Αναφέρθηκε στο πως η Παπαστράτος μετασχηματίστηκε τα τελευταία χρόνια και έγινε στην ουσία μια εταιρεία τεχνολογίας από μια εταιρεία παραγωγής τσιγάρων, πως «μπολιάστηκε» ο όμιλος με καινούρια στελέχη που έφεραν την ψηφιακή εποχή, αλλά και το χρέος που έχει η εταιρεία να δώσει καλύτερα προϊόντα στην κοινωνία, με οδηγό πάντα την επιστήμη και την τεχνολογία.

«Αυτή η εποχή, αυτή η περίοδος που περάσαμε τα άλλαξε όλα και νομίζω ότι μας άλλαξε όλους. Είδαμε ότι τα μεγάλα προβλήματα απαιτούν μεγάλες λύσεις και συλλογικές λύσεις. Και για να μπορέσουμε να τα αντιμετωπίσουμε από κοινού, ως σύγχρονη κοινωνία, το βασικό στοιχείο είναι η εμπιστοσύνη μεταξύ όλων των παραγόντων που συνθέτουν την κοινωνία μας», τόνισε.

Η αξία της επιστήμης και η ευθύνη η δική μας

Παράλληλα, εξήρε την αξία της επιστήμης και το πως μπορεί να ωφελήσει την κοινωνία μέσα από τις έρευνες και τις μελέτες, όπως έγινε και στην περίπτωση του κορονοϊού «που έσωσε χιλιάδες ζωές στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο».

«Η επιστήμη μας είναι αδιαμφησβήτητα ισχυρή, βασίζεται σε πολυετείς μελέτες και έρευνες θεμελιωμένες γερά επιστημονικά, την ίδια στιγμή όμως, είναι ανοιχτή, είναι διαθέσιμη σε όποιον επιθυμεί να την ελέγξει, να την επιβεβαιώσει, να την αμφισβητήσει. Εμείς, έχουμε κάνει επενδύσεις πολλών δισ. τα τελευταία 13-14 χρόνια πάνω στην έρευνα, την οποία βεβαίως θέτουμε και στην υπηρεσία της επιστημονικής κοινότητας και της κοινωνίας», τόνισε αναφερόμενος στην προσπάθεια που έχει κάνει η Philip Morris στην αναζήτηση νέων λύσεων, μακριά από το συμβατικό τσιγάρο.

Αυτό μας επιτρέπει να έχουμε και έναν υγιή διάλογο πάνω σε επιστημονικά θέματα, όπου το κλειδί είναι η διαφάνεια. Απόλυτη διαφάνεια καθώς η επιστήμη δημιουργεί ένα ουδέτερο έδαφος για ανταλλαγή απόψεων. Αξιωματικά, η επιστήμη είναι αμφισβητήσιμη, είναι διαθέσιμη σε όλους για να την κρίνουν.

Επίσης, πολύ σημαντική είναι η ευθύνη που έχουμε εμείς να λογοδοτήσουμε γι’ αυτή την επιστήμη. Γι’ αυτό εμείς καλούμε την επιστημονική κοινότητα και τις ρυθμιστικές αρχές, ώστε αυτές να αξιολογήσουν τα ευρήματα της επιστημονικής μας έρευνας. Έτσι, ο κόσμος, η κοινωνία μπορεί να εμπιστευτεί τα ευρήματα της επιστημονικής μας έρευνας.

Και εδώ έχουμε και μια επιπρόσθετη ευθύνη. Σκεφτείτε να έχουμε στα χέρια μας καλύτερα προϊόντα, επιστημονικά τεκμηριωμένα και να μην τα δώσουμε στον κόσμο. Μετά από χρόνια και ο νομοθέτης και αυτός που κυβερνά αλλά και εμείς που γνωρίζουμε αλλά και η επιστημονική κοινότητα θα βρεθούμε αντιμέτωποι και θα πρέπει να δώσουμε λόγο γιατί δεν δώσαμε αυτά τα προϊόντα στην υπηρεσία του κόσμου. 

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός και ο υψηλότερος σκοπός

Μιλώντας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Παπαστράτος τα τελευταία χρόνια, σημείωσε ότι είναι μια διαδικασία που πάει πολύ πιο πέρα από την απλή εφαρμογή κάποιων ψηφιακών εργαλείων ή ορισμένων επιμέρους τεχνολογικών εφαρμογών.

Πρόκειται για μια ολιστική διαδικασία, τη συλλογική κουλτούρα της εταιρείας, την εκπαίδευση των ανθρώπων της, τον τρόπου που δουλεύουν και συνεργάζονται, τον τρόπο που επικοινωνούν και συμπεριφέρονται μέσα στην εταιρεία, αλλά και με τους συνεργάτες μας.

Και εδώ υπάρχει έναν ποιοτικό στοιχείο που καμιά φορά το χάνουμε. Υπάρχουν οι εταιρείες που στην εποχή μας δεν επιτυγχάνουν στο μετασχηματισμό και χάνονται. Υπάρχουν οι εταιρείες που αναγκάζονται να μετασχηματιστούν για να επιβιώσουν και υπάρχουν και αυτές που μετασχηματίζονται από πηγαία ανάγκη, οδηγούμενες από έναν υψηλότερο σκοπό.

Εμείς, ως Παπαστράτος, ανήκουμε στην τρίτη κατηγορία. Αναγνωρίσαμε το μεγάλο πρόβλημα του καπνίσματος, που απαιτεί μεγάλη λύση και γι’ αυτό έχουμε βάλει όλες μας τις προσπάθειες εκεί και ήδη έχουμε κάνει τα πρώτα πάρα πολύ επιτυχημένα βήματα.

Πως έγινε το «μπόλιασμα» με τις νέες γενιές

Χρησιμοποιήσαμε τη νέα γενιά και τα “φρέσκα” μυαλά εξαιρετικά παραγωγικά. Το έξυπνο από την πλευρά μας είναι ότι αναγνωρίσαμε πάρα πολύ νωρίς ότι δεν ξέραμε. Σε πολλά πράγματα δεν είχαμε ιδέα. Αυτό μας ανάγκασε να αναζητήσουμε λύσεις.

Ανοίξαμε όλα τα κανάλια επικοινωνίας της εταιρείας με την κοινωνία, όλους τους διαύλους, φέραμε νέους ανθρώπους, με νέες εμπειρίες, με νέα ματιά στα πράγματα και κάναμε και μια άλλη πολύ σημαντική αλλαγή στις συνεργασίες μας:

Η Παπαστράτος πάντα είχε ένα πολύ μεγάλο δίκτυο συνεργατών που κυρίαρχη ήταν η λογική «οι μεγάλοι συνεργάζονται με τους μεγάλους». Αυτό το αλλάξαμε τελείως. Συνεργαστήκαμε συνειδητά με μικρότερες εταιρείες, με startups, με εταιρείες πολύ μικρού μεγέθους, οι οποίες μας έμαθαν καινούριους τρόπους δουλειάς, ευελιξία, «φρέσκια» αντιμετώπιση παλιών προβλημάτων που έπρεπε να βρούμε λύσεις. Μέσα από αυτή τη διαδικασία μπορέσαμε και εμείς να μετασχηματιστούμε πολύ γρηγορότερα.

Ενίσχυση της νέας επιχειρηματικότητας

Παράλληλα, μπορέσαμε και ενισχύσαμε και τη νέα επιχειρηματικότητα που για εμάς – και εμένα προσωπικά – είναι ένα πολύ ευαίσθητο κομμάτι. Και από την εμπειρία μου, διαπίστωσα ότι ήταν ο πιο ουσιαστικός τρόπος που βρήκαμε όλα αυτά τα χρόνια να ενισχύσουμε τη νέα επιχειρηματικότητα, παρά να δίνουμε χρήματα σε διάφορους διαγωνισμούς. Με αυτόν τον τρόπο, ανοίξαμε και δώσαμε ευκαιρίες και σε νέες επιχειρήσεις.

Η Παπαστράτος ήταν πάντα εργοδότης επιλογής, πάντα ο κόσμος ήθελε να έρθει στην εταιρεία, όμως το χαρακτηριστικό μας τα τελευταία χρόνια είναι ότι έχουμε χτίσει ένα οικοσύστημα δεξιοτήτων, με το οποίο οι άνθρωποί μας εξοπλίζονται το οποίο είναι επαγγελματική «προίκα» και δεξιότητες τις οποίες τις παίρνει ο εργαζόμενος μαζί του.

Είτε αυτό είναι ψηφιακές γνώσεις και δεξιότητες, γιατί αυτό πλέον διέπει όλα τα κανάλια μας, είτε είναι παραδοσιακό λιανεμπόριο, είτε e-commerce, είτε εξυπηρέτηση πελατών, αλλά και στην παραγωγή μας έχουμε πάρα πολύ υψηλή εφαρμογή των big date και της τεχνητής νοημοσύνης.

Άρα, ένα κομμάτι του ψηφιακού κόσμου αφορά και την αλλαγή του mentality και τους νέους τρόπους δουλειάς. Το επιπρόσθετο στοιχείο που είναι και πάρα πολύ σημαντικό, είναι ότι, οι άνθρωποι μας ζούνε και βιώνουν τη μετάλλαξη του επιχειρηματικού μας μοντέλου. Κάθε εννέα με δώδεκα μήνες, αλλάζουμε το επιχειρηματικό μας μοντέλο. Είναι τρομερά συμπυκνωμένος χρόνος.

Talent Exchange και ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας

Προσωπικά πιστεύω πάρα πολύ στο talent exchange, να μεταφέρονται τα ταλέντα στην Ελλάδα, για να μεταφέρεται τη γνώση ώστε να μπορέσουμε να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητά μας. Ως χώρα, είμαστε πάρα πολύ χαμηλά στην ανταγωνιστικότητα διεθνώς, βρισκόμαστε στην 112η θέση σε 148 χώρες, και ένα από τα σημαντικά στοιχεία είναι να βελτιώσουμε τις δεξιότητες των ανθρώπων μας, γιατί έτσι κι αλλιώς ικανότητες έχουμε πάρα πολλές.

Εξάγουμε καινοτομία σε όλο τον κόσμο από την Ελλάδα

Η προσέλκυση επενδύσεων είναι εθνικός στόχος και ο μόνος δρόμος για να ενισχυθεί η απασχόληση και να μπορέσει να στηριχτεί η χώρα οικονομικά. Καίριος παράγοντας όμως, είναι το τι είδους είναι οι επενδύσεις αυτές. Η δική μας επένδυση, είχε χαρακτηριστικά που είναι απολύτως απαραίτητα έτσι ώστε η επένδυση να μην επιστρέφει μόνο κέρδη (που ασφαλώς είναι και αυτό ζητούμενο), αλλά πρέπει να δημιουργεί ένα οικονομικό και κοινωνικό πλεόνασμα στον τόπο τον οποίο γίνεται. Αυτό, το έχουμε απόλυτη ανάγκη στην Ελλάδα σήμερα.

Η δική μας επένδυση, έφερε πολλά χρήματα στη χώρα, ως άμεσα κεφάλαια, ενώ έχει εξαγωγικό χαρακτήρα, καθώς το 80% της παραγωγής μας εξάγεται, άρα βελτιώνει το ισοζύγιο των εξαγωγών. Συνάμα, υπάρχει σύνδεση με τον πρωτογενή τομέα. Καπνοπαραγωγοί, νέες θέσεις εργασίας, καλά αμειβόμενες, σε σχέση με την τεχνολογία, όλα γύρω από την καινοτομία. Εξάγουμε καινοτομία σε όλο τον κόσμο από την Ελλάδα.

Αυτά τα χαρακτηριστικά λοιπόν έχει η Παπαστράτος, όπου ένα σύνολο οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας μιας επιχείρησης δημιουργεί έξτρα αξία και πλεόνασμα, το οποίο τροφοδοτεί την κοινωνία και αυτό επιστρέφει στην οικονομία. Αυτός είναι ο κύκλος της βιώσιμης ανάπτυξης. Πρέπει λοιπόν να εστιάσουμε στην Ελλάδα σε τέτοιου είδους επενδύσεις και για μένα είναι ο μόνος δρόμος για να πάμε μπροστά.

Το όραμα και ο στόχος για το 2021

Κλείνοντας, ο κ. Χαρπαντίδης τόνισε: «Στην περίπτωση της Παπαστράτος, η απομάκρυνση από το τσιγάρο ήταν στρατηγική επιλογή, παρ’ ότι δεν πάψαμε να θέλουμε να είμαστε κερδοφόροι και βιώσιμοι. Γι’ αυτό και εμείς θέσαμε αυτόν τον πολύ υψηλό στόχο του να πάμε σε έναν κόσμο χωρίς τσιγάρο. Πρόσφατα ανοίξαμε μια δράση, βάλαμε έναν πολύ υψηλό στόχο, ώστε στο τέλος του 2021 να έχουν μειωθεί οι καπνιστές στη χώρα κατά ένα εκατομμύριο.

Και συμπλήρωσε: «Τα προβλήματα του καπνίσματος είναι γνωστά. Το κρίσιμο είναι τι κάνεις γι’ αυτό. Είτε είσαι πολίτης, είτε είσαι το κράτος, είτε είσαι καπνοβιομηχανία. Εμείς θέσαμε το όραμα, για ένα μέλλον χωρίς τσιγάρο και λέμε κάτι πάρα πολύ απλό. Αν δεν καπνίζεις μην το ξεκινάς, αν καπνίζεις σταμάτησέ το, εάν επιλέξεις ή δεν μπορείς να το σταματήσεις, πήγαινε σε καλύτερες εναλλακτικές λύσεις».