Νοσοκομειακό clawback: Μία τρελή – τρελή ρύθμιση...

Νοσοκομειακό clawback: Μία τρελή – τρελή ρύθμιση...

Του Βασίλη Βενιζέλου

Ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη η πρώτη συνάντηση της ελληνικής αντιπροσωπείας του υπουργείου Υγείας με τα τεχνικά κλιμάκια του κουαρτέτου για τα πρώτα προαπαιτούμενα, τον περασμένο Οκτώβριο, τα στελέχη των κλιμακίων επέδειξαν ιδιαίτερη δυσφορία για το γεγονός ότι δεν έχουν στη διάθεσή τους αναλυτικά στοιχεία σχετικά με την πορεία και την κατάσταση των δημοσίων δαπανών για τα νοσοκομεία του ΕΣΥ όλης της χώρας.

«Όχι μόνον έχουμε τέτοια στοιχεία, όχι μόνον παρακολουθούμε και συγκρατούμε τις δημόσιες δαπάνες για τα νοσοκομεία του ΕΣΥ, αλλά έχουμε τη δυνατότητα να επιβάλλουμε επίσης επιστροφή χρημάτων προς το δημόσιο εκ μέρους της φαρμακοβιομηχανίας (clawback) επί της δημοσίας δαπάνης για τα φάρμακα τα οποία χορηγούν τα φαρμακεία των νοσοκομείων του ΕΣΥ στους εξωτερικούς, περιπατητικούς ασθενείς τους, δηλαδή σε ένα μέρος της δημοσίας νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης»...

Αυτό ήταν! Τα τεχνικά κλιμάκια άδραξαν την ευκαιρία την οποία προσέφερε με απερισκεψία η ελληνική αντιπροσωπεία του υπουργείου Υγείας και έθεσαν το clawback επί του συνόλου της δημοσίας νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης ως προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της δεύτερης υποδόσης του 1 δισ. ευρώ προς την χώρα μας!

Η σχετική νομοθετική διάταξη είναι πλέον το άρθρο 15 του νόμου 4346/2015, για την οποία τόσο οι φαρμακευτικές εταιρείες όσο και το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τα πολύ σοβαρά προβλήματα ελλείψεων σημαντικών φαρμάκων, τις οποίες η ως άνω διάταξη θα προκαλέσει στα νοσοκομεία του ΕΣΥ όλης της χώρας.

Ποια είναι, όμως, τα προβλήματα τα οποία παρουσιάζει η ως άνω ρύθμιση, σύμφωνα πάντα με τις φαρμακευτικές εταιρείες και το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο; Ιδού:

• Τα νοσοκομεία του ΕΣΥ λειτουργούν ως ανεξάρτητα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), χωρίς ενιαίο λειτουργικό σύστημα. Έτσι, δεν είναι δυνατή η σε πραγματικό χρόνο παρακολούθηση της σχετικής δαπάνης, και μάλιστα κυρίως εκείνης η οποία καταναλώθηκε πραγματικά και όχι μόνον εκείνης η οποία επαραγγέλθη. Συνεπώς, πολύ εύκολα το όριο της δημοσίας νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης δύναται να ξεπερασθεί κατά αρκετές δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ, πριν ακόμη καταστεί αντιληπτή η σχετική υπέρβαση.

• Είναι εξαιρετικά απίθανο, με βάση το σημερινό πλαίσιο οικονομικής διοίκησης του ΕΣΥ, να υπολογίζονται εγκαίρως και με ακρίβεια οι σχετικές καταναλώσεις του συνόλου των νοσοκομείων του ΕΣΥ.

• Πώς θα μπορεί ουσιαστικά ο υπουργός Υγείας ή μία Υγειονομική Περιφέρεια (ΥΠΕ), με μία απλή απόφασή τους, να επιβάλλουν την προμήθεια δωρεάν φαρμάκων από τις φαρμακευτικές εταιρείες προς τα νοσοκομεία του ΕΣΥ, στο ύψος το οποίο επιθυμούν αυθαιρέτως;

• Η επιβολή clawback θα καταργήσει κάθε δυνατότητα για παροχή εκπτώσεων και για σύναψη ειδικών συμφωνιών για φάρμακα, καθώς, εάν καταβάλλουν clawback, οι φαρμακευτικές εταιρείες δεν θα έχουν κίνητρο να παρέχουν εκπτώσεις.

Εν κατακλείδι, σημειώνεται ότι η υπέρβαση στον προϋπολογισμό για την δημόσια νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη αναμένεται το 2015 να φθάσει ή να ξεπεράσει κατά τι τα 130 εκατ. ευρώ, και μάλιστα χωρίς τα κίνητρα για υπέρβαση της σχετικής δαπάνης, τα οποία παρέχει απλόχερα και απερίσκεπτα η ως άνω ρύθμιση για το νοσοκομειακό clawback, η οποία πρόκειται να ισχύσει από το 2016 και εφεξής...