Ναυαγεί η προσπάθεια της ΕΕ να μπλοκάρει το ρωσικό αγωγό Nord Stream 2

Ναυαγεί η προσπάθεια της ΕΕ να μπλοκάρει το ρωσικό αγωγό Nord Stream 2

Στο κενό φαίνεται πως πέφτει η προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να εμποδίσει την κατασκευή του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου Nord Stream 2, με τις Βρυξέλλες να προσανατολίζονται πλέον σε μία πολιτική διαπραγμάτευση με τη Μόσχα για την εφαρμογή βασικών ευρωπαϊκών κανόνων στο όλο έργο.

Όπως δήλωσε στον ΣΚΑΪ εκπρόσωπος της Κομισιόν, μολονότι οι Βρυξέλλες «δεν συμπαθούν πολιτικά» τον Nord Stream 2, δεν υπάρχει νομική βάση για να εμποδιστεί το έργο. Αυτό συμβαίνει διότι οι οδηγίες του Τρίτου Ενεργειακού Πακέτου δεν καλύπτουν το offshore τμήμα του αγωγού, ο οποίος θα είναι υποθαλάσσιος.

Η εκπρόσωπος συνόψιζε το περιεχόμενο επιστολής που έστειλαν πριν λίγες ημέρες ο αρμόδιος αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Μίλος Σέφκοβιτς, και ο επίτροπος για θέματα ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε προς τις κυβερνήσεις της Σουηδίας και της Δανίας. Την επιστολή αποκάλυψε πρώτη η «Wall Street Journal».

Βάσει των σημερινών σχεδίων, ο Nord Stream 2 θα εκτείνεται από τις ακτές της Ρωσίας έως τη βόρεια Γερμανία μέσω της Βαλτικής Θάλασσας, με δυνατότητα να μεταφέρει 55 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου κάθε χρόνο. Σε συνδυασμό με τον υφιστάμενο αγωγό Nord Stream, το έργο θα αυξήσει τη χωρητικότητα του βόρειου ενεργειακού διαδρόμου σε 110 δισεκ. κυβικά μέτρα ανά έτος.

Η ενίσχυση του βόρειου διαδρόμου έχει γεωπολιτικές συνέπειες, καθότι επιτρέπει στη Ρωσία να παρακάμψει ακόμα περισσότερο τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης, όπως η Πολωνία και η Ουκρανία, οι οποίες αποκομίζουν έσοδα ως διαμετακομιστικοί κόμβοι για τις ρωσικές εξαγωγές αερίου προς τη δυτική Ε.Ε.

Η Πολωνία ήταν ένας από τους κυριότερους πολέμιους του Nord Stream 2. Αντίθετα, η Γερμανία, κύριος αποδέκτης ρωσικών εξαγωγών, είχε ταχθεί εμμέσως πλην σαφώς υπέρ του έργου. Τον αγωγό στηρίζουν επίσης μεγάλες ευρωπαϊκές ενεργειακές εταιρείες, όπως η αγγλο-ολλανδική Shell, η γερμανική Wintershall, η αυστριακή OMV και η γαλλική Engie.

Τα 90.000 από τα συνολικά 200.000 κομμάτια σωλήνα του αγωγού θα φτιαχτούν από εταιρεία που έχει έδρα τη Γερμανία.