Μπαράζ αγορών σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα πλοία από τους Έλληνες εφοπλιστές

Μπαράζ αγορών σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα πλοία από τους Έλληνες εφοπλιστές

Πατάνε γκάζι οι Έλληνες εφοπλιστές με επενδύσεις που ξεπερνούν τα 4,6 δισ. δολάρια από τις αρχές του έτους στην αγορά των μεταχειρισμένων και των νεότευκτων  πλοίων παρά τα ανοιχτά θέματα με τους πράσινους κανονισμούς.

Ειδικότερα, με επενδύσεις 2,6 δισ. δολαρίων στο δεκάμηνο οι Έλληνες εφοπλιστές, πήραν κεφάλι στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων έναντι των Κινέζων μπαίνοντας στην κορυφή της λίστας ως αγοραστές πλοίων στα τέλη Οκτωβρίου, επιβεβαιώνοντας ότι η Ελλάδα βρίσκεται ψηλά στην παγκόσμια κατάταξη στη ναυτιλία.

Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking οι έλληνες πλοιοκτήτες με την αγορά 167 πλοίων επένδυσαν 2,6 δισ. δολ. έναντι 142 πλοίων που αγόρασαν οι Κινέζοι επενδύοντας 2,36 δισ. δολ. 

Μπορεί στο πρώτο εξάμηνο οι έλληνες εφοπλιστές να κράτησαν χαμηλό προφίλ  ωστόσο τους τελευταίους μήνες επιδόθηκαν σε έναν αγώνα δρόμου παίρνοντας κεφάλι τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε αξία συναλλαγών, δείχνοντας σαφή προτίμηση κυρίως στα bulk carriers που μεταφέρουν ξηρό χύδην φορτίο (όπως ορυκτά ή δημητριακά). 

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία στα bulk carriers βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά, γεγονός που θεωρείται πολύ καλό για τη συγκεκριμένη αγορά μακροπρόθεσμα, και οι ανάγκες για χωρητικότητα καλύπτονται από τα εν ενεργεία πλοία.

Να σημειωθεί ότι στις νέες ναυπηγήσεις οι Έλληνες πλοιοκτήτες αν και  υπάρχουν ανοιχτά θέματα όσον αφορά στους  «πράσινους » κανονισμούς, γεγονός που ενισχύει το ρίσκο να παραγγείλει κάποιος σήμερα ένα πλοίο που σε πέντε ή επτά χρόνια θα θεωρείται ξεπερασμένο, εφόσον ως γνωστό ο κύκλος ζωής ενός πλοίου είναι τα 25 έτη, έχουν υπογράψει από τις αρχές του έτους συμφωνίες παραγγελίας νεότευκτων τάνκερ ύψους 2,1 δισ. δολαρίων με 37 δεξαμενόπλοια.

Από αυτά τα 18 αφορούν suezmax, τα 9 VLCC αξίας 804 εκατ. δολαρίων, τα 6 aframax (αξίας 193 εκατ. δολαρίων) και τα υπόλοιπα 4 είναι τύπου MR2, αξίας 144 εκατ. δολαρίων.

Από τα συνολικά 167 πλοία που ήρθαν στην κυριότητα της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας τα 98 είναι bulk carriers, με αξία κτήσης 1,26 δισ. δολάρια, και  49 αφορούν σε δεξαμενόπλοια, έναντι 1,11 δισ. δολαρίων.

Αυξημένος στο ίδιο διάστημα είναι και ο αριθμός παραγγελιών για δεξαμενόπλοια, με  αρκετά από αυτά να είναι super tankers (VLCC), ενώ  τα containerships φτάνουν τα 15 με την αξία των συγκεκριμένων συναλλαγών να φτάνει τα 123 εκατ. δολάρια. Τέλος σε ελληνικές ναυτιλιακές  έχουν περάσει και τρία gas αξίας 75 εκατ. δολαρίων.

Ωστόσο οι αναλυτές επισημαίνουν πως η second hand αγορά bulkers και tankers είναι ιδιαίτερα ελκυστική τη δεδομένη χρονική περίοδο για τους εφοπλιστές. Ωστόσο, οι συνθήκες αβεβαιότητας λόγω πανδημίας και οι σχετικά αδύναμες ναυλαγορές καθιστούν δύσκολη τη διατήρηση αυτού του κλίματος σε μακροπρόθεσμο επίπεδο.

Ο ελληνικός εφοπλισμός κρατά σταθερά  την χώρα ψηλά καθώς η  Ελλάδα παραμένει παγκοσμίως  η  χώρα με τη μεγαλύτερη πλοιοκτησία, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες  κατέχουν το 20,67% της παγκό́σμιας χωρητικότητας και το 54,28% της χωρητικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες  σε μια δωδεκαετία και συγκεκριμένα από το 2007 έως το 2019 υπερδιπλασίασαν τη μεταφορική ικανότητα του στόλου τους, έφτασαν τον ελληνόκτητο στόλο να αποτιμάται στα 100,45 δις. δολάρια και βρέθηκαν να ελέγχουν, το 32,64% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 15,14% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου και το 16,33% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων  (LNG / LPG), το 21,7% παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και το 8,92% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τα νούμερα αποδεικνύουν ότι ο ελληνικός εφοπλισμός κυριαρχεί στις θαλάσσιες μεταφορές και η ελληνική ναυτιλία αποτελεί σημαντικό παράγοντα διεξαγωγής του παγκόσμιου εμπορίου.

Οι αναλυτές επισημαίνουν πάντως πως η second hand αγορά bulkers και tankers είναι ιδιαίτερα ελκυστική τη δεδομένη χρονική περίοδο για τους εφοπλιστές. Ωστόσο, οι συνθήκες αβεβαιότητας λόγω πανδημίας και οι σχετικά αδύναμες ναυλαγορές καθιστούν δύσκολη τη διατήρηση αυτού του κλίματος σε μακροπρόθεσμο επίπεδο.  

Αποποίηση ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.