8ος χρόνος, ημέρα 2480η
Τρίτη, 16 Αυγούστου 2022

Μία προσφορά για το Θριάσιο ΙΙ από ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Damco 

Μία προσφορά για το Θριάσιο ΙΙ από ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Damco 

Μία μόνο προσφορά κατατέθηκε για την τριακονταετή παραχώρηση της έκτασης εμβαδού 1.450 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο, όπου έχουν αναπτυχθεί εμπορευματικός σιδηροδρομικός σταθμός και σταθμός διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) και είναι γνωστή ως Θριάσιο ΙΙ. Η προσφορά αυτή, σύμφωνα με πληροφορίες, προήλθε από την κοινοπραξία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Damco του ομίλου Κοπελούζου, καθώς το project εκτιμάται ότι έχει οφέλη για τις δύο αυτές εταιρίες.

Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που επιδιώκει να κάνει ισχυρό μπάσιμο στα logistics και για την Damco που εμφανιζόταν ως φαβορί από τότε που ξεκίνησε ο διαγωνισμός για το Θριάσιο ΙΙ. Στον εμπορευματικό σιδηροδρομικό σταθμό και σταθμό διαλογής Θριασίου πεδίου, κυριότητας του ΟΣΕ, έχουν ήδη κατασκευαστεί οι απαραίτητες σιδηροδρομικές υποδομές, δρόμοι, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου, γραφεία και άλλα κτίρια υποστηρικτικών υπηρεσιών.

Ακόμη, στον ΕΣΣΣΔΙ βρίσκονται τρία κτίρια τα οποία μαζί με τον περιβάλλοντα χώρο τους (συνολικά περίπου 138 στρέμματα) δεν περιλαμβάνονται στον χώρο παραχώρησης. Πάντως, οι εργασίες που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα επιτρέπουν τη βασική λειτουργία του ΕΣΣΣΔΙ.

Έχουν δηλαδή υλοποιηθεί σιδηροδρομική και οδική υποδομή, δίκτυα και ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός, όπως και κτιριακά έργα σιδηροδρομικής υποδομής, εργασίες σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης.

Αυτό που απαιτείται προκειμένου να μπορέσει να λειτουργήσει η εγκατάσταση είναι η ολοκλήρωση μιας σειράς εργασιών κατασκευής κτιρίων καθώς και η προμήθεια και εγκατάσταση ειδικού εξοπλισμού, τα οποία είναι τα μόνα αντικείμενα που θα αναλάβει να ολοκληρώσει ο παραχωρησιούχος που θα επιλεγεί από τον διεθνή διαγωνισμό.

Το σκέλος της κατασκευής του έργου, έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό τα 561,7 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει σιδηροδρομικό σύστημα, χώρο μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών και αριθμό απαραίτητων εγκαταστάσεων, όπως κέντρο διοίκησης και ελέγχου.

Σημειώνεται ότι η κατασκευαστική περίοδος του Θριασίου ΙΙ εκτιμάται να διαρκέσει περί τους 18 μήνες. Για το διάστημα αυτό, ο διαγωνισμό προβλέπει εφ άπαξ αντάλλαγμα, ελάχιστου ύψους 20 εκατ. ευρώ, που θα εισπράξει ο ΟΣΕ ως κύριος του έργου.

Με βάση τον διαγωνισμό, ο ΟΣΕ θα εισπράττει και ετήσιο εγγυημένο για όλη την περίοδο της παραχώρησης.

Ισχυρές προοπτικές

Παρότι κατατέθηκε μία μόνο προσφορά για το Θριάσιο ΙΙ, οι προοπτικές για τον κλάδο της αποθήκευσης και διανομής εμπορευμάτων (logistics) διαγράφονται θετικές τους επόμενους δώδεκα μήνες, παρά την αναταραχή που υπάρχει λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έρευνας του παρατηρητηρίου αξιών της συμβουλευτικής εταιρίας Geoaxis, το 2021 η συγκεκριμένη κατηγορία ακινήτων κατέγραψε εξαιρετικά αισιόδοξη πορεία, τόσο σε επίπεδο ζήτησης όσο και σε επίπεδο αξιών. Μία από τις αιτίες της ανόδου σχετίζεται με την πανδημία και τα lockdowns που τροφοδότησαν τη στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Με τα δεδομένα αυτά η Geoaxis προβλέπει ότι για τους επόμενους 12 μήνες η αύξηση της ζήτησης θα είναι συνεχιζόμενη, οδηγώντας σε άνοδο ενοικίων, μείωση κενών χώρων και περαιτέρω συμπίεση των αποδόσεων. «Οι μακροπρόθεσμες προοπτικές που ανοίγονται για τον κλάδο είναι μοναδικές εάν καταφέρει η Ελλάδα να αναδειχθεί συγκοινωνιακός κόμβος στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και σημείο σύνδεσης μεταξύ της Δυτικής Ευρώπης και της Ασίας».

Καταλύτης για τις θετικές προσδοκίες που έχουν δημιουργηθεί για τη φετινή χρονιά είναι και το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο το οποίο εξασφάλισε, πρόσφατα, το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Πρόκειται για επένδυση 150 εκατ. ευρώ που προβλέπει την κατασκευή 120 χιλ. τ.μ., την πρώτη περίοδο (Τ1) παραχώρησης και ακόμη 120 χιλ. τ.μ., τη δεύτερη περίοδο. Το Θριάσιο πεδίο καταλαμβάνει την μερίδα του λέοντος στις νέες αναπτύξεις σε αντιδιαστολή με τις λοιπές περιοχές (Ελευσίνα, Μεσόγεια, Οινόφυτα, Θεσσαλονίκη) όπου η πλειοψηφία του κτιριακού αποθέματος είναι αρκετά παλαιό.