Μεσοπρόθεσμο 2019-2022: Υπερπλεονάσματα με το «μαχαίρι» στις συντάξεις και το αφορολόγητο

Μεσοπρόθεσμο 2019-2022: Υπερπλεονάσματα με το «μαχαίρι» στις συντάξεις και το αφορολόγητο

Το "μαχαίρι" στις συντάξεις από το το 2019 και τη μείωση του αφορολογήτου από το 2020 που θα στείλουν στα τάρταρα τα ήδη πενιχρά εισοδήματα εκατομμυρίων πολιτών πιστοποιεί το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2019- 2022 που κατατέθηκε στη Βουλή μαζί με το πολυνομοσχέδιο.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου η μείωση των συντάξεων από το 2019, θα εξοικονομήσει για το Δημόσιο 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ οι περικοπές στο αφορολόγητο από το 2020, θα αποφέρουν 1,9 δισ. ευρώ και σε συνδυασμό με την προβλεπόμενη ανάπτυξη, η κυβέρνηση στοχεύει στο υπερπλεόνασμα που υπόσχεται να το διαθέσει για ενίσχυση των οικονομικά αδυνάτων.

Για εφέτος προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 3,56% του ΑΕΠ, το οποίο αυξάνεται σε 3,96% του ΑΕΠ το 2019, σε 4,15% του ΑΕΠ το 2020, σε 4,53% του ΑΕΠ το 2021 και σε 5,19% του ΑΕΠ το 2022. Έτσι, από το 2019 και μετά θα υπάρξει επιπλέον δημοσιονομικός χώρος, τον οποίο η κυβέρνηση, όπως αναφέρεται στο ΜΠΔΣ, προτίθεται να αξιοποιήσει, ώστε, σε κάθε περίπτωση, το πρωτογενές αποτέλεσμα της περιόδου 2019- 2022 να μην υπερβεί το 3,5% του ΑΕΠ.

Το 2019, δημοσιονομικός χώρος 700 εκατ. ευρώ θα διατεθεί αποκλειστικά σε παρεμβάσεις μείωσης των φορολογικών βαρών.

Ο πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος του 2020 θα διατεθεί κατά 75% σε νέες φορολογικές ελαφρύνσεις και κατά 25% σε κοινωνικές δαπάνες, ενώ αυτός των ετών 2021- 2022 θα διατεθεί ισόποσα μεταξύ φορολογικών ελαφρύνσεων και κοινωνικών δαπανών.

Η σφαγή των συντάξεων

Στο Μεσοπρόθεσμο επιβεβαιώνεται η περικοπή των συντάξεων έως και 18% από το 2019. Αναφέρει συγκεκριμένα ότι έχει ολοκληρωθεί η προετοιμασία για την εφαρμογή από 1/1/2019 των διατάξεων του ν.4472/2017.  Και για να χρυσωθεί το χάπι, αναφέρεται πως, ήδη με τις διατάξεις του ν. 4387/2016, όπως ισχύουν και μετά την τροποποίησή τους με τον ν. 4472/2017, προκύπτουν υψηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης για τα χαμηλότερα εισοδήματα, λόγω της λειτουργίας της εθνικής σύνταξης, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζεται η χορήγηση υψηλότερων συντάξεων σε όσους έχουν καταβάλλει υψηλότερες εισφορές και συνταξιοδοτούνται με πολλά έτη ασφάλισης. Επομένως, το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο διασφαλίζει ότι οι συνταξιοδοτικές παροχές βρίσκονται σε αντιστοιχία με τις αποδοθείσες εισφορές, προστατεύοντας παράλληλα τις οικονομικά ασθενέστερες ομάδες.

Στο Μεσοπρόθεσμο επιβεβαιώνεται και το ψαλίδι στις επικουρικές συντάξεις. Όπως αναφέρεται στο κείμενο, στόχος των παρεμβάσεων του ν.4387/2016 για την επικουρική ασφάλιση, είναι η σταδιακή ισορροπία του συστήματος. Για το σκοπό αυτό θεσπίζονται μεταξύ άλλων διαρθρωτικές αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού της παροχής για τους (νέους) συνταξιούχους (άρθρο 96, παρ.1) εισάγοντας σταδιακά για τα έτη ασφάλισης από 1.1.2015 και εφεξής το σύστημα της νοητής κεφαλαιοποίησης (NDC).

Στο σύστημα της νοητής κεφαλαιοποίησης, οι καταβαλλόμενες παροχές είναι άμεσα συνδεδεμένες με τις καταβαλλόμενες εισφορές και το ύψος των απονεμόμενων συντάξεων είναι απόλυτα συνδεδεμένο με την ηλικία του συνταξιούχου και τις συσσωρευμένες εισφορές του (μακροπρόθεσμη ισορροπία), ενώ παράλληλα δεν παγιώνονται ελλείμματα που πιθανά μπορεί να προκύψουν στα ετήσια οργανικά αποτελέσματα του Φορέα (βραχυπρόθεσμη ισορροπία). Το σύστημα της νοητής κεφαλαιοποίησης συνδέεται άμεσα με το μακροοικονομικό περιβάλλον στο οποίο αναπτύσσεται, εξασφαλίζοντας έτσι την οικονομική ισορροπία του και συνεπώς τη βιωσιμότητά του, άρα και τις παροχές για τις μελλοντικές γενεές. Σημειώνεται επίσης ότι το σύστημα της νοητής κεφαλαιοποίησης παρέχει διαφάνεια, αφού δημιουργούνται και τηρούνται ατομικές μερίδες κατά ασφαλισμένο.