Με στόχο τα υπερπλεονάσματα η κυβέρνηση κόβει τις συντάξεις

Με στόχο τα υπερπλεονάσματα η κυβέρνηση κόβει τις συντάξεις

Του Προκόπη Χατζηνικολάου

Με τον πιο επίσημο τρόπο επιβεβαιώθηκε ότι οι συντάξεις θα περικοπούν το 2019. Πλέον όμως η είδηση δεν είναι ότι θα μειωθούν σε εκατομμύρια συνταξιούχους, αλλά ότι το Δημόσιο θα εξοικονομήσει όχι 1% του ΑΕΠ ή διαφορετικά 1,8 δισ. ευρώ, αλλά περισσότερα από 3 δισ. ευρώ.

Έγινε λάθος υπολογισμός ή απλά η κυβέρνηση αρέσκεται στη δημιουργία υπερπλεονασμάτων; Και τα δύο ενδεχομένως να ισχύουν. Και αυτό καθώς η κυβέρνηση μας έχει συνηθίσει αφενός σε λανθασμένους υπολογισμούς -όπως έγινε πέρυσι με τα έσοδα από τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης- αφετέρου επιδιώκει να δημιουργεί ένα πακέτο χρημάτων για να το μοιράζει όπως αυτή επιθυμεί. Υφαρπάζει από μισθούς, συντάξεις ή μέσω της φορολογίας και των ασφαλιστικών εισφορών εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για να δίνει στο τέλος του έτους κοινωνικό μέρισμα.

Αυτό που αποδεικνύεται είναι ότι δεν ήταν απαραίτητες οι περικοπές έως και 18% προκειμένου να περιορισθεί η προσωπική διαφορά. Θα μπορούσε η κυβέρνηση να προχωρήσει σε μικρότερες περικοπές που δεν θα ξεπερνούσαν το 10% των συντάξιμων αποδοχών.

Παρά ταύτα τα κυβερνητικά στελέχη συνεχίζουν να αναστατώνουν τους συνταξιούχους. Από τη μία λοιπόν η επίσημη εγκύκλιος κάνει λόγω για περικοπές στις συντάξεις και από την άλλη υπουργοί ακόμα και ο κ. Κατρούγκαλος υποστηρίζει ότι δεν χρειάζεται να γίνουν οι μειώσεις. Ωστόσο, αυτό που δεν γίνεται κατανοητό είναι γιατί η κυβέρνηση δεν προχωρά στην κατάργηση της διάταξης; Γιατί δεν προχωρά σε συμφωνία με τους θεσμούς σε αναθεώρηση της σχετικής διάταξης έστω για να περικοπούν σε μικρότερο ποσοστό οι συντάξεις;

Επί της ουσίας ο αναπληρωτής υπουργός μεταφέρει στην εγκύκλιο κατάρτισης του προϋπολογισμού τα ποσά εκείνα που συμπεριλαμβάνονται στο Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο.

Με την εγκύκλιο τίθενται τα ανώτατα όρια δαπανών για τον προϋπολογισμό τους, ενώ δίνονται οδηγίες για το πώς οι φορείς του Δημοσίου θα καταρτίσουν ορθά τους προϋπολογισμούς τους για το επόμενο έτος.

Η οροφή στις δαπάνες, που θα μπορούσε ωστόσο να τροποποιηθεί, φθάνει στα 57 δισ. ευρώ (εκ των οποίων τα 7,3 δισ. ευρώ είναι το ΠΔΕ) για το επόμενο έτος.

Οι δαπάνες για χορήγηση συντάξεων ανέρχονται στα 25,4 δισ. ευρώ. Οι δαπάνες των ΟΤΑ διαμορφώνονται στα 6,8 δισ. ευρώ, οι δαπάνες του ΕΟΠΥΥ στα 4,8 δισ. ευρώ και οι δαπάνες των νοσοκομείων στα 3,1 δισ. ευρώ.

Όπως τονίζεται, η κατάρτιση των προϋπολογισμών των φορέων της γενικής κυβέρνησης θα γίνει σύμφωνα με τους στόχους δημοσιονομικού αποτελέσματος, και τα συνολικά όρια δαπανών σύμφωνα με τα όρια του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής. Ταυτόχρονα επισημαίνεται στους φορείς ότι τα ανώτατα όρια δαπανών, συμπεριλαμβανομένων και των μεταβιβάσεων, καθώς και οι στόχοι δημοσιονομικού αποτελέσματος, ενδέχεται να αναμορφωθούν σε περίπτωση που προκύψουν μεταβολές μετά την ολοκλήρωση της επισκόπησης δαπανών, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη.

Ο υπουργός εφιστά την προσοχή στους φορείς ως προς την κατανομή των πιστώσεων των φορέων με βάση τις πραγματικές ανάγκες, ώστε να προληφθούν ενδεχόμενες αστοχίες προβλέψεων, ειδικά στις ανελαστικές δαπάνες, και να ελαχιστοποιηθούν οι τροποποιήσεις του προϋπολογισμού κατά την εκτέλεσή του.

Όπως αναφέρει η εγκύκλιος, δεδομένου ότι οι αποδοχές αποτελούν κρίσιμο μέγεθος, λόγω του σημαντικού ύψους τους επί του συνόλου του προϋπολογισμού και της ανελαστικότητας που τις χαρακτηρίζει, είναι απαραίτητη η ακριβής εκτίμησή τους.

Με την έγκαιρη, πλήρη και ορθή συμπλήρωση όλων των απαιτούμενων στοιχείων και πινάκων σχετικά με το προσωπικό, θα επιτευχθεί ορθότερη κατανομή πόρων μεταξύ των υποτομέων της γενικής κυβέρνησης και των φορέων που υπάγονται στον κάθε υποτομέα.

Πιστώσεις για νέες προσλήψεις προσωπικού προβλέπονται συνολικά για όλους τους φορείς της κεντρικής διοίκησης στον προϋπολογισμό του υπουργείου Οικονομικών - Γενικές Κρατικές Δαπάνες.

Για τον προσδιορισμό των δαπανών για αποδοχές προσωπικού, τόσο για τις εκτιμήσεις του 2018 όσο και για τις προβλέψεις του 2019, πρέπει να ληφθούν υπόψη οι ισχύουσες διατάξεις της μισθολογικής νομοθεσίας.