Με ποινικές διώξεις και κατασχέσεις απειλούνται ιδιοκτήτες εισαγόμενων αυτοκινήτων

Με ποινικές διώξεις και κατασχέσεις απειλούνται ιδιοκτήτες εισαγόμενων αυτοκινήτων

Του Προκόπη Χατζηνικολάου

Αντιμέτωποι με κατάσχεση του οχήματος τους, απαγόρευση πώλησης τους αλλά και ποινικές διώξεις αντιμετωπίζουν 1.000 ιδιοκτήτες που αγόρασαν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από το εξωτερικό.  Και αυτό καθώς ακολουθήθηκαν παράνομες μέθοδοι εισαγωγής, κατά κύριο λόγο με τη συνεργασία εμπόρων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με στόχο την αποφυγή πληρωμής του ΦΠΑ αλλά και των τελών ταξινόμησης. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία τα τελευταία χρόνια εντοπίστηκαν 1.000  περιπτώσεις επί 4.000 και διαπιστώθηκε ότι παρανόμως δεν καταβλήθηκε ο ΦΠΑ και το τέλος ταξινόμησης με αποτέλεσμα να καταλογισθεί σε βάρος των  ιδιοκτητών οι παραβάσεις και λαθρεμπορία στους εμπόρους που κρύβονται πίσω από τους ανυποψίαστους (όχι πάντα) αγοραστές. Το πρόβλημα με τις εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δεν απασχολεί μόνο τις ελληνικές φορολογικές αρχές αλλά και την Ευρωπαϊκή Ένωση.  

Στοιχεία της Κομισιόν δείχνουν ότι η απάτη στον τομέα του ΦΠΑ μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια εσόδων ύψους άνω των 50 δισ ευρώ ετησίως για τα κράτη μέλη της ΕΕ . Για να αντιμετωπιστεί αυτό το είδος απάτης, οι υπάλληλοι του Eurofisc θα έχουν πλέον πρόσβαση σε δεδομένα άλλων κρατών μελών σχετικά με ταξινομήσεις αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τη νομοθεσία: 

Το Τέλος Ταξινόμησης: Το Τέλος Ταξινόμησης προσδιορίζεται με βάση αυτό που θα πλήρωνε ένα ίδιο μοντέλο, με ίδιο εξοπλισμό καινούργιο, συν ένα penalty αν είναι παλαιότερης τεχνολογίας από τη σημερινή, μείον  έκπτωση λόγω ηλικίας (ως και -96%) καθώς και  έκπτωσης 10%, αν έχει «πολλά χιλιόμετρα.

Ο ΦΠΑ:  καταβάλλεται,  δηλαδή αν πρόκειται για αυτοκίνητα που εξέρχονται του leasing και οφείλουν το ΦΠΑ για να πωληθούν σε ιδιώτη, είτε στη χώρα προέλευσης, είτε σε άλλη χώρα.

Ο ΦΠΑ δεν οφείλεται αν το αυτοκίνητο ανήκε σε ιδιώτη στη χώρα προέλευσης, οπότε ο ΦΠΑ καταβλήθηκε και εισπράχθηκε οριστικά.

Ωστόσο το  99% των εισαγωγών μεταχειρισμένων είναι αυτοκίνητα που προέρχονται από leasing και οφείλουν ΦΠΑ
Πως κλέβουν το Δημόσιο

-Στο τελωνείο, που δεν επαληθεύει τακτικά τα χαρτιά που δέχεται, κατατίθεται τιμολόγιο ότι ο έμπορος του εξωτερικού το είχε προμηθευτεί στη χώρα του από ιδιώτη («με περιθώριο κέρδους»), άρα ο ΦΠΑ δεν οφείλεται στη χώρα προέλευσης, ούτε και στην Ελλάδα. 

Στην πράξη, ο ξένος έμπορος έχει εκδώσει άλλο τιμολόγιο από αυτό που καταθέτει ο Ελληνας εισαγωγέας. Για παράδειγμα ο Γερμανός  έμπορος αναφέρει ότι πωλεί το αυτοκίνητο χωρίς ΦΠΑ, ενώ στην Ελλάδα κατατίθεται άλλο τιμολόγιο, που παρουσιάζει το Γερμανό να πωλεί αυτοκίνητο που έχει προμηθευτεί από ιδιώτη. Δηλαδή ότι έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ στη Γερμανία.

Επίσης σε αρκετές περιπτώσεις εμφανίζεται  απευθείας να αγοράζει ο Ελληνας ιδιώτης το αυτοκίνητο από τον Γερμανό έμπορο. Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται η καταβολή  ΦΠΑ καθώς εάν το αυτοκίνητο πωλείτο από τον Έλληνα έμπορο στον τελικό αγοραστή θα επιβαλλόταν ΦΠΑ.

Επίσης, οι έμποροι γνωρίζουν ότι κινδυνεύουν σε ελέγχους εκ των υστέρων για τη μη καταβολή ΦΠΑ ενώ δεν θέλουν να εμφανίσουν κέρδος από την πώληση και να φορολογηθούν. Επιπροσθέτως οι  πελάτες επιθυμούν πολύ χαμηλή τιμή κτήσης, ώστε να λύσουν προβλήματα «πόθεν έσχες» που έχουν αλλά και να γλιτώσουν χρήματα. 

Απόκρυψη εξοπλισμού, δήλωση ψευδούς Euro, άλλο μοντέλο κλπ

-Οι «κομπίνες» επεκτείνονται στοχεύοντας στη μείωση του τέλους ταξινόμησης στα μεταχειρισμένα οχήματα. Για να υπολογιστεί το Τέλος Ταξινόμησης πρέπει να εντοπισθεί η τεχνολογία του (Euro) και  ο εξοπλισμός του. Τα στοιχεία αυτά υπό κανονικές συνθήκες λαμβάνονται από την ξένη, διαγεγραμμένη άδεια κυκλοφορίας και το πιστοποιητικό συμμόρφωσης που υποβάλλεται, που όμως ουδείς ελέγχει αν είναι γνήσια. 

Ομοίως, ο εξοπλισμός λαμβάνεται από το βιβλίο σέρβις (συνήθως έχει αυτοκόλλητο στο πίσω μέρος με κωδικούς αξεσουάρ) και αυτό όμως παραποιείται με ευκολία. Φυσικός έλεγχος του αυτοκινήτου δεν γίνεται, αφού ο τελωνειακός υπάλληλος δεν μπορεί να καταλάβει τι μοντέλο είναι, τι κυβισμός, τι εξοπλισμό έχει κλπ. Το τελωνείο δέχεται λοιπόν τα  χαρτιά», δίχως να μπορεί να επαληθεύσει άμεσα τα στοιχεία, παρά μόνο με διαδικασίες εκ των υστέρων, κάτι που γνωρίζουν καλά οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων. 

Ανεξέλεγκτες οι εισαγωγές

Τα αυτοκίνητα που οφείλουν Τέλος Ταξινόμησης και ΦΠΑ  πρέπει να δηλωθούν την επόμενη μέρα από την εισαγωγή τους στην Ελλάδα στο αρμόδιο τελωνείο, ενώ πρέπει να καταβληθεί το αναλογούν Τέλος και ο ΦΠΑ την 15η ημέρα του επομένου μηνός της άφιξης. Ωστόσο, στη χώρα μας εισέρχονται χιλιάδες αυτοκίνητα δίχως να δηλωθούν πουθενά και μόνον όταν βρεθούν πελάτες, δηλώνονται στο τελωνείο, προκειμένου να τελωνιστούν και να βγάλουν πινακίδες.  Σε αρκετές περιπτώσεις πλαστά είναι και τα παραστατικά μεταφοράς των αυτοκινήτων.

Όταν το τελωνείο ζητεί «να δει» τα παραστατικά μεταφοράς, οι ίδιες μεταφορικές που μετέφεραν τα αυτοκίνητα εκδίδουν συχνά εικονικές φορτωτικές, με «σημερινή» ημερομηνία άφιξης, ώστε να διατηρούν την καλή συνεργασία με τον έμπορο. Στην φορτωτική  (CMR) που τηρεί η «αυτοκινητοφόρα» κατά το πραγματικό ταξίδι της προς την Ελλάδα,  δεν αναφέρονται οι αριθμοί πλαισίων των μεταφερομένων αυτοκινήτων, ούτε και καταγράφονται στις πύλες εισόδου.