Κρι-Κρι: Όταν επιχείρηση και μετοχή, βαδίζουν «μαζί« σε ιστορικά υψηλά

Κρι-Κρι: Όταν επιχείρηση και μετοχή, βαδίζουν «μαζί« σε ιστορικά υψηλά

Tου Απόστολου Σκουμπούρη

Αν η επιχειρηματική συνέπεια και η... χρηστή διαχείριση των κεφαλαίων που αντλήθηκαν από την εισαγωγή στο Χ.Α. έχει όνομα, τότε μέσα σ'' αυτά, περίοπτη θέση έχει η Σερραϊκή εταιρεία Κρι-Κρι, η μετοχή της οποίας χθες έκλεισε σε νέα ιστορικά υψηλά. Πρόκειται για μια από τις περιπτώσεις που χωρίς ενδοιασμούς μπορεί κάποιος να υποστηρίξει ότι η πορεία της μετοχής, αντικατοπτρίζει τη συνεπή επιχειρηματική υπόσταση και ανάπτυξη. Και αυτό είναι το ζητούμενο και το... ορθόδοξο (όταν συμβαίνει) σε μια χρηματιστηριακή αγορά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι – στη μετά μνημονίων εποχή – δηλαδή από τις 23 Απριλίου του 2010 που ευρίσκονταν στα 0,843 ευρώ η μετοχή κερδίζει 220%, όταν την ίδια περίοδο ο Γ.Δ. του Χ.Α. έχει πέσει από τις 1.857,96 μονάδες στις 822 μονάδες χθες.

Μακριά από χρηματιστηριακά «παίγνια» και κινήσεις εντυπωσιασμού, η εταιρεία Κρι-Κρι είναι μια από τις λίγες εναπομείνασες μεγάλες εταιρείες στην ακριτική Ελλάδα, συνδέεται με απόλυτο τρόπο με τον τόπο της και ειδικά με τις Σέρρες, καθώς όλο το γάλα το προμηθεύεται αποκλειστικά από τοπικούς παραγωγούς του νομού. Άλλωστε, ο νομός Σερρών είναι μακράν ο πρώτος σε παραγωγή γάλακτος στην Ελλάδα, καθώς από τους περίπου 690 χιλιάδες τόνους παραγωγής της χώρας, οι 350 χιλιάδες παράγονται εκεί.

Η εταιρεία που ιδρύθηκε πριν από 67 χρόνια είναι από τις περιπτώσεις που όχι μόνο... σεβάστηκαν το θεσμό του χρηματιστηρίου, αλλά τον αξιοποίησαν στο έπακρο.

Εισήχθη στην Παράλληλη Αγορά του Χ.Α. στις 6 Αυγούστου 2003, αντλώντας 6 εκατ. ευρώ, τα οποία και χρησιμοποίησε σωστά, έχοντας επιτύχει την τελευταία 15ετία μέσο ρυθμό ανάπτυξης 13,5%. Ελάχιστες άλλες εταιρείες – απ'' όλους τους κλάδους – μπορούν να ισχυριστούν ότι έχουν παρόμοια επίδοση. Παράλληλα, δεν υπήρξε χρονιά στην 15ετία, που η εταιρεία δεν έδωσε μέρισμα στους μετόχους της.

Πλέον, η Κρι-Κρι αποτελεί τη μόνη ελληνική εταιρεία που έχει απομείνει να δραστηριοποιείται στο χώρο του παγωτού, μετά την πώληση της Δέλτα Παγωτού στη Nestle και της ΕΒΓΑ στην πολυεθνική Unilever.

Μέσα από μια συνεπή πορεία η Κρι-Κρι σήμερα έχει καταφέρει να βρίσκεται στη δεύτερη θέση της αγοράς γιαουρτιού στην Ελλάδα με μερίδιο 15% ενώ το μερίδιο της στην αγορά παγωτού ανέρχεται στο 13%.

Επιδόσεις 2016 και μερίδια αγοράς

Στη γενική συνέλευση της εταιρείας την περασμένη Τρίτη, ο κος Παναγιώτης Τσινάβος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Κρι-Κρι αναφέρθηκε στις υψηλές επιδόσεις που πέτυχε η εταιρεία το 2016. Τα βασικά μεγέθη κερδοφορίας της χρήσης 2016 διαμορφώθηκαν ως εξής:

Τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) ανήλθαν σε 10,99 εκατ. ευρώ έναντι 7,31 εκατ. το 2015, ενώ τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σχεδόν διπλασιάστηκαν καθώς ανήλθαν στα 8,16 εκατ. ευρώ έναντι 4,29 εκατ. το 2015. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους, ανήλθαν σε 6,24 εκατ. ευρώ έναντι 3,84 εκατ. το 2015.

Όσον αφορά τη θέση της στην ελληνική αγορά γιαουρτιού, η Κρι-Κρι κατέκτησε τη 2η θέση με μερίδιο 14,2% και την 1η θέση στην κατηγορία παιδικών γιαουρτιών με μερίδιο 29,5%. Παράλληλα, το Super Spoon, η νέα καινοτόμα σειρά γιαουρτιών κατέλαβε μερίδιο αγοράς 15%, μέσα σε λίγους μόνο μήνες κυκλοφορίας.

Στην κατηγορία παγωτού, η Κρι-Κρι κατέγραψε αύξηση πωλήσεων 10% πανελλαδικά στα επώνυμα προϊόντα, αύξηση διανομής με 800 νέα σημεία και επιτυχημένα λανσαρίσματα με συμμετοχή 11% στο συνολικό τζίρο παγωτού, γεγονός που οδήγησε και σε αύξηση αναγνωρισιμότητας και μεριδίου σε όγκο στην παραδοσιακή ελληνική αγορά από 13% το 2015 στο 18% το 2016.

Στην ελληνική αγορά παγωτού, η οποία σύμφωνα με τα στοιχεία της Νielsen παρουσίασε πτώση 11%, η Kρι Κρι πέτυχε αύξηση στις πωλήσεις των τυποποιημένων επώνυμων προϊόντων κατά 10,1% και ανέβασε το μερίδιο της σε 13%.

Παρουσία στο εξωτερικό και στο... Ιράκ!

Στο εξωτερικό η εταιρεία έχει βάλει «πόδι» σε 24 χώρες, πετυχαίνοντας να βρίσκεται στα πιο... ελιτίστικα σημεία πώλησης χωρών όπως Βρετανία, Αγγλία και Ιταλία, ενώ να σημειωθεί ότι το 5,5% των εξαγωγών της, προέρχεται από το Ιράκ!

Το... δόγμα του κ. Π. Τζινάβου είναι ότι «δεν μπορείς να είσαι ανταγωνιστικός στα μεγάλα... σαλόνια της Ευρώπης αν δεν έχεις τα πιο υψηλά στάνταρ στα προϊόντα διατροφής».

Το πρώτο 5μηνο του 2017 οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση 44% έναντι της περυσινής χρονιάς, οπότε για το σύνολο του έτους το ποσοστό των εξαγωγών αναμένεται να ξεπεράσει το 25% του συνολικού τζίρου της εταιρείας.

Στην ευρωπαϊκή αγορά η Κρι-Κρι συνεργάζεται πλέον με όλες τις μεγάλες αλυσίδες super market στη Μ. Βρετανία, ενώ πρόσφατα διευρύνθηκε η γκάμα των διαθέσιμων προϊόντων με το λανσάρισμα της πετυχημένης σειράς Super Spoon, τόσο στη Μ. Βρετανία όσο και στο Βέλγιο και σύντομα θα ακολουθήσει η διάθεσή του στις αγορές της Ολλανδίας και της Ιταλίας.

Νέο επενδυτικό σχέδιο, επιπλέον 8 εκατ. ευρώ

Όπως γνωστοποίησε στη γενική συνέλευση ο κ. Τσινάβος, παράλληλα με το τριετές επενδυτικό σχέδιο ύψους 10 εκατ. ευρώ που «τρέχει» και έχει στόχο την ενίσχυση της παραγωγικής υποδομής, έχει καταρτιστεί και νέο επενδυτικό σχέδιο ύψους 8 εκατ. ευρώ που θα συμβάλλει καθοριστικά στην υποστήριξη της αναπτυξιακής πορείας της επιχείρησης.

Η γενική συνέλευση ενέκρινε τη διανομή μερίσματος 0,09 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2016, έναντι 0,06 ευρώ το 2015. Να σημειωθεί ότι οι συνολικές επενδύσεις της εταιρείας την πενταετία 2012-2016 διαμορφώθηκαν στα 30 εκατ. ευρώ.

Οι κύριοι χρηματιστηριακοί και χρηματοοικονομικοί δείκτες

Εισαγωγή στο Χ.Α.: 6 Αυγούστου 2003 στα 1,04 ευρώ
Αριθμός μετοχών: 33.065.136
Χαμηλό – Υψηλό 52 εβδομάδων: 1,54 – 2,70 ευρώ (χθες)
Κεφαλαιοποίηση: 89,2 εκατ. ευρώ
Σύνολο Ιδίων Κεφαλαίων: 45.191.485 στο τέλος του 2016 από 40.939.050 το 2015
Ταμιακά διαθέσιμα: 6.839.970 από 5.456.079
Καθαρός δανεισμός: Μόλις 2,23 εκατ. ευρώ
Καθαρά κέρδη: Στα 6,24 εκατ. ευρώ από 3,84 εκατ. το 2015.
Ελεύθερες ταμιακές ροές: 5,4 εκατ. από 2,15 εκατ. ευρώ το 2015…
Αμοιβές διευθυντών και μελών διοίκησης: 542.707 ευρώ.
Δείκτης δανειακής μόχλευσης: 0,05
P/E: 14,2
P/Bv: 1,97
Προσωπικό: 357 άτομα
Προσλήψεις τη διετία ''15-''16: 65 νέοι εργαζόμενοι