Κορδέλες εγκαινίων στη Ρεβυθούσα που όμως δεν έχει… άδεια λειτουργίας

Κορδέλες εγκαινίων στη Ρεβυθούσα που όμως δεν έχει… άδεια λειτουργίας

Του Γιώργου Φιντικάκη

Δεν θα παραστεί απ' ότι φαίνεται τελικά ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, στα εγκαίνια του έργου της 3ης δεξαμενής στον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.

Αν και η παρουσία του είχε προγραμματιστεί εδώ και καιρό, κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι τελικά αυτό δεν θα γίνει λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεών του στη Βουλή.

Τα εγκαίνια θα είναι «εικονικά» αφού το έργο δεν πρόκειται να λειτουργήσει παρά μέσα στον Ιανουάριο, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν έχει ακόμη εκδοθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η… άδεια λειτουργίας του.

 

Τα πράγματα έγιναν βιαστικά και η έκδοση της άδειας λειτουργίας του έργου εκκρεμεί από την αρμόδια Διεύθυνση Υδρογονανθράκων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Εξάλλου εδώ και καιρό ήταν γνωστό ότι επειδή η μηχανική λειτουργία της νέας εγκατάστασης ξεκίνησε οριακά στις 31 Οκτωβρίου, το έργο θα παραδίνονταν προς λειτουργία στις 15 Δεκεμβρίου, ημερομηνία, που μετά και την καθυστέρηση έκδοσης της άδειας, μετατίθεται για τον Ιανουάριο.

Το θέμα έχει και ουσιαστικές παραμέτρους, αφού η ΔΕΠΑ, έχει παραγγείλει πλοίο με ένα μεγάλο φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου 130 χιλιάδων κυβικών, προκειμένου με αυτό να γεμίσει την 3η δεξαμενή του τερματικού της Ρεβυθούσας, ενόψει της αυξημένης ζήτησης του χειμώνα. 

Το ερώτημα είναι πότε αυτό θα ξεφορτώσει και τι θα γίνει με το συγκεκριμένο φορτίο τώρα που αποκαλύπτεται ότι το έργο θα παραδοθεί για εμπορική λειτουργία τον Ιανουάριο. Ταυτόχρονα, εξαιτίας προβλημάτων στη λειτουργία πυρηνικών σταθμών στο Βέλγιο, εκφράζονται ανησυχίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο για ευρύτερο πρόβλημα ενεργειακής «στενότητας» στη χειμερινή αγορά. Ενέχει δηλαδή ο κίνδυνος αν προκύψει ζήτημα ενεργειακής ασφάλειας τη περίοδο Δεκεμβρίου- Ιανουαρίου, οι αρμόδιοι να τρέχουν και να μη φτάνουν. Σε αυτή τη λογική, και αφού η οριστική άδεια λειτουργίας της 3ης δεξαμενής καθυστερεί, ασκούνται πιέσεις να εκδοθεί, έστω μια προσωρινή. Ωστόσο, προσωρινές άδειες δίνονται μόνο για δοκιμαστικές λειτουργίες σε πραγματικές συνθήκες, και αυτό υπό την ευθύνη του κατασκευαστή ενός έργου.

Κατά τον βουλευτή πάντως του ΚΙΝΑΛ και πρώην υπουργού Ενέργειας Γιάννη Μανιάτη, το έργο της 3ης δεξαμενής στη Ρεβυθούσα, ολοκληρώθηκε με 2,5 χρόνια καθυστέρηση.

Σύμφωνα με το χρονικό στο οποίο ο ίδιος αναφέρθηκε πρόσφατα, οι πέντε σταθμοί του έργου, έχουν ως εξής: 

Τέλος 2011: Προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, προϋπολογισμού 115 εκατ. ευρώ.

Ιανουάριος 2013: Ανάθεση της κατασκευής της 3ης δεξαμενής στην ανάδοχο εταιρεία, με δέσμευση για ολοκλήρωση του έργου σε 3 χρόνια, δηλαδή στις αρχές του 2016, με βάση το χρονοδιάγραμμα.

Ιούνιος 2014: Υπογραφή σύμβασης ύψους 40 εκατ. ευρώ για χρηματοδότηση του έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Μάρτιος 2017: Με επιστολή της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Γενική Διεύθυνση Ενέργειας) εγκαλεί την ελληνική κυβέρνηση και το ΔΕΣΦΑ για καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου, που έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το αργότερο αρχές 2016. Η ΡΑΕ καλεί τον ΔΕΣΦΑ για εξηγήσεις.

22 Νοεμβρίου 2018: Με καθυστέρηση πάνω από 2,5 χρόνια, το έργο εγκαινιάζεται σήμερα από τον πρωθυπουργό, με συνολικό κόστος 154 εκατ ευρώ, και με προοπτική όμως λειτουργίας από τον Ιανουάριο και μετά.

Τα χαρακτηριστικά 

Το έργο της Ρεβυθούσας, αρχικού προϋπολογισμού 147 εκατ. ευρώ, αναβαθμίζει σημαντικά τις αποθηκευτικές ικανότητες της χώρας. Η νέα δεξαμενή είναι δυναμικότητας 95.000 κυβικών μέτρων, αυξάνει τη συνολική χωρητικότητα της εγκατάστασης στα 225.000 κ.μ., και ανοίγει νέες δυνατότητες εξαγωγής φυσικού αερίου προς τα Βαλκάνια, τα οποία μέχρι σήμερα εισάγουν μόνο από τη Ρωσία. Έως πρότινος τα καράβια που μπορούσαν να ελλιμενιστούν στο νησάκι ήταν μέχρι 150.000 κ.μ., όμως πλέον η αναβάθμιση σημαίνει δυνατότητα ελλιμενισμού και πλοίων έως 250.000 κ.μ. Στην ουσία, με την ολοκλήρωση του έργου, η δυναμικότητα του συστήματος σε ετήσια βάση θα ανέλθει στα 7 δισ. κυβικά ετησίως, εκ των οποίων τα 5 δισ. θα μπορούν να κατευθυνθούν προς τα Βαλκάνια και τα 2 δισ. προς την ελληνική αγορά.