Κλείνει ένα κεφάλαιο, ανοίγουν άλλα για τις μονάδες της ΔΕΗ

Κλείνει ένα κεφάλαιο, ανοίγουν άλλα για τις μονάδες της ΔΕΗ

Του Γιώργου Φιντικάκη

Αγωνιώδεις προσπάθειες καταβάλλει η ΔΕΗ προκείμενου να μη ναυαγήσει και ο δεύτερος διαγωνισμός για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων και βρεθεί ενώπιον σεναρίων να χρειαστεί να εκποιήσει πολύτιμα υδροηλεκτρικά εργοστάσια.

Στη λογική αυτή ανακοίνωσε ότι επιτεύχθηκε συμφωνία για τη μείωση του κόστους τροφοδοσίας μίας εκ των προς πώληση μονάδων της, αυτήν της Μελίτης στην Φλώρινα, γεγονός που αποτελούσε βασικό αίτημα των υποψηφίων επενδυτών που συμμετείχαν στον πρώτο διαγωνισμό και είχε αποτελέσει έναν από τους λόγους που τον οδήγησαν σε ναυάγιο.

Στην ανακοίνωση της ΔΕΗ, η επιχείρηση ενημερώνει ότι συμφώνησε με την εταιρεία ιδιοκτησίας των λιγνιτωρυχείων Αχλάδας να προμηθεύουν με λιγνίτη τη μονάδα της Μελίτης σε τιμή 16,5 ευρώ ανά τόνο για την πενταετία 2020 – 2024 έναντι σημερινής τιμής 23 ευρώ ανά τόνο, δηλαδή 6,5 ευρώ πιο χαμηλά.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι αίρεται ένα από τα βασικά αντικίνητρα που καθιστούσαν ασύμφορη την αγορά της συγκεκριμένης μονάδας καθώς με το προηγούμενο κόστος η λειτουργία της ήταν ζημιογόνα όπως άλλωστε είχαν επισημάνει και οι υποψήφιοι επενδυτές προς τη ΔΕΗ.

Το ερώτημα ωστόσο είναι κατά πόσο η συγκεκριμένη συμφωνία είναι αρκετή προκειμένου να υπάρξει ουσιαστικό επενδυτικό ενδιαφέρον για τις προς πώληση μονάδες, καθώς εκκρεμούν ακόμη σημαντικά ζητήματα τα οποία έχουν θέσει καιρό τώρα προς τη ΔΕΗ οι υποψήφιοι μνηστήρες, όπως για παράδειγμα η ετήσια αποζημίωση των λιγνιτικών μονάδων από έναν ειδικό μηχανισμό ο οποίος ακόμα δεν έχει πάρει το πράσινο φως από τις Βρυξέλλες (αποδεικτικά διαθεσιμότητας ισχύος – ΑΔΙ).

Στην ανακοίνωση η ΔΕΗ δεν παρέχει περισσότερες πληροφορίες αλλά επισημαίνει ότι αυτή θα αναρτηθεί προς ενημέρωση των επενδυτών στο virtual data room (VDR) σημειώνοντας πως επιλύθηκε μια σημαντική εκκρεμότητα για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού.

Σύμφωνα με στελέχη της ΔΕΗ, μετά και από αυτή την εξέλιξη, η μονάδα της Μελίτης καθίσταται κερδοφόρα, όπως το ίδιο άλλωστε ισχύει και με τον έτερο προς πώληση σταθμό, εκείνον της Μεγαλόπολης.

Το πλέον καθαριστικό ζήτημα για να υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον στον διαγωνισμό είναι αυτό των αποζημιώσεων που θα δικαιούνται ή δεν θα δικαιούνται οι λιγνιτικές μονάδες, επειδή θα βρίσκονται ανά πάσα στιγμή στη διάθεση του συστήματος για να καλύψουν τυχόν επάρκεια ισχύος.

Σύμφωνα με κορυφαίες πηγές του υπ. Ενέργειας κι ενώ απομένουν λίγες μέρες πριν οριστικοποιηθεί η νέα σύμβαση αγοραπωλησίας των μονάδων που θα δοθεί στους επενδυτές προκείμενου να τη μελετήσουν, το παραπάνω ζήτημα παραμένει ανοιχτό καθώς η Κομισιόν δεν έχει πάρει θέση υπέρ ή κατά.

Στον αέρα όμως βρίσκεται ακόμα ένα από τα αιτήματα των επενδυτών δηλαδή να υπάρξει ένας μηχανισμός επιμερισμού του κινδύνου που σημαίνει ότι η ΔΕΗ συμμετέχει στα κέρδη και τις ζημιές των μονάδων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μετά την πώλησή τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Βρυξέλλες συνεχίζουν να βλέπουν αρνητικά έναν τέτοιο μηχανισμό.