Κάτι… neo φέρνει η Aegean στο «Ελ. Βενιζέλος»

Κάτι… neo φέρνει η Aegean στο «Ελ. Βενιζέλος»

Του Γιώργου Δασκαλόπουλου

Κάτι… neo φέρνει η Aegean στον διεθνή αερολιμένα Αθηνών και αυτό είναι το νέο αεροσκάφος Α-320 neo, το οποίο θα διαμορφώσει τα επόμενα χρόνια τη ραχοκοκαλιά τις ελληνικής αεροπορικής και το εφαλτήριό της για την κατάκτηση νέων στόχων στην ελληνική και κυρίως τη διεθνή αεροπορική αγορά. Πρόκειται για το προϊόν της σύμβασης - μαμούθ, ύψους τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ που υπέγραψε η ελληνική εισηγμένη πριν σχεδόν ενάμιση χρόνο και πλέον αποκτά σάρκα και οστά. Και ταυτόχρονα, τα «φτερά» ώστε να πετύχει το όνειρο του ιδρυτή της, Θεόδωρου Βασιλάκη να καταστεί μια διεθνής αεροπορική εταιρεία. Ένα όνειρο που σήμερα συντελείται με την «υπογραφή» του γιου του και συνεχιστή της επιχείρησης, Ευτύχη Βασιλάκη, με προδιαγραφές και προϋποθέσεις ζηλευτές για τα δεδομένα μια ελληνικής εταιρείας η οποία πλέον ανταγωνίζεται με επιτυχία διεθνείς αεροπορικούς κολοσσούς.

Για τους γνώστες της αεροπορικής αγοράς το «neo» δεν είναι απλώς κάτι… νέο, αλλά η τεχνολογία New Engine Option (n.e.o.) με την οποία η Airbus εξοπλίζει τη νέα γενιά της οικογένειας των Α-320. Πρόκειται για την τεχνολογία που μετά από ενδελεχή έρευνα επέλεξε η Aegean (απέναντι στην πρόταση της Bοeing) για να συνεχίσει το ταξίδι της στους ευρωπαϊκούς (και όχι μόνο) ουρανούς. Η σειρά neo, φέρνει νέους, οικονομικότερους, αλλά και αποδοτικότερους κινητήρες, γεγονός που μεταφράζεται σε εξοικονόμηση πόρων για την αεροπορική. Παράλληλα, ενσωματώνει νέες τεχνολογίες που καθιστούν τα αεροσκάφη περισσότερο ασφαλή, ενώ αναβαθμίζουν και την εμπειρία πτήσης για τους επιβάτες. Η τακτική της Aegean για τη διαρκή ανανέωση του στόλου της και την τήρηση ενός εξαιρετικά χαμηλού μέσου όρου ηλικίας στόλου αεροσκαφών, αντανακλά ακριβώς την πρακτική αυτή, για την εξασφάλιση ενός ποιοτικού πλεονεκτήματος απέναντι στον ανταγωνισμό. Έναν ανταγωνισμό, που όπως έχουν δείξει τα αποτελέσματα των τελευταίων ετών, γνωρίζει να διαχειρίζεται.

Η παραλαβή του πρώτου αεροσκάφους της οικογένειας A320neo πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου σε ειδική τελετή που έγινε στην έδρα της Airbus στην Τουλούζη της Γαλλίας, παρουσία των διοικήσεων της ελληνικής εταιρείας αλλά και του ομίλου Airbus. Μερικές ημέρες αργότερα, το αεροσκάφος έφτασε στην Ελλάδα και παρουσιάζεται και επίσημα την Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου, ανοίγοντας την αυλαία της νέας εποχής της Aegean.

Πρόκειται για το πρώτο αεροσκάφος από τη μεγάλη παραγγελία των 46 νέων αεροσκαφών της οικογένειας Α320neo και Α321neo, τελικής αξίας 6 δισ. δολαρίων σε τιμές καταλόγου έως το 2024 που έχει κάνει η ελληνική εταιρεία, ώστε να ανανεώσει σταδιακά τον στόλο της. Η αρχική παραγγελία του Ιουνίου του 2018 για 30 αεροσκάφη αυτού του τύπου προς την Airbus, ήδη επεκτάθηκε με 16 επιπρόσθετα, χάρη στην υποστήριξη των χρηματοπιστωτικών οργανισμών αλλά και τα δεδομένα που κατέδειξε η επιτυχία έκδοσης του ομολογιακού δανείου που σύναψε η αεροπορική την περασμένη άνοιξη για τον σκοπό αυτό. Το αμέσως επόμενο διάστημα, θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες εκπαίδευσης και προετοιμασίας υποστήριξης για τα νέα αεροσκάφη, με στόχο την ένταξή τους στον στόλο της εταιρείας, προκειμένου να πραγματοποιήσουν τα πρώτα τους δρομολόγια στα μέσα Φεβρουαρίου.

Τα νέα αεροσκάφη Α320neo, εξοπλισμένα με τη νέα γενιά κινητήρων GTFTM της Pratt & Whitney, συμβάλλουν σημαντικά στη μείωση των εκπομπών CO2 και NOx, ανά πτήση και ανά επιβάτη, ενώ περιορίζουν ιδιαίτερα σημαντικά και το αποτύπωμα θορύβου. Παράλληλα με τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμων, ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας, ενώ αυξάνουν την εμβέλεια πτήσης με δυνατότητα πρόσβασης σε νέους προορισμούς. Και ταυτόχρονα, θα αποτελέσουν επίσης μια εξαιρετική πλατφόρμα για τη σταδιακή ανάπτυξη νέων, κυρίως ψηφιακών, υπηρεσιών προς τους επιβάτες της.

Χάρη στην εξέλιξη αυτή, το πρόγραμμα της Aegean Airlines για το 2020 προβλέπει μια νέα επέκταση τόσο σε αεροπλάνα, όσο και σε προορισμούς αλλά και στις προσφερόμενες θέσεις. Στην σαιζόν που ξεκινά την άνοιξη, θα προστεθούν έξι νέα αεροσκάφη, 1,5 εκατ. επιπλέον θέσεις, ώστε μέσα στη χρονιά να φτάσουν συνολικά τις 19,2 εκατ. διαθέσιμες θέσεις! Έτσι, μέσα στο 2020 η αεροπορική θα πετά σε 155 προορισμούς με 65 αεροσκάφη, συμπεριλαμβανόμενων και των πρώτων έξι Airbus της οικογένειας A320/321neo που θα παραληφθούν το πρώτο εξάμηνο του έτους. Πρόκειται για (μακράν) το μεγαλύτερο πτητικό έργο της ιστορίας στη χώρα.

Η αναπτυξιακή στρατηγική της Aegean για το 2020, βασίζεται στη δυναμική διεύρυνση της παρουσίας της στη Θεσσαλονίκη, στην ενίσχυση του κόμβου της Αθήνας μέσω «πύκνωσης» υπαρχόντων δρομολογίων, στη λειτουργία Βάσης στην Κέρκυρα για πρώτη φορά και στη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου.

Πρακτικά, η εταιρεία προσθέτει 11 νέα δρομολόγια στο συνολικό της πρόγραμμα σε διεθνείς προορισμούς από τις βάσεις της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και την νέα βάση της Κέρκυρας. Ταυτόχρονα εντάσσει τρεις νέους προορισμούς στο δίκτυό της από Μπέρμιγχαμ, Πάφο, Μπιλμπάο, ενώ σχεδιάζει αύξηση της χωρητικότητας σε επιπλέον 47 δρομολόγια εξωτερικού, προσθέτοντας συνολικά 1,1 εκατ. θέσεις στην ετήσια δραστηριότητά της και φτάνοντας έτσι τις 11,4 εκατ. θέσεις συνολικά.

Η στιγμή είναι ιδιαίτερα σημαντική για την Aegean αλλά και την οικογένεια Βασιλάκη, αφού σφραγίζει τη μετάβαση από το πατρικό όραμα στην επιτυχία του απογόνου. Μια διαδικασία ετών, μέσα από την οποία ο πατέρας πέρασε τη γνώση και την εμπειρία του στον γιο του, ο οποίος με τη σειρά του έδειξε ότι «ήταν έτοιμος» να πάρει τη σκυτάλη. Και σήμερα, έχοντας εργαστεί σκληρά αλλά και με αυτοπεποίθηση, βάζει την υπογραφή του σε μία συμφωνία - σταθμό, με προοπτική να κάνει την ελληνική αεροπορική εταιρεία έναν υπολογίσιμο παίκτη σε διεθνές επίπεδο.

Πράγματι, ο Ευτύχης Βασιλάκης, είναι ο άνθρωπος στον οποίο η Aegean οφείλει σε μεγάλο βαθμό τη διεθνή της διάσταση. Από την συγχώνευση της Olympic Air (ένα στοίχημα που ανέλαβε ο ίδιος) και μετά ο ενοποιημένος όμιλος της Αεροπορίας Αιγαίου, διασφάλισε το εσωτερικό μέτωπο, για να ρίξει το βάρος στο εξωτερικό. Τα δρομολόγια δηλαδή, που διαμορφώνουν «όγκο» για έναν αερομεταφορέα, και η επέκταση στα οποία ήταν ανέκαθεν ο στόχος.

Πριν πέντε χρόνια, λίγοι ήταν αυτοί, που γνωρίζοντας τα δεδομένα της αεροπορικής αγοράς, με τα στενά και εξειδικευμένα περιθώρια κερδών, πίστευαν πως θα «βγει» το στοίχημα. Όμως, αυτό, όχι απλά κερδήθηκε. Επιπροσθέτως, σήμερα βάζει τις βάσεις για την περαιτέρω επέκταση σε μια διεθνώς υπολογίσιμη αεροπορική που σχεδιάζει το 2023 να έχει στόλο 70-75 αεροσκαφών.