Η υπερφορολόγηση «ροκάνισε» την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών

Η υπερφορολόγηση «ροκάνισε» την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών

Το 2016 οι ρυθμοί υποχώρησης της αγοράς super market εντάθηκαν καθώς η μετάταξη πολλών ειδών διατροφής το καλοκαίρι του 2015 από το συντελεστή ΦΠΑ 13% στο 23% και ακολούθως η αύξηση του συντελεστή στο 24% οδήγησε σε περαιτέρω συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών.

Συγκεκριμένα, ο εγχώριος κλάδος των super market εξετάζεται σε πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat. Σύμφωνα με αυτή, το 2016 οι ρυθμοί υποχώρησης της αγοράς εντάθηκαν λόγω της μεγαλύτερης φορολογικής επιβάρυνσης των καταναλωτών, τόσο με άμεσους όσο και έμμεσους φόρους, με συνέπεια τη σταδιακή συρρίκνωση της αγοραστικής τους δύναμης. Ειδικότερα, η μετάταξη πολλών ειδών διατροφής το καλοκαίρι του 2015 από το χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 13% στο 23% και ακολούθως η αύξηση του συντελεστή στο 24% από 1.6.2016 προκάλεσε περαιτέρω μείωση της ζήτησης.

Ωστόσο, αρνητική παράμετρο αποτέλεσε και ο περιορισμός των προσφορών των λιανεμπόρων, καθώς ο επιθετικός τιμολογιακός ανταγωνισμός που εφάρμοσαν οι μεγάλες αλυσίδες προκειμένου να αποσπάσουν καταναλωτές από τη Μαρινόπουλος δεν ευνόησε τα περιθώρια κέρδους.

Έτσι, οι πωλήσεις το 2016 υποχώρησαν κατά 6,5% (έναντι 2,1% το 2015), με την πτώση σε όρους όγκου να ανέρχεται στο 8,9%, ενώ και οι 11 κατηγορίες καταναλωτικών προϊόντων υπέστησαν κάμψη.

Ωστόσο, μέρος της μείωσης των πωλήσεων οφείλεται στην υπολειτουργία των καταστημάτων της Μαρινόπουλος, καθώς τα έσοδα που εμφάνιζαν τα προηγούμενα χρόνια «μετατοπίστηκαν» μερικώς μόνο στις άλλες ανταγωνιστικές αλυσίδες.

Πάντως, οι απώλειες που εμφανίζει ο κλάδος προήλθαν κυρίως από τις μικρότερες επιχειρήσεις, ενώ αντιθέτως οι μεγάλες αλυσίδες αποδείχτηκαν ανθεκτικές σε μια πτωτική αγορά, αυξάνοντας τις πωλήσεις τους. Το γεγονός αυτό αποδίδεται: α) στην κάλυψη μέρους των κενών που προέκυψαν από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος, β) στην επενδυτική δραστηριότητα στον τομέα της οργανικής ανάπτυξης και εξαγορών μικρότερων παικτών και γ) στην εκμετάλλευση οικονομιών κλίμακας.

Σύμφωνα με τον Νικόλα Γκουζέλο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Infobank Hellastat, «οι συνθήκες που διέπουν τον κλάδο των super market θα εντείνουν την τάση περαιτέρω συγκέντρωσης σε λίγες οργανωμένες αλυσίδες και το 2017, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταφοράς του δικτύου της Μαρινόπουλος στη Σκλαβενίτης. Οι συνεχείς εξαγορές και συνεργασίες θα οδηγήσουν στη δημιουργία πιο εύρωστων οικονομικά επιχειρηματικών σχημάτων που θα διαθέτουν μεγαλύτερη διαπραγματευτική δύναμη έναντι των προμηθευτών».