Η νέα εποχή για τον όμιλο Ελλάκτωρ

Η νέα εποχή για τον όμιλο Ελλάκτωρ

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Περίπου έντεκα μήνες μετά την ιστορική γενική συνέλευση της Ελλάκτωρ όπου οι μέτοχοι, σε μια πρωτόγνωρη για τα ελληνικά επιχειρηματικά χρονικά διαδικασία, επέβαλαν την αντικατάσταση της διοίκησης που σήμανε και την ολιστική αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας ολόκληρου του κολοσσιαίου οργανισμού, ο όμιλος έχει ήδη πετύχει πολλά από τα όσα είχαν εξαγγελθεί από τη νυν διοίκηση.

Ολιστική αλλαγή οργανωτικής λειτουργίας, αυτοκάθαρση, καλύτερη «επικοινωνία» μεταξύ των θυγατρικών εταιρειών και κυρίως βελτίωση της διοίκησης στις διεθνείς δραστηριότητες και αποκατάσταση του κύρους της εταιρείας στις αγορές που έχει έργα, ήταν οι κεντρικοί πυλώνες αυτών των έντεκα μηνών.

Πρόκειται για έναν ολικό μετασχηματισμό σε όλα τα επίπεδα που στόχευσε στο να νοικοκυρέψει τη... χαώδη διοικητική λειτουργία και τη δαιδαλώδη διάρθρωση, που προξένησε τεράστια προβλήματα και έφερε μεγάλες ζημιές στον όμιλο την τελευταία δεκαετία.

Η αποκατάσταση του κύρους και του ονόματος της εταιρείας κυρίως στα Βαλκάνια όπου υπήρχε το μεγάλο πρόβλημα ήταν το μεγαλύτερο στοίχημα του ομίλου τον τελευταίο χρόνο, μετά τις εξελίξεις πριν από έντεκα μήνες.

Μιλώντας στους δημοσιογράφους που συμμετείχαν στην αποστολή στη Ντόχα του Κατάρ, ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, της μεγαλύτερης θυγατρικής του ομίλου κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, επισήμανε πως «αποκαταστήσαμε τις σχέσεις της εταιρείας με τους πελάτες της, κυρίως στα Βαλκάνια. Το πιο σημαντικό ήταν να επαναφέρουμε το καλό όνομα της εταιρείας στους χρόνους παράδοσης. Ειδικά στη Ρουμανία, που είναι μια μεγάλη αγορά για εμάς, τελειώσαμε το δρόμο Α3, μέσα στο Βουκουρέστι. Πρόκειται για τμήμα τριών χιλιομέτρων που... λίμναζε επί τρία χρόνια, με διαρκείς καθυστερήσεις, κάτι που έβλαψε σημαντικά το κύρος του ομίλου».

Η ΑΚΤΩΡ έβαλε σε πρώτη προτεραιότητα την ολοκλήρωση και την παράδοση αυτού του έργου σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, αποκαθιστώντας το καλό όνομα της εταιρείας αλλά και τις σχέσεις με τη ρουμανική κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον κ. Εξάρχου, το κεντρικό – δομικό πρόβλημα στις δραστηριότητες στα Βαλκάνια ήταν η κάκιστη έως μηδενική επικοινωνία στελεχών του ομίλου με τις εκάστοτε κυβερνήσεις και τους εκπροσώπους τους.

«Για πάρα πολλούς μήνες – όπως μας είπαν διεθνείς αξιωματούχοι - δεν είχαν καμιά επικοινωνία με στελέχη της ΑΚΤΩΡ που είχε την ευθύνη των εκάστοτε έργων, κάτι που δυσχέρανε την εξέλιξη των projectsκαι έβλαψε συνολικά το όνομα του ομίλου διεθνώς. Ήταν σημαντικό να ανατρέψουμε αυτή την κατάσταση. Να ορίσουμε χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης και να παραδώσουμε το έργο.

Σύμφωνα με τον κ. Εξάρχου, «έως το καλοκαίρι του 2018 τα έργα στη Ρουμανία ήταν σε στάδιο εγκατάλειψης. Πρόκειται για πέντε έργα, αξίας περίπου 700 εκατ. ευρώ.

Αλλαγή πολιτικής σε πολλά

Αυτό το χρόνο έχουν αλλάξει πολλά τόνισε ο κ. Εξάρχου. «Πλέον νιώθουμε ότι είμαστε κομμάτι μιας μεγάλης εταιρείας. Υπάρχει κεντρική υποστήριξη και έλεγχος από την Αθήνα. Το πρόβλημα στα Βαλκάνια ήταν το έλλειμμα οργανωτικής δομής».

Αναφερόμενος ευρύτερα στις δραστηριότητες σε Βαλκάνια και Μέση Ανατολή, σημείωσε πως «πλέον ο όμιλος συμμετέχει σε projectsκαι διαγωνισμούς που εκτιμά πως θα έχει σίγουρη κερδοφορία.

Η νέα κυβέρνηση να προχωρήσει τις δημόσιες επενδύσεις

Σχολιάζοντας τις πολιτικές εξελίξεις ο επικεφαλής της μεγαλύτερης θυγατρικής του ομίλου σημείωσε πως «η νέα κυβέρνηση πρέπει να καταλάβει πως επιβάλλεται να τρέξει τα δημόσια έργα όπως π.χ. το ΒΟΑΚ. Η ανάπτυξη περνά μέσα από τις δημόσιες επενδύσεις και τα μεγάλα έργα που εκκρεμούν».

ΕξάρχουΓραμμή 4 του Μετρό και αυτοκάθαρση

Μιλώντας για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ο ισχυρός άντρας της ΑΚΤΩΡ τόνισε πως «έχουν κατατεθεί τρεις προσφορές και μένει να δούμε τι θα γίνει, ενώ θέλοντας να δείξει την ισχυρή τεχνογνωσία που έχει ο όμιλος σ'' αυτό το χώρο, σημειώνει χαρακτηριστικά: «Σκεφτείτε, ποιες άλλες εταιρείες έχουν κάνει τόσα Μετρό; Εμείς έχουμε κάνει τρία Μετρό. Αθήνας, Θεσσαλονίκης και του Κατάρ».

Η έμφαση δίνεται στο εξωτερικό

Σύμφωνα με τον κ. Εξάρχου ο όμιλος «έγραψε» τις ζημιές των τελευταίων ετών, είτε από Βαλκάνια είτε από Μ. Ανατολή ώστε να καθαρίσει. Όπως έκανε γνωστό, οι συνολικές ζημιές που κατέγραψε ο όμιλος ήταν 200 εκατ. ευρώ από τα Βαλκάνια και 200 εκατ. από τη Μέση Ανατολή την τελευταία δεκαετία.

Έχοντας καταγράψει την εικόνα αυτή, ο όμιλος έχει κάνει ένα restartκαι πλέον ξεκινά από εντελώς διαφορετική βάση την ολιστική επανεκκίνηση, ενώ εκτίμησε ότι το τρέχον έτος θα είναι κερδοφόρο. Πλέον, η έμφαση θα δοθεί στα Βαλκάνια αλλά και στα έργα στη Μ. Ανατολή. «Η ανάπτυξη στο εξωτερικό είναι το μεγάλο στοίχημα της ΑΚΤΩΡ αλλά και κάθε άλλης ελληνικής κατασκευαστικής εταιρείας.

Στη Μέση Ανατολή (μη συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης της Πράσινης Γραμμής Μετρό στη Ντόχα στην οποία ήδη έχει κατατεθεί φάκελος), ο όμιλος κοιτάζει έργα συνολικού προϋπολογισμού 3 δισ. δολαρίων.

Σε ό,τι αφορά τα έργα, η ΑΚΤΩΡ διεκδικεί ένα σημαντικό έργο στη Ρουμανία, ενώ συμμετέχει στους μεγάλους διαγωνισμούς (όταν κρίνει ότι έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα) που λαμβάνουν χώρα στις χώρες της Μέσης Ανατολής. Στο πλαίσιο αυτό, είναι και η επέκταση της «Πράσινης Γραμμής» του Μετρό της Ντόχα ύψους 3 δισ. δολαρίων (συνολικά), αλλά και σε άλλα έργα υποδομής του Κατάρ συνολικού ύψους άλλων 3 δισ. δολαρίων.

Βεβαίως, αυτά τα έργα θα διεκδικηθούν μέσω κοινοπραξιών και τοπικών partners. Άρα και όλα να τα κερδίσει ο όμιλος, το μερίδιό του είναι στα 1,5 δισ. δολάρια. Ρεαλιστικά όμως, αν π.χ. ο ΑΚΤΩΡΑΣ κερδίσει το 20% των έργων αυτών, ο τζίρος διαμορφώνεται στα 300 εκατ. δολάρια σε επίπεδο τριετίας, άρα 100 εκατ. ευρώ το χρόνο είναι η εκτίμηση τζίρου από τη διεκδίκηση έργων αξίας 3 δισ. δολαρίων.

Το facility management που ακολουθεί τις κατασκευές

ΚαλλιτσάντσηςΠαράλληλα, όπως τόνισε ο επικεφαλής του ομίλου στη Μ. Ανατολή κ. Πάρις Καλλιτσάντσης, ο όμιλος πλέον ρίχνει το βάρος και στις υπηρεσίες facility management, δηλαδή στη συντήρηση των έργων, μέσω μακροχρόνιων συμβάσεων που αποφέρουν κέρδη με μειωμένο ρίσκο.

Πιο αναλυτικά, ήδη η AKTOR Qatar WLL, βραχίονας της ΑΚΤΩΡ στο Κατάρ, ηγείται της κοινοπραξίας που σε συνεργασία με την καταριανή εταιρεία Como Facilities Management Services έχει αναλάβει με 20ετή σύμβαση το έργο συντήρησης του δικτύου Μετρό (Doha Metro) και Τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα στο Κατάρ, με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, τα τελευταία έξι χρόνια η ΑΚΤΩΡ FM έχει αναλάβει την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών Facility Management στο Συγκρότημα Υπόστεγων Συντήρησης Αεροσκαφών και τις αποθήκες Duty Free του Διεθνή Αερολιμένα «HamadInternationalAirport» της Ντόχα.

Όπως επισήμανε ο κ. Καλλιτσάντσης στους δημοσιογράφους, «το facility management είναι μια δραστηριότητα που σκοπεύουμε να αναπτύξουμε στο Κατάρ αλλά και σε άλλες αγορές της Μέσης Ανατολής γιατί μετά τον κύκλο κατασκευών που έχουν περάσει αυτά τα κράτη υπάρχει μια μεγάλη βάση τέτοιων έργων και εμείς έχουμε ήδη μια ανεπτυγμένη βάση στην περιοχή».