Η μάχη… του μπιφτεκιού

Η μάχη… του μπιφτεκιού

Της Ξανθής Γούναρη

Λίγες εβδομάδες πριν τα επικά whoppers της Burger King γίνουν talk of the town και στην ημεδαπή, η μάχη του… μπιφτεκιού καλά κρατεί στην εγχώρια αγορά της εστίασης, με τις οργανωμένες αλυσίδες του «γρήγορου φαγητού» να επαναπροσδιορίζουν τη θέση τους προκειμένου να υπερασπιστούν τα μερίδιά τους, αφενός από τη μαζική επίθεση των «ανωνύμων» και αφετέρου από τις κινήσεις του «βασιλιά».

Παρ' ότι μέχρι σήμερα οι αμερικάνικες αλυσίδες burger, ή αντιπρόσωποί τους, δεν έχουν καταφέρει να προκόψουν στην ελληνική αγορά, τα ελληνικής έμπνευσης μπεργκεράδικα, ειδικά της νέας εποχής, φαίνεται ότι τα πάνε μια χαρά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Αθήνα τα χρόνια της κρίσης, μία στις τρεις επιχειρήσεις που ανοίγουν –και κλείνουν για να ξανανοίξουν νέες- είναι εστιατόρια, bar ή cafe. Στις μακροβιότερες συγκαταλέγονται όσες πουλάνε burgers, σουβλάκια και καφέ, ενώ όσοι επενδύουν στην ethnic κουζίνα (από pizza μέχρι tacos και sushi) δεν έχουν καταφέρει ακόμη να αποδείξουν τη δυναμική τους για ανάπτυξη.

Με ανταγωνισμό στα ύψη λοιπόν, η εταιρεία Premier Capital Hellas συνεχίζει την ανάπτυξη του δικτύου McDonald's στην ελληνική αγορά, ανοίγοντας πριν πέντε ημέρες το 22ο εστιατόριο της αλυσίδας στη χώρα μας και συγκεκριμένα στη Γλυφάδα, μία περιοχή, που σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η ίδια την οποία επέλεξε και η Burger King να κάνει το ντεμπούτο της στην ελληνική αγορά.

Στόχος της εταιρείας που λειτουργεί την αλυσίδα McDonald's, της οποίας το δίκτυο είχε μικρύνει σημαντικά τα προηγούμενα χρόνια, είναι να φτάσει τα 31 καταστήματα στην εγχώρια αγορά μέσα στην επόμενη τριετία.

Το συνολικό ύψος της επένδυσης για το νέο κατάστημα ανήλθε σε 1 εκατ. ευρώ και δημιουργήθηκαν 22 νέες θέσεις εργασίας. Στο νέο εστιατόριο απασχολούνται συνολικά 33 εργαζόμενοι.

Όπως δηλώνει ο Victor Tedesco, Managing Director για την Ελλάδα της Premier Capital PLC, (Developmental Licensee της McDonald's στην Ελλάδα), η διαχειρίστρια εταιρεία δεσμεύεται να συνεχίσει την ανάπτυξη της αλυσίδας τόσο στην Αθήνα όσο και σε ολόκληρη την Ελλάδα. «Μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, σκοπεύουμε να επενδύσουμε περισσότερα από 10,5 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία 9 ακόμα εστιατορίων, και να δημιουργήσουμε τουλάχιστον 280 νέες θέσεις εργασίας», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Από το 2011 που η Premier Capital Ελλάς ανέλαβε ως Developmental Licensee της McDonald's στην Ελλάδα, έχει επενδύσει περισσότερα από 8 εκατ. ευρώ στην ανάπτυξη της αλυσίδας, για το άνοιγμα νέων εστιατορίων και για την ανακαίνιση των υφισταμένων.

Ο βασιλιάς... έρχεται

Σε ό,τι αφορά την Burger King, πληροφορίες αναφέρουν ότι σε πρώτη φάση θα ξεκινήσει με μικρό αριθμό καταστημάτων στην Αθήνα, ενώ στόχος είναι να φθάσει τα 50 εστιατόρια.

Να σημειωθεί ότι η αμερικάνικη αλυσίδα έχει ανακοινώσει από πέρυσι τον Δεκέμβριο τη δημιουργία κοινοπραξίας με την επωνυμία Burger King SEE S.A., η οποία θα αναλάβει την ανάπτυξη του σήματος σε Ιταλία, Πολωνία, Ελλάδα και Ρουμανία.

Ειδικότερα, η Burger King SEE S.A. έχει υπογράψει μια μακροπρόθεσμη σύμβαση master franchise και έχει τα δικαιώματα δικαιόχρησης σε όλες αυτές τις αγορές -ενώ ήδη έχει παρουσία σε αυτές, πλην της Ελλάδας.

Σημειώνεται ότι η Burger King, που ιδρύθηκε το 1954, και ένα φεγγάρι είχε φτάσει η χάρη της και στην Ελλάδα με πολύ περιορισμένη παρουσία όμως και χωρίς συνέχεια, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα fast food στις ΗΠΑ με πάνω από 14.000 σημεία.

Την ίδια ώρα, ο leader της αγοράς, Goody's (όμιλος Vivartia), διαφοροποιεί το προφίλ του, λανσάροντας το concept Burger House, με νέο μενού σαφώς εστιασμένο στο κομμάτι burger, ενώ ταυτόχρονα και η αλυσίδα Simply Burgers επανακαθορίζει την παρουσία της στην αγορά.

Το νέο concept της Goody's, με νεοϋορκέζικο «άρωμα», στοχεύει κυρίως στα δυναμικά ηλικιακά κοινά και τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά, αφού δείχνουν αύξηση τζίρων έως 70% και 100%.

Ας σημειωθεί ότι το δίκτυο Goody's Burger House αριθμεί ήδη περισσότερα από 50 εστιατόρια στο δίκτυο της αλυσίδας Goody's, με σημεία σε Αττική, Θεσσαλονίκη και επαρχία, ενώ ταυτόχρονα ο όμιλος ενισχύει και τα υπόλοιπα σήματα εστίασης που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του.

Πάντως, μεγάλο «πανηγύρι» γίνεται και εκτός των οργανωμένων αλυσίδων εστίασης, οι οποίες σημειωτέον συγκεντρώνουν μερίδιο μικρότερο του 25%, σε μια αγορά με τζίρο της τάξεως των 1,6-1,8 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως.

«Παίκτες», όπως τα ΜΠΑΡ ΜΠΕΕ ΚΙΟΥ στον Πειραιά, τα Just Burgers, το Juicy Grill στο Χολαργό, τα Burger Joint, το νοτιοαφρικάνικο Kozi''s, το American Burger, το Colibri, το Nixon, το Μελίλωτος Streating, το FOOD Str. και μερικά ακόμη ονόματα έχουν κάνει πάταγο στο κομμάτι του burger.

Με βάση τη διάρθρωση της αγοράς, το burger φθάνει σχεδόν το 40% και ακολουθεί η κατηγορία του σάντουιτς με 30%, της πίτσας με περίπου 20% και σχεδόν 10% το σουβλάκι.