Η κίνηση της Grecotel και το πλεονέκτημα του οδικού τουρισμού

Η κίνηση της Grecotel και το πλεονέκτημα του οδικού τουρισμού

Τα μεγάλα πλεονεκτήματα που συγκεντρώνουν φέτος οι περιοχές με οδική πρόσβαση αναδεικνύει η κίνηση ενός από τους μεγαλύτερους ξενοδοχειακούς ομίλους της χώρας, της Grecotel να ανακοινώσει το άνοιγμα των επτά πρώτων ξενοδοχείων του,. Εξ αυτών, τα έξι έχουν οδική πρόσβαση. 

Καθώς ουδείς ακόμη γνωρίζει το πως θα λειτουργήσουν στην πράξη φέτος τα μέτρα για τις αερομεταφορές, οι ειδικοί του χώρου αναγνωρίζουν ότι οι μεγάλοι κερδισμένοι θα είναι οι τουριστικοί προορισμοί με οδική πρόσβαση.

Η Grecotel λοιπόν είναι ο πρώτος ξενοδοχειακός όμιλος της χώρας που βγαίνει μπροστά και ανακοινώνει το άνοιγμα επτά ξενοδοχειακών μονάδων από τις αρχές Ιουλίου, πολλές εκ των οποίων σε προορισμούς με οδική πρόσβαση, ενώ κατόπιν θα ανακοινωθούν και ημερομηνίες και για άλλα ξενοδοχεία, σε Κρήτη, Κέρκυρα και Χαλκιδική. 

Πιο αναλυτικά, η Grecotel μεταξύ 1-3 Ιουλίου θα ανοίξει το Grecotel Cape Sounio, το συγκρότημα Grecotel Riviera Olympia & Aquapark στην Κυλλήνη που περιλαμβάνει τρία ξενοδοχεία (Μandola Rosa, Olympia Riviera και Oasis), το Grecotel Casa Marron στην Αχαΐα, το Grecotel Filoxenia στην Καλαμάτα και το Grecotel Mykonos Blu στη Μύκονο. 

Εξ αυτών, μόνο το Grecotel Mykonos Blu δεν έχει οδική πρόσβαση, όμως αυτό ανήκει έτσι κι αλλιώς σ’ έναν απολύτως ξεχωριστό - Ultra luxury - προορισμό, όπου οι πελάτες μεταβαίνουν με ιδιωτικά jet, θαλαμηγούς κ.λπ. 

Ελπίδες από τον οδικό και τον εσωτερικό τουρισμό φέτος 

Τα τελευταία χρόνια η βελτίωση των αυτοκινητοδρόμων τόσο στην Ελλάδα όσο και στις γύρω βαλκανικές χώρες, έχει δώσει μεγάλη ώθηση στη ροή οδικών επισκεπτών στη χώρα μας. Την τελευταία 5ετία, περίπου το 1/3 των επισκεπτών τουρισμού στη χώρα μας, έρχεται μέσω οδικών αξόνων και μολονότι δεν αφήνει τα ίδια χρήματα με τους αεροπορικούς τουρίστες, εντούτοις αποτελεί ένα σημαντικό μέγεθος. 

Το 2018 ο αριθμός των ταξιδιωτών που εισήλθε οδικώς στην χώρα έφτασε στα 8,8 εκατ, αποτελώνταςτο 29% από τα 30,3 εκατ. εισερχόμενους ταξιδιώτες συνολικά, ενώ το 2019 περίπου 10 εκατ. έφτασαν οδικώς στην Ελλάδα και 22 εκατ. αεροπορικώς. 

Έτσι, η Ελλάδα μπορεί να προσβλέπει σε κάποιες σεβαστές εισροές μέσω των οδικών αξόνων, τόσο από χώρες των Βαλκανίων, κάποιες εκ των οποίων δεν έχουν δεχτεί ισχυρό πλήγμα από τον κορονοϊό, όσο και από χώρες της κεντρικής ή βόρειας Ευρώπης. Βεβαίως, οι τουρίστες από τα Βαλκάνια δεν θεωρούνται μεγάλου εισοδηματικού εκτοπίσματος, όπως είναι εκείνοι για παράδειγμα από τις ΗΠΑ. 

Σε κάθε περίπτωση όμως, σε μια τέτοια συγκυρία, μπορούν να δώσουν σημαντική πνοή, που θα είναι ζωτική για την επιβίωση αρκετών μικρών κυρίως οικογενειακών επιχειρήσεων τόσο στον κλάδο της φιλοξενίας, όσο και της εστίασης. 

Επίσης, οι οδικοί τουρίστες είναι λιγότερο ή καθόλου εξαρτώμενοι από tour operators, έχουν ευελιξία επιλογής καταλύματος, μπορούν να επισκεφτούν πολλούς διαφορετικούς προορισμούς, χωρίς να τους απασχολούν ακυρωτικά κόστη όπως με τα αεροπορικά εισιτήρια. 

Οι «δεξαμενές» και το άνοιγμα των συνόρων 

Στην Ελλάδα, οι κύριες «δεξαμενές» οδικών τουριστών είναι από χώρες όπως Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία, Τουρκία, Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία, ενώ φέτος δεν αποκλείεται να υπάρξουν αυξημένες εισροές ΚΑΙ από χώρες της κεντρικής Ευρώπης, όπως Γερμανία, Αυστρία και Βέλγιο. 

Φυσικά, για να υπάρξει οδικός τουρισμός θα πρέπει να ανοίξουν τα σύνορα που τώρα συνεχίζουν να είναι κλειστά, αλλά και να οριστούν διαδικασίες ώστε το τεστ για Covid-19 να γίνεται στις χώρες προέλευσης και όχι άφιξης. 

Μιλώντας πρόσφατα στο Liberal o πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) Αλέξανδρος Βασιλικός για την προοπτική που ίσως έχει ο οδικός τουρισμός τόνισε πως «όντως, υπάρχουν μορφές τουρισμού που έχουν αβαντάζ φέτος. Όμως για να υπάρξει οδικός τουρισμός, θα πρέπει να ανοίξουν τα σύνορα, να οριστικοποιηθούν οι κανόνες συγκριτικά με τα τεστ που θα γίνονται στις χώρες προέλευσης, και να οριστικοποιηθούν τα υγειονομικά πρωτόκολλα στα ξενοδοχεία. Σε κάθε περίπτωση ο οδικός τουρισμός αφορά συγκεκριμένες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας και σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να κάνει τη διαφορά». 

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής (ΠΟΞ) και αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ Γρηγόρης Τάσιος, τονίζει πως ο οδικός τουρισμός θα μπορούσε ειδικά στη Β. Ελλάδα, να δώσει μια ανάσα φέτος, προσθέτοντας ωστόσο ότι τα όποια οφέλη θα είναι περιορισμένα αφού στην καλύτερη των περιπτώσεων, αυτό θα αφορά το  δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου. 

«Εξάλλου, για να υπάρξουν προϋποθέσεις έλευσης τουριστών μέσω οδικής πρόσβασης, θα πρέπει αφενός να γίνεται τεστ Covid-19 στη χώρα προέλευσης του κάθε ταξιδιώτη, ώστε να φέρει μαζί του το πιστοποιητικό, αφετέρου στα ελληνικά σύνορα να γίνεται μόνο θερμομέτρηση, ώστε να μην δημιουργείται συνωστισμός», προσθέτει. 

Δ. Πολλάλης: Η οδική πρόσβαση, συγκριτικό πλεονέκτημα της Πελοποννήσου 

Στο συγκριτικό πλεονέκτημα της Πελοποννήσου αναφορικά με τον οδικό τουρισμό, αναφέρεται και ο πρόεδρος των ξενοδόχων Λακωνίας και αντιπρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου Δημήτρης Πολλάλης σε δηλώσεις του στο Liberal. 

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο οδικός τουρισμός κατά την φετινή περίοδο θα δώσει ώθηση σε περιοχές μακριά από το μαζικό μοντέλο εισερχόμενης τουριστικής κίνησης. "Οι σύγχρονοι οδικοί άξονες της χώρας αποτελούν ισχυρό πλεονέκτημα για την τόνωση του οδικού τουρισμού και αναδεικνύονται σε βασικό παράγοντα άνθισης του εγχώριου τουρισμού, πάντα με γνώμονα τα φετινά δεδομένα. Το 2020 ίσως θυμίσει τη δεκαετία του ’90, όταν πολλοί Γερμανοί επισκέπτες έρχονταν στην Ελλάδα διακοπές με τα οχήματα τα τους», σημειώνει. 

Οι περιοχές που θα ωφεληθούν 

Εκτός της Πελοποννήσου, η Χαλκιδική είναι η πρώτη ωφελημένη – παραδοσιακά – από την οδική πρόσβαση, καθώς εδώ και πολλά χρόνια συγκεντρώνει τουρίστες απ’ όλη τη βαλκανική και όχι μόνο. Όλη όμως η Βόρεια και η Ηπειρωτική Ελλάδα, μπορεί φέτος να ωφεληθεί, καθώς επίσης τα παράλια του Ιονίου, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και περιοχές όπως Καβάλα, Πάργα, Σύβοτα – Πρέβεζα, Λεπτοκαρυά Πιερίας, Εύβοια, τα παράλια της Δυτικής Ελλάδας και το Γαλαξίδι.