H κάθοδος Μασούτη και η Αθήνα που «κρίνει» τις εξελίξεις

H κάθοδος Μασούτη και η Αθήνα που «κρίνει» τις εξελίξεις

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Με εξαιρετικά γοργούς ρυθμούς αλλάζει τις ταμπέλες στα καταστήματα της Αττικής η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα λιανικής Μασούτης, καθώς λίγες ημέρες μετά την (επίσημη) έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την εξαγορά της Προμηθευτικής, ήδη αρκετά καταστήματα έχουν τη φίρμα Μασούτης πλέον.

Ασφαλώς πρόκειται για μια ιστορική εξέλιξη στα δρώμενα του λιανικού εμπορίου της Αττικής, δεδομένου ότι μιλάμε για σχεδόν το ήμισυ του πληθυσμού της χώρας, αλλά και το target group με την πιο δυναμική εξέλιξη και τους μεγαλύτερους τζίρους. Η Αθήνα διαμορφώνει τις τάσεις, αυτή χαράζει νέους... οδηγούς και συντεταγμένες (και) στο λιανικό εμπόριο, η Αθήνα είναι το κέντρο βάρους αλλά και η «σφραγίδα» καθιέρωσης μιας φίρμας.

Η άνθιση του Airbnb έχει αλλάξει τα δεδομένα και στο λιανικό εμπόριο, καθώς υπάρχει διασπορά του τουρισμού σε περιοχές που δεν θεωρούνταν εμπορικές, όμως πλέον είναι λίαν ανερχόμενες. Στόχος λοιπόν των αλυσίδων είναι τα καταστήματα γειτονιάς και όχι το πάλαι ποτέ μοντέλο των υπερμάρκετ, που θεωρείται κορεσμένο.

Προ τεσσάρων μηνών άλλωστε, η ΑΒ Βασιλόπουλος ανακοίνωσε την «επιστροφή» των παντοπωλείων, μέσω ενός νέου consept μικρών και ευέλικτων καταστημάτων εντός των πλέον πυκνοκατοικημένων περιοχών της Αθήνας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Στόχος είναι τα 100 έως 120 τέτοια καταστήματα – 100 έως 120 τ.μ. - σε ορίζοντα πενταετίας.

Παράλληλα, πολύ έντονο είναι το ανασκούμπωμα των «μικρών» του κλάδου, που συσπειρώνονται αναλόγως. Πρόσφατα η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, έκανε περαιτέρω... μπάσιμο στις συνοικίες της Αθήνας, μέσω της εξαγοράς της αλυσίδας Μέριμνα, η οποία δραστηριοποιείται με 11 καταστήματα στο Νομό Αττικής και στις περιοχές Αγίου Δημητρίου, Αλίμου, Βύρωνα, Άνω Γλυφάδας, Ηλιούπολης, Νέας Σμύρνης, Καλλιθέας, Περιστερίου και Ταύρου!

Στόχος της Μασούτης να είναι έτοιμη το Σεπτέμβριο

Το περασμένο Σαββατοκύριακο οι πρώτες πέντε επιγραφές Μασούτης αντικατέστησαν ισάριθμες της Προμηθευτικής, ενώ στόχος της διοίκησης είναι να «τρέξει» το πρόγραμμα και έως το τέλος Αυγούστου να έχει ολοκληρωθεί η αλλαγή και στα υπόλοιπα 50 καταστήματα του αθηναϊκού δικτύου.

Παρ'' ότι τρομερές αλλαγές στη διάρθρωση και στη φιλοσοφία των καταστημάτων δεν μπορούν να γίνουν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα (άλλωστε η Προμηθευτική έχει τους δικούς της, πιστούς πελάτες), στόχος της διοίκησης Μασούτη είναι να μπει στη νέα σεζόν υπό την καινούρια «ομπρέλα», ώστε το κοινό σταδιακά να εμπεδώσει τις αλλαγές.

Από αρχές Σεπτέμβρη αναμένεται να είναι έτοιμο και το (εκτός δικτύου Προμηθευτικής) κατάστημα στην οδό Αχιλλέως στο Παλαιό Φάληρο που απέκτησε από τη Σκλαβενίτης, ενώ απέκτησε και κεντρικό κατάστημα της πρώην Μαρινόπουλος που δεσπόζει επί πολλά χρόνια στην οδό Βεΐκου στο Γαλάτσι, σε μια από τις πλέον πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας.

Με την ολοκλήρωση της αλλαγής του δικτύου, η διοίκηση της Μασούτης σχεδιάζει εκτεταμένη διαφημιστική προβολή στην πρωτεύουσα σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, κάνοντας γνωστή την πρότασή της, κάτι που θα συνδυαστεί με την έναρξη της νέας σεζόν ενώ θα υποστηριχτεί και με πρόγραμμα προσφορών.

Οι στόχοι μετά την εξαγορά

Όλα τα τελευταία χρόνια η Μασούτης έψαχνε την ευκαιρία της καθόδου στη μεγάλη αγορά της Αττικής που μεγαλώνει περαιτέρω (σχεδόν διπλασιάζεται) τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω του τουρισμού και του ισχυρότατου momentum που έχει η Αθήνα, τόσο ως κόμβος, όσο και ως city break προορισμός.

Η εταιρεία Μασούτης εξαγόρασε το σύνολο των καταστημάτων της Προμηθευτικής, ήτοι 57 καταστήματα, βάζοντας «πόδι» εκτός από την Αττική και στις... Κυκλάδες, καθώς τρία εξ αυτών βρίσκονται στην Άνδρο, ενισχύοντας έτσι τη διείσδυση σε τουριστικές περιοχές. Έως τώρα, η Μασούτης έχει ήδη παρουσία σε νησιά όπως Θάσο, Λήμνο, Λέσβο και Χίο.

Το προφίλ καταστημάτων της Προμηθευτικής είναι μικρού και μεσαίου μεγέθους, αρκετά φροντισμένα και προσεγμένα, ενώ η εταιρεία απασχολεί 1.050 εργαζόμενους. Η Μασούτης με αυτόν τον τρόπο διεισδύει στις γειτονιές της Αττικής, με καλή διασπορά, μακριά βεβαίως από το μοντέλο που η αλυσίδα πρόβαλε στη Β. Ελλάδα, με τα γιγάντια υπερμάρκετ. Το τίμημα δεν έγινε γνωστό, όμως οι πληροφορίες κάνουν λόγο για περίπου 30 εκατ. ευρώ.

Πέρα από τα υπάρχοντα καταστήματα, υπάρχει επενδυτικό πρόγραμμα για το άνοιγμα περίπου 40 επιπλέον μέσα στα επόμενα χρόνια, με στόχο τα 100 καταστήματα μεσαίου μεγέθους, δηλαδή σούπερ μάρκετ – boutique.

Πρόκειται για καταστήματα μέσα στον ιστό της πόλης και των συνοικιών, σύμφωνα με τη νέα τάση που διαμορφώνεται σε όλο το λιανικό εμπόριο το οποίο πηγαίνει πλέον εκεί που είναι ο κόσμος, μέσω σχετικά μικρών, ευέλικτων καταστημάτων, μακριά από τα γιγάντια καταστήματα του παρελθόντος που σταδιακά είναι εκτός μόδας.

Ποια είναι η Μασούτης

Η Μασούτης είναι η κορυφαία βορειοελλαδίτικη αλυσίδα λιανικού εμπορίου και μέσα στην πρώτη πεντάδα πανελλαδικά, μαζί με τις Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market (Μετρό) και Lidl. Ιδρύθηκε το 1976 όταν ο κ. Διαμαντής Μασούτης άνοιξε το πρώτο κατάστημα στην οδό Κ. Κρυστάλλη στο κέντρο της Θεσσαλονίκης και έκτοτε η πορεία ήταν αλματώδης.

Διαθέτει 272 καταστήματα, 250 σούπερ μάρκετ, 22 καταστήματα χονδρικής Cash & Carry, και ένα κέντρο αποθήκευσης και διανομής στο Καβαλάρι. Παράλληλα, έχει ισχυρή παρουσία και καλύπτει γεωγραφικά όλες τις περιφέρειες της Μακεδονίας, της Θράκης, της Θεσσαλίας, της Ηπείρου, τη Φθιώτιδα, την Εύβοια, την Αιτωλοακαρνανία και τα νησιά Θάσο, Λήμνο, Λέσβο και Χίο.

Απασχολεί περισσότερους από 7.500 εργαζόμενους, ενώ διαθέτει και 245 μικρά καταστήματα Franchise με την επωνυμία Express Market. Έχει ετήσιο τζίρο περίπου 800 εκατ. ευρώ, με καλή ρευστότητα, ενώ γενικώς θεωρείται εταιρεία με «συμπαγή» οικονομική διάρθρωση και νοικοκύρεμα. Ο όμιλος Μασούτη έχει πολλαπλά βραβεία τα τελευταία χρόνια, ένα εκ των οποίων ήταν για το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην Ευρώπη στον εν λόγω κλάδο.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η αλυσίδα με τα πλέον έντονα τοπικά στοιχεία και τους «φανατικότερους» υποστηρικτές, με 67% πιστούς πελάτες (από τα υψηλότερα στην Ευρώπη) οπότε η κάθοδος στην Αττική, αλλάζει εκ νέου τα δεδομένα στο χώρο.