7ος χρόνος, ημέρα 2097η
Πέμπτη, 29 Ιουλίου 2021

Γεγονός οι υπογραφές για τη γραμμή 4 του Μετρό

Γεγονός οι υπογραφές για τη γραμμή 4 του Μετρό

Ραντεβού σε οκτώ χρόνια, οπότε θα ξεκινήσει το πρώτο δρομολόγιο στο πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό «Άλσος Βεΐκου – Γουδή» έδωσε, χθες, κατά την τελετή της υπογραφής της σύμβασης του έργου ο διευθύνων σύμβουλος της Άβαξ Κωνσταντίνος Μιτζάλης, που μαζί με τις εταιρίες Alstom και Ghella, θα κατασκευάσει το έργο συνολικής δαπάνης 1,6 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι στην εκδήλωση παρέστησαν ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ο Αντιπρόεδρος του ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό. Νικόλαος Κουρέτας και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Άβαξ Κωνσταντίνος Μιτζάλης.

Το project είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο, ενώ μέρος των κεφαλαίων του προέρχεται από το ΕΣΠΑ και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Πρόκειται όχι μόνο να ενισχύσει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της Άβαξ κατά 800 εκατ. ευρώ, αλλά και να αλλάξει το επίπεδο διαβίωσης στην Αθήνα, καθώς εκτιμάται ότι περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως θα μετακινούνται μέσω της γραμμής 4.

Υπολογίζεται δε ότι οι μετακινήσεις με Ι.Χ. θα μειωθούν κατά 53.000 περίπου ημερησίως, ενώ θα εκλύεται λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα κατά 318 τόνους / ημέρα. Επίσης, από τη Γραμμή 4 του Μετρό ξεκινά στην Ελλάδα και η εφαρμογή του μοντέλου Building Information Modeling –το λεγόμενο ΒΙΜ. Πρόκειται για μια καινοτόμα πλατφόρμα, που ενισχύεται από την Κομισιόν, αλλά αποτελεί και μέρος των μεταρρυθμίσεων του Ταμείου Ανάκαμψης.

Καλύπτει το κενό ανάμεσα στον μελετητή και τον κατασκευαστή του έργου, συνεισφέροντας στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων σε ό,τι αφορά το τελικό κόστος των έργων, που άλλωστε αποτελεί και ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στην Ελλάδα.

«Ο ίδιος ο πρωθυπουργός μας έχει δώσει την οδηγία να προχωρήσουμε, αγνοώντας το όποιο πολιτικό κόστος. Το μετρό της Αθήνας παίρνει και πάλι μπρος» ανέφερε ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής.

«Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο υποδομής που υλοποιείται στην Ευρώπη, ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων €, ξεκινά. Με το νέο έργο, εξυπηρετούνται πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου της Αθήνας, σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις όπως το ΕΜΠ, η Πανεπιστημιούπολη, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Υπουργείο Πολιτισμού, η Νομική Σχολή, το Μουσείο Μπενάκη.

Στην πραγματικότητα δίνει τη δυνατότητα σε πάνω από 300.000 συμπολίτες μας να αφήσουν το αυτοκίνητο. Και να αποσυμφορήσουν  τους δρόμους, να βελτιώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μετακινήσεων και τη ποιότητα της ζωής μας συνολικά» ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.

Ευρύτερα το δίκτυο του Μετρό έχει ιδιαίτερα θετικό αποτύπωμα στη βελτίωση των κυκλοφοριακών δεδομένων της Αθήνας. Οι ειδικοί υπολογίζουν ότι με την ολοκλήρωση του βασικού έργου των γραμμών 2 και 3 και της ‘α φάσης των επεκτάσεων μέχρι το 2004, η επιβατική κίνηση (στις γραμμές αυτές) ανήλθε σε 600 χιλ. επιβάτες ημερησίως. Με τη β΄ φάση των επεκτάσεων προς Αιγάλεω και Αγ. Μαρίνα προς Δουκ. Πλακεντίας, προς Ανθούπολη και Ελληνικό η επιβατική κίνηση πλησίασε πλέον το 1 εκατ. επιβάτες ημερησίως. Με την λειτουργία της πρόσφατης επέκτασης προς Νίκαια η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά περίπου 60.000 πρόσθετους επιβάτες ημερησίως.

«Πρόκειται για έργο με τεράστιο αναπτυξιακό και κοινωνικό αποτύπωμα η ολοκλήρωση του οποίου θα βελτιώσει σημαντικά το επίπεδο ζωής στην Αθήνα. Για να φτάσουμε στο τέλος της διαδρομής χρειάστηκε πολλοί άνθρωποι να καταβάλουν ΄κόπο και μεράκι για να δημοπρατηθεί και να συμβασιοποιηθεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στην Ελλάδα. Η εταιρεία μας, μαζί με τη Ghella και την Alstom προσέφερε την αρτιότερη τεχνική και οικονομική προσφορά.

Η διαδικασία του διαγωνισμού πέρασε από 40 κύματα. Ευχαριστώ τον πρωθυπουργό, τον υπουργό Υποδομών και τη διοίκηση της Αττικό Μετρό για την υπομονή που επέδειξαν για να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός. Σας ευχαριστώ, κυρίως ως μέλος του τεχνικού κλάδου της χώρας που πέρασε μία περίοδο αβεβαιότητας.

Το έργο θα δημιουργήσει άμεσα κι έμμεσα χιλιάδες θέσεις εργασίας σε πάρα πολλά επαγγέλματα. Θα αφήσει ανθρώπους καταρτισμένους με δυσεύρετη εμπειρία σε παγκόσμια επίπεδο.

Η κατασκευή θα περάσει από κεντρικά σημεία της Αθήνας και περιοχές με έντονη δραστηριότητα» σημείωσε, στη χθεσινή εκδήλωση ο κ. Μιτζάλης, προσθέτοντας ότι του χρόνου το καλοκαίρι η Άβαξ θα παραδώσει και το υπόλοιπο τμήμα της επέκτασης της γραμμής 3 προς τον Πειραιά, δηλαδή τους σταθμούς, Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο.

Το έργο ήταν κολλημένο, με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να επανεκκινεί, τον Δεκέμβριο του 2019, την «παγωμένη», έως τότε, διαδικασία ελέγχου των υποφακέλων Δικαιολογητικών συμμετοχής και Τεχνικής Προσφοράς. Μετά από νέες προσφυγές, δικαιώθηκε τελικά η επιχειρηματολογία της Αττικό Μετρό στο ΣτΕ κι έτσι προχώρησε το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, οδηγώντας μέχρι την κατακύρωση του έργου.

Αλλά και η εργολαβία των πρόδρομων εργασιών αντιμετώπιζε προβλήματα, τα οποία λύθηκαν, με τη σχετική σύμβαση μεταξύ της ΕΡΕΤΒΟ και του Δημοσίου να υπογράφεται στα τέλη Μαρτίου. Να διευκρινίσουμε ότι οι πρόδρομες εργασίες αφορούν στη μετατόπιση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας σε όλους τους χώρους που θα γίνουν οι σταθμοί μετρό και τα φρέατα, όπως και κυκλοφοριακές μελέτες και παρακάμψεις. Στόχος είναι μέσα στο καλοκαίρι να εγκατασταθούν τα πρώτα εργοτάξια.

Θέσεις των σταθμών

Σύμφωνα με τις προδιαγραφές του έργου, θα κατασκευαστούν οι εξής σταθμοί.

1.     Άλσος Βεΐκου. Χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) στο ύψος της οδού Τράλλεων και αποτελεί τερματικό σταθμό.

2.     Γαλάτσι. Χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) και επί της συνέχειας αυτής, οδό Αγ. Γλυκερίας.

3.     Ελικώνος. Χωροθετείται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος κάτω από το λόφο Ελικώνος, σε χώρο πρασίνου - παιδική χαρά.

4.     Κυψέλη. Χωροθετείται στην νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας Κανάρη, από την οδό Κυψέλης μέχρι την οδό Βελβενδού.

5.     Δικαστήρια. Χωροθετείται στα δυτικά του συμπλέγματος των Δικαστηρίων, στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη.

6.     Αλεξάνδρας. Χωροθετείται υπόγεια, διαγώνια στον άξονα της Λεωφ. Αλεξάνδρας, στο ύψος της οδού Μουστοξύδη.

7.     Εξάρχεια. Χωροθετείται επί της πλατείας Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη.

8.     Ακαδημία. Χωροθετείται κάτω από την οδό Ακαδημίας, στο ύψος μεταξύ των οδών Ιπποκράτους και Σίνα, στην περιοχή των κτιρίων της «Τριλογίας», μεταξύ του κεντρικού κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και του πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων. Είναι σημαντικός σταθμός ανταπόκρισης με άμεση υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό «Πανεπιστήμιο» στην Γραμμή 2.

9.     Κολωνάκι. Χωροθετείται επί της πλατείας Φιλικής Εταιρείας, γνωστή ως πλατεία Κολωνακίου, στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη, και Κανάρη.

10. Ευαγγελισμός.  Χωροθετείται κάτω από το πάρκο της Ριζάρη, παράλληλα με την οδό Ριζάρη και σε γωνία περίπου 60 μοιρών με τον υφιστάμενο σταθμό Ευαγγελισμό της Γραμμής 3.

11. Καισαριανή. Χωροθετείται στην Λεωφόρο Εθνικής Αντιστάσεως στο ύψος της Λεωφόρου Βασιλέως Αλεξάνδρου και μεταξύ των οδών Υμηττού και Τζων Κένεντυ.

12. Πανεπιστημιούπολη. Χωροθετείται στο Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας του Πανεπιστημιακού χώρου.

 Χρονολόγιο επεκτάσεων μετρό

Γραμμή 2

Νοέμβριος 1992. Έναρξη εργασιών κατασκευής

Ιανουάριος 2000- Ολοκληρώθηκε το τμήμα Σεπόλια-Σύνταγμα

Νοέμβριος 2000-Ολοκληρώθηκε το τμήμα Σύνταγμα – Δάφνη

Ιούνιος 2004: Ολοκληρώθηκε το τμήμα Δάφνη-Αγ.Δημήτριος

Αύγουστος 2004: Ολοκληρώθηκε το τμήμα Σεπόλια – Αγ. Αντώνιος

Απρίλιος 2013: Ολοκληρώθηκε το τμήμα Αγ.Αντώνιος - Ανθούπολη

Ιούλιος 2013: Ολοκληρώθηκε το τμήμα Αγ. Δημήτριος – Ελληνικό

Γραμμή 3

Νοέμβριος 1992 – Έναρξη εργασιών κατασκευής

Ιανουάριος 2000: Ολοκληρώθηκε το Σύνταγμα-Εθνική Άμυνα

Απρ.2003 - Ολοκληρώθηκε το τμήμα Σύνταγμα-Μοναστηράκι

Ιούλιος 2004-Ολοκληρώθηκε το τμήμα ΕθνικήΑμυνα-Δ.Πλακεντίας-Αεροδρόμιο

Μάιος 2007- Αποπερατώθηκε η γραμμή Μοναστηράκι-Αιγάλεω

Σεπτέμβριος 2009-Παραδόθηκε ο σταθμός Νομισματοκοπείο

Ιούλιος 2010-Παράδοση σταθμού Χολαργός

Δεκέμβριος 2010-Παράδοση σταθμού Αγ.Παρασκευή

Δεκέμβριος 2013- Ολοκληρώθηκε το τμήμα Αιγάλεω-Αγ. Μαρίνα

Επέκταση γραμμής 3 προς Πειραιά

Ιούλιος 2020 – Ολοκληρώθηκε το τμήμα Αγία Μαρίνα-Νίκαια

Καλοκαίρι 2022: Ολοκλήρωση επέκτασης γραμμής 3 προς Πειραιά με την παράδοση των σταθμών  Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο