Γ. Περιστέρης: Γεωπολιτικό και όχι οικονομικό το πρόβλημα του Brexit

Γ. Περιστέρης: Γεωπολιτικό και όχι οικονομικό το πρόβλημα του Brexit

Του Γιώργου Φιντικάκη

Στο μικρόκοσμο των έργων και των χρηματοδοτήσεων δεν φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα εξαιτίας του Brexit. Αυτό επεσήμανε, μιλώντας στη γενική συνέλευση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Περιστέρης, εκτιμώντας "πως μπορεί το Brexit να έχει επιπτώσεις γεωπολιτικές και όχι στενά οικονομικές καθώς μπορεί να φουντώσουν ορέξεις αποχώρησης και άλλων κρατών - μελών και να υπάρξει αστάθεια”.

Όπως ανέφερε αναλυτικά, "οι επιπτώσεις του BREXIT δεν έχουν ακόμα αποκρυπτογραφηθεί από κανέναν. Εκτιμώ, όμως, ότι πρέπει να ξεφύγουμε από τον ελληνικό μικρόκοσμο ή από τις ενδεχόμενες άμεσες οικονομικές επιπτώσεις και να εστιάσουμε στην τεράστια γεωπολιτική διάσταση του θέματος. Η Ε.Ε. ήταν η απάντηση της Ευρώπης μετά από δύο μεγάλους πολέμους. Όμως, τις τελευταίες δεκαετίες και μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης η Ευρώπη συνεχώς διαμελίζεται, δεν ενώνεται. Ο αριθμός των κρατών της Ευρώπης έχει πολλαπλασιαστεί και μετά το BREXIT υπάρχει κίνδυνος περαιτέρω ενίσχυσης των αποσχιστικών τάσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο και σε άλλες χώρες, τη στιγμή μάλιστα που παρατηρείται ενίσχυση των ευρωσκεπτικιστών σε πολλά κράτη της Ε.Ε.. Αυτό το ενδεχόμενο θα έπρεπε να μας προκαλεί πολύ πιο μεγάλη ανησυχία από τις οικονομικές επιπτώσεις του BREXIT. Ο κίνδυνος της γεωπολιτικής αστάθειας και των οδυνηρών συνεπειών που αυτή θα επιφέρει είναι πολύ πιο σοβαρός".  

Επανέλαβε ότι στη φάση που βρίσκεται η Ελλάδα, το μόνο που χρειάζεται είναι ένα βίαιο επενδυτικό σοκ, προσθέτοντας ωστόσο ότι το επιχειρηματικό περιβάλλον επιβαρύνεται από τις συνεχείς φορολογικές μεταβολές, και τις καθυστερήσεις στις καταβολές υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα που αν πληρώνονταν θα συνέβαλαν στη δημιουργία μιας κανονικότητας. Ειδικά σχετικά με τις οφειλές του Δημοσίου, ανέφερε ότι η εταιρεία έχει λαμβάνειν ποσό της τάξης των 60-70 εκατ. ευρώ από ΦΠΑ, το οποίο, όμως, το Δημόσιο δεν καταβάλλει έντοκα, όπως προβλέπει η νομοθεσία.

Κάνοντας απολογισμό για τα όσα συνέβησαν το 2015, ο κ. Περιστέρης υποστήριξε ότι στον κατασκευαστικό κλάδο, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου ανήλθε στο τέλος της περασμένης χρονιάς σε 2,7 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα ξεκίνησε η κατασκευή της μονάδας Πτολεμαϊδα 5, συνολικού ύψους 1,4 δισ. Ευρώ, για λογαριασμό της ΔΕΗ. Επίσης φέτος υπεγράφη η σύμβαση για την κατασκευή μετρητικών σταθμών του αγωγού ΤΑΡ, ύψους 230 εκατ. ευρώ, ενώ ολοκληρώθηκε η κατασκευή του Κέντρου Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος "που θεωρείται πρότυπο από πλευράς σχεδιασμού και κατασκευαστικών απαιτήσεων”.

Στην ενέργεια, ο όμιλος ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ συνέχισε το επενδυτικό του πρόγραμμα αναπτύσσοντας νέα έργα ΑΠΕ, σήμερα, διαθέτει σε λειτουργία έργα ισχύος 664 MW, ενώ άλλα 124 MW βρίσκονται στο στάδιο της κατασκευής. Πρόσφατα αδειοδοτήθηκε μεγάλο αιολικό πάρκο, ισχύος 150 MW στο Τέξας των ΗΠΑ, ενώ έχει ολοκληρωθεί το αιολικό πάρκο στο νησάκι Άγιος Γεώργιος και σύντομα θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία. Για τις θερμικές μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού του ομίλου, ο διευθύνων σύμβουλος υποστήριξε πως οι ζημιές οφείλονται στις υπάρχουσες εκκρεμότητες με τις ρυθμιστικές αρχές, αναφορικά με το νέο μοντέλο εξασφάλισης διαθεσιμότητας ισχύος.

Στο σκέλος της βιομηχανίας, και ειδικά αναφορικά με το πρόγραμμα εξόρυξης λευκολύθου, ύψους 25 εκατ. ευρώ, η πρώτη φάση του έργου έχει σχεδόν αποπερατωθεί, ενώ εκκρεμεί η αποπεράτωση της δεύτερης φάσης. Η ολοκλήρωσή της ωστόσο επηρεάζεται άμεσα από το "πάγωμα" των καταβολών του επενδυτικού νόμου, όπου και ήταν ενταγμένο το έργο.

Για τον τομέα των κατασκευών, και ειδικότερα για την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης, ο κ. Περιστέρης είπε πως οι πρόσθετες αποζημιώσεις και τα πριμ επιτάχυνσης ανέρχονται σε 210 εκατ. ευρώ για τον κατασκευαστή σε Ιόνιο και Άξονα Κεντρικής Ελλάδας και σε 31,5 εκατ. ευρώ για τους παραχωρησιούχους των δύο οδικών αξόνων. Σαν αιτίες για το πρόσθετο αυτό κόστος, ο επικεφαλής του ομίλου επικαλέστηκε "την αλλαγή του τρόπου κατασκευής, τα δεκάδες στρέμματα μη απαλλοτριωμένων χώρων, καθώς και τις υψηλές τιμές στις οποίες αναγκάζεται ο όμιλος να αγοράζει ή να νοικιάζει τα οικόπεδα. Έπειτα από συνεχείς αναβολές έχουν προγραμματιστεί δίκες για απαλλοτριώσεις για το 2018”, όπως χαρακτηριστικά είπε.

Σήμερα, ο όμιλος ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ συμμετέχει σε τρεις συμβάσεις παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Ιονία Οδός και Άξονας Κεντρικής Ελλάδας), στη διαχείριση περίπου 2.159 θέσεων στάθμευσης, όπως και με 70% στην εταιρεία που έχει αναλάβει την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας.

Αναφερόμενος στα τελευταία χρόνια, ο κ. Περιστέρης, είπε πως ο όμιλος ήταν ίσως από τους λιγοστούς που δεν διέκοψαν ούτε μείωσαν τους ρυθμούς κατασκευής των μεγάλων οδικών έργων. Αντίθετα, όπως επισήμανε, "εξαντλήσαμε την πιστοληπτική μας ικανότητα και συγχρόνως στηρίξαμε το ελληνικό τραπεζικό σύστημα". Επιπλέον "δεν σπεύσαμε να διοχετεύσουμε χρήματα στο εξωτερικό ενώ ήταν πασίγνωστο πως έρχονταν οι κεφαλαιακοί έλεγχοι. Κρίναμε πως έπρεπε να στηρίξουμε το τραπεζικό σύστημα αν και δεχθήκαμε κριτική από εγχώριους και ξένους μετόχους".