Επιδεινώθηκε το οικονομικό κλίμα τον Ιανουάριο, «καμπανάκι» για τον τουρισμό το 2019

Επιδεινώθηκε το οικονομικό κλίμα τον Ιανουάριο, «καμπανάκι» για τον τουρισμό το 2019

Του Γιώργου Φιντικάκη

«Καμπανάκι» για τον τουρισμό, την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας, που μαζί με τις εξαγωγές στηρίζουν σταθερά την ανάκαμψη των τελευταίων ετών, αποτελούν τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΟΒΕ για το οικονομικό κλίμα τον Ιανουάριο, καθώς οι επιχειρηματίες του κλάδου διαβλέπουν ότι έπειτα από έξι συναπτά έτη ανόδου, η δυναμική εξαντλείται.

Στον απόηχο των αρνητικών ειδήσεων για την πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας, την ύφεση στην Ιταλία και την επιβράδυνση της Γερμανίας, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και όσοι ασχολούνται με τον τουρισμό, στέλνουν το μήνυμα ότι οι εξελίξεις στην Ευρώπη δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστους φέτος τους ελληνικούς προορισμούς και ότι η ανάπτυξη φρενάρει. 

Σαν αποτέλεσμα των παραπάνω, ο δείκτης της μηνιαίας έρευνας του ΙΟΒΕ που απεικονίζει τις εκτιμήσεις των επαγγελματιών για την τρέχουσα κατάσταση των τουριστικών επιχειρήσεων υποχώρησε τον Ιανουάριο κατά 27 μονάδες (από -3 το Δεκέμβριο), ενώ οι εκτιμήσεις τους για την τρέχουσα ζήτηση «βούτηξαν» κατά 25 μονάδες (από +3 μονάδες τον προηγούμενο μήνα). Η επιδείνωση των εκτιμήσεων στον τουριστικό τομέα οδήγησε σε υποχώρηση ολόκληρη την κατηγορία των υπηρεσιών που έχασε έδαφος για τέταρτο συνεχόμενο μήνα, πέφτοντας στις 80,8 μονάδες, καταγράφοντας τη χειρότερη επίδοση από το… 2015. 

Βουτιά, που ακριβώς λόγω της μεγάλης βαρύτητας των υπηρεσιών στην ελληνική οικονομία, συμπαρέσυρε προς τα κάτω το σύνολο του οικονομικού κλίματος για τον Ιανουάριο. Παρ' ότι στη βιομηχανία, τις κατασκευές και στο λιανικό εμπόριο καταγράφεται τον Ιανουάριο βελτίωση, εντούτοις αυτή αντισταθμίστηκε από την μεγάλη επιδείνωση στις υπηρεσίες, με αποτέλεσμα ο συνολικός δείκτης οικονομικού κλίματος που μετρά το ΙΟΒΕ, να υποχωρήσει στις 99,6 μονάδες έναντι 101,6 μονάδες το Δεκέμβριο.

Τυχαίο δεν είναι ότι το οικονομικό κλίμα επιδεινώθηκε σημαντικά τον Ιανουάριο τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και στην Ευρωζώνη και μάλιστα σε όλους τομείς, από τη βιομηχανία και τις κατασκευές έως το λιανικό εμπόριο και τις υπηρεσίες.

 

Οι παροχές 

Την ίδια στιγμή πάντως που τα μηνύματα για την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας είναι αρνητικά, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης αυξάνεται. Το κοινωνικό μέρισμα, η μη περικοπή των συντάξεων, τα επιδόματα, η αύξηση του κατώτατου μισθού, η προοπτική καταβολής αναδρομικών για τα ειδικά μισθολόγια, όλα αυτά μαζί, έχουν σαν αποτέλεσμα οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση τους προσεχείς 12 μήνες να καλυτερεύουν. Ενισχύεται για παράδειγμα η πρόθεση για αγορές μεγάλης αξίας, όπως για παράδειγμα αυτοκινήτων, όχι όμως και η πρόθεση για αποταμίευση.

Τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι οι Έλληνες καταναλωτές έπαψαν να είναι οι πλέον απαισιόδοξοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ακολουθούν τα νοικοκυριά της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, και την πρώτη πεντάδα με τους πιο απαισιόδοξους συμπληρώνουν οι Γάλλοι και οι Βρετανοί. Αντίθετα, ανοδική τάση σημειώθηκε τον Ιανουάριο σε έξι χώρες, ενώ αισιόδοξοι, με θετικό πρόσημο, διατηρούν η Τσεχία, η Δανία, η Ιρλανδία, η Λιθουανία, η Μάλτα, η Πολωνία και η Φιλανδία.