Ελλάκτωρ: Οι έως τώρα «νίκες» και οι προκλήσεις της νέας εποχής

Πέμπτη 11 Ιουλίου 2019, 17:37
-A +A
Ελλάκτωρ: Οι έως τώρα «νίκες» και οι προκλήσεις της νέας εποχής

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Ένα χρόνο μετά την αλλαγή του διοικητικού και μετοχικού καθεστώτος που σηματοδότησε την «εντολή» για ολικό μετασχηματισμό στον όμιλο Ελλάκτωρ, κάτω από τις νέες απαιτήσεις των καιρών και μακριά από το παρωχημένο μοντέλο διοίκησης του παρελθόντος, η εταιρεία, ήδη βρίσκεται σε νέα εποχή.

Νέα οργανωτική δομή και λειτουργία σύμφωνα με τις αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης, αναδιάρθρωση θυγατρικών, «πάντρεμα» κοινών δραστηριοτήτων μέσω καλύτερης επικοινωνίας αυτών των θυγατρικών, διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα, είναι οι προτεραιότητες που δόθηκαν αυτό το 12μηνο.

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου κ. Αναστάσιος Καλλιτσάντσης στη σημερινή γενική συνέλευση, «φέτος, συμπληρώνουμε 20 χρόνια από την τριπλή συγχώνευση της Ελληνικής Τεχνοδομικής, της ΑΚΤΩΡ και της ΤΕΒ, που δημιούργησαν τον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ.

Το έργο που αναλάβαμε είναι κολοσσιαίο και προφανώς δεν ολοκληρώνεται σε ένα χρόνο. Η δουλειά που γίνεται και πρέπει να γίνει στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ είναι μία επίπονη και χρονοβόρα εξελικτική διαδικασία, αλλά όπως πρεσβεύει και το νέο μας εταιρικό δόγμα: Η αξία βρίσκεται στην εξέλιξη».

Ο κ. Καλλιτσάντσης τόνισε ότι σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται ο όμιλος τα αποτελέσματα είναι καλά, όμως επισήμανε ότι στην ΆΚΤΩΡ, τον κατασκευαστικό βραχίονα και αιχμή του δόρατος του ομίλου στα μεγάλα έργα του εξωτερικού, υπάρχουν πολλά ακόμη που πρέπει να γίνουν.

Και τούτο διότι «η κατασκευαστική δραστηριότητα έχει υποστεί πολύ εντονότερα τις συνέπειες του προσωποκεντρικού και παρωχημένου τρόπου διοίκησης του παρελθόντος», όπως χαρακτηριστικά τόνισε.

Μίλησε για την αναγνώριση ζημιών που «καθάρισαν» την εταιρεία, για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των πελατών και την αποκατάσταση της στενής και παραγωγικής συνεργασίας με όλα τα στελέχη.

Παραχωρήσεις

Στις Παραχωρήσεις, υπάρχει σταθερά θετική πορεία και ενέργειες που θωρακίζουν την ηγετική θέση που διαθέτει ο όμιλος.

Η ενίσχυση της συμμετοχής κατά 6,5% στην ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένη με τη νέα στρατηγική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ που προβλέπει τη διατήρηση της ηγετικής της θέσης στον τομέα των παραχωρήσεων.

Παράλληλα, όπως απέδειξε και η επιτυχημένη διεκδίκηση εκ μέρους της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ της Μαρίνας Αλίμου, εξετάζουμε προσεκτικά όλες τις ευκαιρίες που εμφανίζονται στον κλάδο των Παραχωρήσεων, χωρίς να περιοριζόμαστε σε έργα αυτοκινητοδρόμων, αλλά εστιάζοντας σε έργα παραχώρησης που επιτρέπουν την αξιοποίηση της τεχνογνωσίας μας και των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων από άλλες δραστηριότητες του Ομίλου, όπως η Ανάπτυξη Ακινήτων.

Η μαρίνα του Αλίμου πέραν της εξαιρετικά στρατηγικής της θέσης και του γεγονότος ότι είναι η μεγαλύτερη μαρίνα των Βαλκανίων με 1.100 θέσεις ελλιμενισμού, προσφέρει στο πλαίσιο της παραχώρησης επίσης τη δυνατότητα αξιοποίησης από τον επενδυτή της χερσαίας ζώνης συνολικής επιφάνειας 210.000 τ.μ. με μεγάλη γκάμα επιτρεπόμενων χρήσεων, γεγονός που επιτρέπει την υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης τουριστικής επένδυσης στο ταχέως αναπτυσσόμενο παράκτιο μέτωπο της πρωτεύουσας.

Κάποια κυρίαρχα δεδομένα

Σ’ αυτό το σημείο, ο κ. Καλλιτσάντης επισήμανε κάποια κυρίαρχα δεδομένα όπως:

Πρώτον, η Αττική Οδός και η Γέφυρα του Ρίου – Αντιρρίου είναι οι μόνες παραχωρήσεις που δεν κατέφυγαν στο Ελληνικό Δημόσιο για επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης και σχετικές έκτακτες ενισχύσεις, όπως έκαναν άλλοι αυτοκινητόδρομοι, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης που έπληξε τη χώρα, παρόλο που οι διελεύσεις από 307.300 κατά μέσο όρο την ημέρα το 2009, καταποντίστηκαν σε 196.960 το 2014 κι έκτοτε δεν έχουν ακόμη επανέλθει στα προ κρίσης επίπεδα.

Δεύτερον, η Αττική Οδός, σεβόμενη την οικονομική κατάσταση της χώρας και των πολιτών, δεν προχώρησε σε καμία αύξηση επί 13 χρόνια (εξαιρουμένης της αύξησης από €2,70 σε €2,80 το 2010 λόγω ΦΠΑ), τη στιγμή που στο διάστημα της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, άλλα έργα παραχώρησης προχώρησαν σε σημαντικές αυξήσεις που σε ορισμένες περιπτώσεις έφταναν για τα Ι.Χ. ακόμα και αύξηση €1,55 ανά διέλευση.

Τρίτον, το κόστος υλοποίησης της Αττικής Οδού ανήλθε σε €1,316 δισ. εκ των οποίων το 67,35%, δηλαδή €886,3 εκατ., καλύφθηκαν από την Παραχωρησιούχο εταιρεία «Αττική Οδός Α.Ε.» με ίδια κεφάλαια και δάνεια που ακόμα αποπληρώνει. Η πρώτη χρονιά όμως που μπόρεσε να υλοποιηθεί διανομή προς τους μετόχους της «Αττική Οδός Α.Ε.», για τα κεφάλαια που επένδυσαν από το 2000, ήταν το 2013, δηλαδή 13 έτη μετά την επένδυση τους στο έργο «Αττική Οδός».

Τέταρτον, ακόμα κι αν αναπροσαρμόζονται σταδιακά τα διόδια στο ανώτατο επιτρεπτό όριο τα επόμενα χρόνια, και πάλι η τελική απόδοση εκτιμάται πως δεν θα ξεπεράσει το 10% μέχρι το τέλος της παραχώρησης, τη στιγμή που η συμφωνηθείσα απόδοση επί του Έργου, σύμφωνα με το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, ανέρχεται σε 13,1%.

Πέμπτον, ως προς τα έξοδα λειτουργίας, θα ήθελα να τονίσω ότι οι δαπάνες της «Αττική Οδός Α.Ε.» ελέγχονται εξονυχιστικά και συνεχώς από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, από την PricewaterhouseCoopers Α.Ε., από την Ernest & Young Α.Ε. και από τους εκάστοτε βεβαίως Συμβούλους του Ελληνικού Δημοσίου και από την αρμόδια Εποπτεύουσα Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Έκτον και τελευταίο, ως προς την από 27 Ιουνίου 2019 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με την οποία ανεστάλη κάθε αύξηση των διοδίων τελών στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού:
Πρόκειται για τροποποίηση του περιεχομένου της εν λόγω Σύμβασης, χωρίς συναίνεση του Παραχωρησιούχου.

Η τροποποίηση αυτή παραβιάζει τόσο το Σύνταγμα όσο και το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προεχόντως διότι συνιστά ανεπίτρεπτο περιορισμό της επιχειρηματικής δραστηριότητας και της απόλαυσης των συναφών περιουσιακών δικαιωμάτων του Παραχωρησιούχου. Ο εν λόγω περιορισμός είναι ανεπίτρεπτος, διότι δεν δικαιολογείται από κάποιο θεμιτό λόγο γενικού συμφέροντος που εξυπηρετείται με σεβασμό της αρχής της ίσης μεταχείρισης.

Η μεγάλη πληγή της χώρας, η διαχείριση απορριμμάτων

Ως μεγάλη πληγή της χώρας χαρακτήρισε τη διαχείριση απορριμμάτων ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ τονίζοντας:

Παρά τα δεκάδες εκατομμύρια με τα οποία επιβαρύνονται κάθε χρόνο οι Έλληνες πολίτες λόγω των προστίμων που μας επιβάλει η Ευρώπη ως αποτέλεσμα της διατήρησης παράνομων χωματερών, παρά τις φοβερές επιπτώσεις όχι μόνο στο περιβάλλον αλλά και στο ίδιο το τουριστικό προϊόν της χώρας – με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την Κέρκυρα που μια μέρα θα γίνει πρωτοσέλιδο στα ξένα Μέσα – η πρόοδος στη διαχείριση απορριμμάτων έχει σταματήσει εδώ και χρόνια.

Τα ΣΔΙΤ απορριμμάτων, ένα από τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα, προχωρούν με ρυθμούς χελώνας.

Η ΗΛΕΚΤΩΡ, πάντα στην πρωτοπορία, κατασκεύασε και λειτουργεί μέχρι σήμερα το 1ο ΣΔΙΤ Διαχείρισης Απορριμμάτων στην Ελλάδα, το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Απορριμμάτων στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.

Διεύθυνση ανθρώπινου δυναμικού

Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ως Όμιλος που απασχολεί 13.000 άμεσα εργαζόμενους και συνεργάτες σε 30 χώρες, απέκτησε φέτος για πρώτη φορά στην ιστορία της Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού. Όχι Τμήμα Προσωπικού, όχι υπηρεσίες διαχείρισης μισθοδοσίας, αλλά Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού.

Μέσα σε έξι μήνες, επικαιροποιήθηκαν οι περιγραφές του εργασιακού αντικειμένου, των ευθυνών και των αρμοδιοτήτων για τους 270 διακριτούς ρόλους που υπάρχουν στις Εταιρείες του Ομίλου, συμφωνήθηκαν οι δομές για τις Διευθύνσεις που παρέχουν υπηρεσίες σε όλες τις εταιρείες (Οικονομικό, Νομικό, Πληροφορική, Διοικητικές Υπηρεσίες, Ανθρώπινο Δυναμικό) κι ανανεώθηκαν 60 πολιτικές και διαδικασίες.

Εταιρική επικοινωνία

Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο κ. Καλλιτσάντσης, ο όμιλος είχε υποβαθμίσει εντελώς την αξία της εταιρικής επικοινωνίας, σημειώνοντας πως (κακώς) «επιλέγαμε τις δύο τελευταίες δεκαετίες την εσωστρέφεια ή στην καλύτερη περίπτωση τη μεμονωμένη και μονόδρομη επικοινωνία. Κρίναμε λανθασμένα πως ο έξω κόσμος πρέπει να μαθαίνει για εμάς μόνο όταν εγκαινιάζαμε ένα δρόμο και πως η επικοινωνία αρχίζει και τελειώνει στην αποστολή δελτίων τύπου.

Κάθε δραστηριότητα χειριζόταν κατά το δοκούν την επικοινωνία της, τις σχέσεις της με τα Μ.Μ.Ε., τη συμμετοχή στο δημόσιο διάλογο, τη διαφημιστική της παρουσία, την ιστοσελίδα της, τα εταιρικά έντυπά της.

Ως αποτέλεσμα, μέσα σε 20 χρόνια κατορθώσαμε να οικοδομήσουμε μία επικοινωνιακή Βαβέλ, όπου κάθε δραστηριότητα μιλούσε άλλη γλώσσα, στέλναμε αντιφατικά μηνύματα σε μετόχους, δημοσιογράφους, κοινή γνώμη και στην πραγματικότητα επιδιδόμασταν σε μονολόγους στους οποίους δεν έδινε κανείς σημασία.

Από τον Σεπτέμβριο όμως του 2018, ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ απέκτησε ως αναπόσπαστο κομμάτι του C-level, Διεύθυνση Εταιρικής Επικοινωνίας, απέκτησε δηλαδή μία και μόνο φωνή που τον εκπροσωπεί σε όλες του τις δραστηριότητες και σε όλες τις χώρες δραστηριοποίησής του.

Μέσα σε μόλις 10 μήνες, η Διεύθυνση Εταιρικής Επικοινωνίας Ομίλου, υπό την ευθύνη της κυρίας Μαίρης Ανδρεάδη, προχώρησε σε πλήρη ανασχεδιασμό και ενοποίηση της εταιρικής ταυτότητας του Ομίλου, συγκέντρωσε, συστηματοποίησε και διαχειρίζεται το σύνολο της δαπάνης επικοινωνίας του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ στοχεύοντας στη μεγιστοποίηση της κάλυψης με ταυτόχρονο εξορθολογισμό κόστους και πόρων, ενώ ευθυγράμμισε την επικοινωνιακή μας πολιτική προς όλα τα ενδιαφερόμενα κοινά, εσωτερικά κι εξωτερικά.

Η Διεύθυνση Εταιρικής Επικοινωνίας του Ομίλου, δεν περιορίζεται μόνο στη διαχείριση των ΜΜΕ και στις υπηρεσίες Γραφείου Τύπου, αλλά έχει υπό την εποπτεία της το σύνολο της επικοινωνίας, είτε πρόκειται για εσωτερική επικοινωνία με τους εργαζομένους, είτε για οικονομική επικοινωνία με τους επενδυτές, είτε πρόκειται για επικοινωνία που σχετίζεται με θέματα βιώσιμης ανάπτυξης.

Από τις 25 διαφορετικές ιστοσελίδες, στη μία κεντρική!

Επιπλέον, σήμερα μετά από τουλάχιστον μία δεκαετία, ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ αποκτά νέα ομιλική ιστοσελίδα, η οποία συγκεντρώνει σε πρώτη φάση το σύνολο των βασικών δραστηριοτήτων του, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα αντιπροσωπεύει το σύνολο των θυγατρικών, αποτελώντας μία και μόνο πύλη εισόδου για το σύνολο του Ομίλου, ανεξαρτήτως δραστηριότητας ή χώρας δραστηριοποίησης.

Για να αντιληφθείτε καλύτερα το μέγεθος του έργου, σημειώνω πως μέχρι τώρα ο Όμιλος συντηρούσε περισσότερες από 25 διαφορετικές ιστοσελίδες, με διαφορετική δομή, μορφή, περιεχόμενο, γλώσσες κλπ.

Επιπλέον, αρχής γενομένης από σήμερα, ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ αποκτά ένα νέο σύγχρονο εσωτερικό δίκτυο επικοινωνίας (intranet) για το σύνολο των εργαζομένων αντί του μέχρι πρότινος συστήματος που απευθυνόταν αποκλειστικά στους εργαζομένους των κεντρικών και στο μικρό πληθυσμό του προσωπικού στην Ελλάδα που εκτελούσε δουλειά γραφείου κι άρα διέθετε συνεχώς πρόσβαση σε υπολογιστή.

-A +A

Ροή Ειδήσεων

Τετάρτη 02/10/2019
Σελίδα με όλες τις ειδήσεις

Δημοφιλέστερα Άρθρα