ΕΚΤ: Καλεί σε παρεμβάσεις τις κυβερνήσεις και προτείνει αλλαγές στο Σύμφωνο Σταθερότητας

ΕΚΤ: Καλεί σε παρεμβάσεις τις κυβερνήσεις και προτείνει αλλαγές στο Σύμφωνο Σταθερότητας

Με ένα κείμενο 7 θέσεων η ΕΚΤ και οι κεντρικοί τραπεζίτες της Ευρωζώνης, έρχονται να προτείνουν μεγάλες αλλαγές στην οικονομική διακυβέρνηση της Ευρώπης. Προτείνουν να δοθεί ώθηση σε πολιτικές ανάπτυξης προς την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση εγκαταλείποντας πολιτικές με έμφαση στη μείωση των χρεών και των ελλειμμάτων, στο πλαίσιο προτάσεων για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

Επίσης, η ΕΚΤ προειδοποιεί, ότι οι νομισματικές παρεμβάσεις από την πλευρά της, έχουν φθάσει στο όριο και είναι ώρα να εφαρμοσθούν δημοσιονομικά μέτρα, με στόχο να ενισχύσουν τις οικονομίες τώρα αλλά και στη συνέχεια για να προληφθεί η επόμενη ύφεση μετά την πανδημία. Επίσης, για να δημιουργήσουν και το χώρο ώστε να μπορεί η ΕΚΤ να παρέμβει ξανά με αποτελεσματικότητα.

Η ΕΚΤ σε αυτό το σημείο, πετά το «μπαλάκι» στις κυβερνήσεις, για να συμβάλλουν με δημοσιονομικά μέτρα στην ενίσχυση της οικονομίας τώρα και μετά, με τη συμβολή ενός νέου οργάνου ή δημοσιονομικής δυνατότητας που θα πρέπει να σχεδιασθεί εξαρχής σωστά.

Το Liberal.gr βρήκε το κείμενο προτάσεων με τις 7 θέσεις του Ευρωσυστήματος (ΕΚΤ + Κεντρικές Τράπεζες Ευρωζώνης) και σας το παρουσιάζει.

Οι γραπτές προτάσεις της για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης, αναφέρουν ότι η δημοσιονομική πολιτική, πρέπει να γίνει φιλικότερη στην ανάπτυξη και μάλιστα με δημόσια συνεισφορά μαζί με τις ιδιωτικές επενδύσεις για την ψηφιοποίηση και για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Επίσης, η ΕΚΤ ζητά να γίνουν «πιο ρεαλιστικές» οι απαιτήσεις για τη μείωση του χρέους.

Έτσι, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μετά τον ESM, που επίσης ζητά πιο ρεαλιστικούς και πιο ελαστικούς κανόνες για τη μείωση του χρέους στις προτάσεις του, έρχεται τώρα όχι μόνον να συμφωνήσει με αυτό, αλλά και να προτείνει ένα εντελώς νέο πλαίσιο πολιτικών, σηματοδοτώντας το κλείσιμο μίας εποχής και το άνοιγμα μίας νέας.

Η ΕΚΤ στις προτάσεις της αναφέρει μεταξύ άλλων :

  • Η αντιμετώπιση των προκλήσεων της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης θα απαιτήσει σημαντικές ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις.
  • Την ανάγκη να ολοκληρωθεί η τραπεζική ένωση της ΕΕ συμφωνώντας σε ένα πανευρωπαϊκό σύστημα ασφάλισης καταθέσεων και ολοκληρώνοντας μια ένωση κεφαλαιαγορών.
  • Είναι σημαντική μια ρεαλιστική, σταδιακή και διαρκής προσαρμογή του δημόσιου χρέους για την ανοικοδόμηση του δημοσιονομικού χώρου. Ο τρέχων κανόνας για μείωση του χρέους κατά 1/20 για χρέος άνω του 60% του ΑΕΠ δεν είναι ρεαλιστικός.
  • Την ανάγκη για έναν κατάλληλο προϋπολογισμό της Ευρωζώνης…

Στο κείμενο προτάσεων της ΕΚΤ για την επερχόμενη μεταρρύθμιση των δημοσιονομικών κανόνων της ΕΕ, δηλαδή το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης (Stability and Growth Pact), η ΕΚΤ τονίζει ότι οι κανόνες πρέπει να είναι απλοποιημένοι, πιο διαφανείς και προβλέψιμοι.

Επίσης γίνεται σαφές, ότι η ΕΚΤ επαναφέρει τις προτάσεις Ντράγκι για την ασφάλιση των ευρωπαϊκών καταθέσεων, θέτει θέμα ευρωπαϊκού προϋπολογισμού και ένωσης κεφαλαιαγορών και ζητά οι δημόσιες επενδύσεις να στηρίξουν τις ιδιωτικές στην προσπάθεια μετάβασης στην πράσινη οικονομία και την ανάπτυξη. Τα δύο πρώτα θέματα προκάλεσαν παλαιότερα τριβές και την αντίδραση των πλουσιότερων βορείων χωρών, όπως Γερμανία, η Ολλανδία κλπ.

Το κείμενο της ΕΚΤ, μεταξύ άλλων αναφέρει:

  • Για το χρέος

«Το Διοικητικό Συμβούλιο (της ΕΚΤ), συμφωνεί επίσης ότι μια ρεαλιστική, σταδιακή και διαρκής προσαρμογή του δημόσιου χρέους είναι σημαντική για την ανοικοδόμηση του δημοσιονομικού χώρου ενόψει της επόμενης ύφεσης. Ο κανόνας του Συμφώνου για το χρέος, θα πρέπει να μεταρρυθμιστεί για να καθοδηγήσει μια τέτοια προσαρμογή».

  • Για τη δημοσιονομική πολιτική και την μετάβαση:

«Το Διοικητικό Συμβούλιο συμφωνεί ότι η δημοσιονομική πολιτική πρέπει να γίνει πιο φιλική προς την ανάπτυξη». Και σε άλλο σημείο:

«Η αντιμετώπιση των προκλήσεων της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης θα απαιτήσει σημαντικές ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις. Θα χρειαστούν επίσης βιώσιμες, εθνικά χρηματοδοτούμενες επενδύσεις και θα απαιτήσουν είτε πρόσθετες πηγές εσόδων είτε επαναπροσδιορισμό προτεραιοτήτων των δαπανών, ιδίως σε χώρες με υψηλούς δείκτες χρέους».

  • Για την ανάγκη απλών, εφαρμόσιμων και διαφανών κανόνων:

«Θα βοηθούσε εάν οι κανόνες ήταν λιγότερο περίπλοκοι και λιγότερο εξαρτημένοι από το μη παρατηρούμενο παραγωγικό κενό, το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει μέσω μεγαλύτερης εστίασης σε έναν κανόνα που θα βασίζεται στις δαπάνες και που δεν θα βασίζεται σε ετήσιες εκτιμήσεις σε πραγματικό χρόνο, ενός τέτοιου δείκτη».

  • Για την ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης και τη ρευστότητα:

Η ΕΚΤ, αναφέρει επίσης την ανάγκη να ολοκληρωθεί η Τραπεζική Ένωση της ΕΕ συμφωνώντας σε ένα πανευρωπαϊκό σύστημα ασφάλισης καταθέσεων και ολοκληρώνοντας μια ένωση κεφαλαιαγορών που θα έδινε στις εταιρείες καλύτερη πρόσβαση σε κεφάλαια σε όλη την Ευρωζώνη και από άλλες πηγές εκτός από τα τραπεζικά δάνεια.

Όλο το κείμενο 7 θέσεων της ΕΚΤ έχει ως εξής:

1. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) συζήτησε την ανακοίνωση της Επιτροπής «Η οικονομία της ΕΕ μετά τον Covid-19: επιπτώσεις για την οικονομική διακυβέρνηση», με έμφαση στη μεταρρύθμιση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

2. Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ χαιρετίζει την ανακοίνωση της Επιτροπής για την επανεκκίνηση στην αναθεώρηση της διακυβέρνησης των οικονομικών της ΕΕ και τη σχετική δημόσια συζήτηση.

Οι αυξημένοι δείκτες δημόσιου χρέους και ετερογένεια στον απόηχο της πανδημίας του κορωνοϊού ενισχύουν την ανάγκη για αποτελεσματικό συντονισμό των δημοσιονομικών θέσεων, μέσω του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης (SGP). Η κρίση του κορωνοϊού έχει επίσης επιδεινώσει αρκετές από τις προϋπάρχουσες μακροοικονομικές ανισορροπίες και επέτρεψε να αναδειχθούν νέες διαρθρωτικές προκλήσεις, οι οποίες πρέπει να αντιμετωπιστούν. Ένα λειτουργικό πλαίσιο διακυβέρνησης είναι ζωτικής σημασίας για τον εντοπισμό, την πρόληψη και διόρθωση των μακροοικονομικών ανισορροπιών.

3. Το Διοικητικό Συμβούλιο τονίζει τη σημασία των βιώσιμων δημοσιονομικών θέσεων για τη σταθερότητα των τιμών και τη βιώσιμη ανάπτυξη, σε μια ομαλά λειτουργούσα Οικονομική και Νομισματική Ένωση (ΟΝΕ).

Επιπλέον, σε ευθυγράμμιση με τη δήλωση στρατηγικής νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ, υπενθυμίζει ότι η έντονη τάση μείωσης του πραγματικού επιτοκίου ισορροπίας, εάν είναι επίμονη, υποδηλώνει ότι το αποτελεσματικό κατώτερο όριο (ELB) στα ονομαστικά επιτόκια, θα περιορίζει συχνότερα την άσκηση της νομισματικής πολιτικής.

Ο σταθεροποιητικός ρόλος των δημοσιονομικών πολιτικών είναι πιο σημαντικός σε σχέση με την ELB, λόγω της αυξημένης αποτελεσματικότητάς τους.

Η αντικυκλική δημοσιονομική πολιτική απαιτεί αποφασιστική δράση κατά τη διάρκεια μεγάλων υφέσεων για να αποφευχθεί η οικονομική κατάρρευση, αλλά απαιτεί επίσης την ζωτικής σημασίας ανοικοδόμηση «μαξιλαριών» ασφαλείας, όταν η οικονομία επανέλθει σταθερά σε τροχιά ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους.

Οι καλά σχεδιασμένες δημοσιονομικές και διαρθρωτικές πολιτικές μπορούν να στηρίξουν την παραγωγικότητα και την αύξηση της προσφοράς εργασίας, συμβάλλοντας στην αναστροφή της τάσης του πραγματικού επιτοκίου ισορροπίας και ως εκ τούτου δημιουργούν τον χώρο για νομισματική πολιτική.

4. Το Διοικητικό Συμβούλιο συμφωνεί ότι το νέο πλαίσιο πρέπει να είναι απλούστερο, πιο διαφανές και περισσότερο και πιο προβλέψιμο. Για το σκοπό αυτό, θα βοηθούσε εάν οι κανόνες ήταν λιγότερο περίπλοκοι και λιγότερο εξαρτημένοι από το μη παρατηρούμενο παραγωγικό κενό, το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει μέσω μιας μεγαλύτερης εστίασης σε έναν κανόνα που βασίζεται στις δαπάνες, ο οποίος δεν βασίζεται σε ετήσιες εκτιμήσεις σε πραγματικό χρόνο, ενός τέτοιου δείκτη.

Το Διοικητικό Συμβούλιο συμφωνεί επίσης ότι μια ρεαλιστική, σταδιακή και διαρκής προσαρμογή του δημόσιου χρέους είναι σημαντική για την ανοικοδόμηση του δημοσιονομικού χώρου, πριν από την επόμενη ύφεση. Ο κανόνας για το χρέος του Συμφώνου θα πρέπει να μεταρρυθμιστεί για να επιτύχει αυτή την προσαρμογή.

5. Η ανοικοδόμηση με κοινούς δημοσιονομικούς κανόνες, αξιολογούμενη από ισχυρούς ανεξάρτητους δημοσιονομικούς θεσμούς θα μπορούσε να συμβάλει στη μείωση των προκυκλικών τάσεων που είναι εγγενείς στη χάραξη δημοσιονομικής πολιτικής, όπως επίσης η υποστήριξη της εθνικής ιδιοκτησίας, η οποία είναι απαραίτητη για τη βιώσιμη εφαρμογή του πλαισίου. Ως εκ τούτου, συντονισμένες προσπάθειες για την ενίσχυση των εθνικών ανεξάρτητων δημοσιονομικών θεσμών και των πλαισίων δαπανών πρέπει να συνεχιστούν.

6. Το Διοικητικό Συμβούλιο συμφωνεί ότι η δημοσιονομική πολιτική πρέπει να γίνει πιο φιλική προς την ανάπτυξη. Οι προκλήσεις της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης θα απαιτήσουν σημαντικές ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις. Αν εφαρμοστεί αποτελεσματικά, το NextGenerationEU (NGEU), και ειδικότερα το πρόγραμμα RRF, θα υποστηρίξει τα κράτη μέλη στην αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης και θα καταδείξει τις δυνατότητες δράσης σε όλη την ΕΕ.

Θα χρειαστούν επίσης βιώσιμες, εθνικά χρηματοδοτούμενες επενδύσεις, και θα απαιτήσουν ένα από τα δύο είτε πρόσθετες πηγές εσόδων ή επαναπροσδιορισμό προτεραιοτήτων των δαπανών, ιδίως σε χώρες με αυξημένους δείκτες χρέους.

7. Η ολοκλήρωση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης παραμένει απαραίτητη για την ενίσχυση της ικανότητας απορρόφησης κραδασμών της ζώνης του ευρώ. Αυτό περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης και της Ένωσης των Κεφαλαιαγορών.

Επιπλέον, μια μόνιμη κεντρική δημοσιονομική αρχή, εάν σχεδιαστεί κατάλληλα, θα μπορούσε να διαδραματίσει ρόλο στην ενίσχυση της μακροοικονομικής σταθερότητας και σύγκλισης στη ζώνη του ευρώ μακροπρόθεσμα.