e-Travel: Η ελληνική «Google» των ταξιδιών

e-Travel: Η ελληνική «Google» των ταξιδιών

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Κάποιοι άνθρωποι, ασχέτως συνθηκών και περιστάσεων, καταφέρνουν τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της κρίσης, να αποδεικνύουν ότι ευκαιρίες –ειδικά σ'' έναν κόσμο που διαρκώς μεταβάλλεται, κινείται, εξελίσσεται και διαφοροποιείται– είτε υπάρχουν, είτε... δημιουργούνται! Ευκαιρίες που ξεκινούν με δυσκολίες, μέσα από ένα... ανήλιαγο δωμάτιο, μια αποθήκη, ένα ταπεινό γραφείο, χώροι που –σε πολλές περιπτώσεις– ήταν το εφαλτήριο να ξεπηδήσουν ολόκληροι κολοσσοί σε παγκόσμιο επίπεδο.

Μια παρόμοια σε ο,τι αφορά το... story δημιουργίας είναι και η περίπτωση του Νίκου Γουλή, που, μέσα από το παιδικό του δωμάτιο, ξεκίνησε ένα επαγγελματικό... ταξίδι, στηριζόμενος στα... ταξίδια των υπολοίπων συνανθρώπων του!

Και όπως χαρακτηριστικά τονίζει χαριτολογώντας, έφτιαξε το... pamediakopes.gr, όμως τώρα λόγω υπερβολικής δουλειάς στην ουσία έγινε... «πάνε (οι άλλοι) διακοπές»!

Πλέον, παρ'' ότι «στέλνει» χιλιάδες άτομα διακοπές, ο ίδιος ταξιδεύει «δυστυχώς πολύ λίγο για λόγους αναψυχής», πέρα από τα συχνά επαγγελματικά ταξίδια κυρίως σε Ρωσία και Λονδίνο. Διαβλέποντας τη διαρκώς διογκούμενη παγκόσμια ταξιδιωτική βιομηχανία που αναπτύσσεται χωρίς όρια και χωρίς «ταβάνι» και εκμεταλλευόμενος τα πλεονέκτημα του διαδικτύου, έφτιαξε μια ταξιδιωτική πλατφόρμα που ξεκίνησε ως... κατάστημα ψιλικών, αλλά πλέον έχει γίνει πολυεθνική! Το 2005 ίδρυσε την e-Travel ΑΕ (pamediakopes.gr), που πλέον έχει καταστεί μια πλατφόρμα εξυπηρέτησης όλου του φάσματος του ταξιδιού για εκατομμύρια πολίτες!

Η αλήθεια είναι ότι το internet –αυτή η κορυφαία επανάσταση της ανθρωπότητας τα τελευταία 600 χρόνια από το Γουτεμβέργιο και την τυπογραφία και μετά– έχει ανοίξει ορίζοντες, έχει σπάσει σύνορα, έχει εξαφανίσει το φράγμα αποστάσεων, χρόνου, χώρου ακόμη και της... ύλης, τουλάχιστον όπως την ξέραμε επί αιώνες.

Μέσα από ένα γραφείο και έναν υπολογιστή, υπάρχει η δυνατότητα «ταξιδιού» και «επέκτασης» σε όλο τον κόσμο.

Αυτό εκμεταλλεύτηκε ο 39χρονος σήμερα Νίκος Γουλής, που άφησε καριέρα τεχνοκράτη στο εξωτερικό και το Σεπτέμβριο του 2005 προέβη στη δημιουργία της e-Travel ΑΕ, ενός διαδικτυακού ταξιδιωτικού πρακτορείου. Άφησε μια καλοπληρωμένη εργασία σε πολυεθνική (αναλυτής SAP στα γραφεία της Shell στη Χάγη), για να ξεκινήσει το... e -Τravel ταξίδι του με έδρα την Αθήνα, φτάνοντας πλέον να εξυπηρετεί πάνω από ενάμιση εκατ. πελάτες ετησίως.

(Φωτ.: Ο ιδρυτής της e-Travel, κ. Νίκος Γουλής.)

Σήμερα μέσα σε 11 χρόνια λειτουργίας η e-Travel έχει καταστεί η 7η εταιρεία στην Ευρώπη και η 11η παγκοσμίως σε πωλήσεις online αεροπορικών εισιτηρίων! Πρόκειται για το μεγαλύτερο online ταξιδιωτικό γραφείο σε όρους παραγωγής στην Ελλάδα και τη ΝΑ Ευρώπη και ανάμεσα στα τρία πιο δημοφιλή online ταξιδιωτικά γραφεία στην αναπτυσσόμενη και υποσχόμενη αγορά της Ρωσίας.

Και όλα αυτά με... έδρα την Ελλάδα, μια χώρα όπου το internet ήρθε αρκετά αργότερα από άλλες χώρες, μια χώρα όπου, ακόμη και τώρα, ένα εξαιρετικά σημαντικό μέρος του πληθυσμού έχει σχεδόν μηδενική εξοικείωση. Βεβαίως, οι διεθνείς πωλήσεις αντιπροσωπεύουν περίπου το 95% του συνολικού τζίρου, όλη όμως η εξυπηρέτηση γίνεται από την Αθήνα!

Ο Νίκος Γουλής είναι ο ιθύνων νους των sites pamediakopes.gr, mytrip.com που είναι και οι αιχμές και τα κυρίαρχα brands, ενώ διαχειρίζεται επίσης τα fantasticgreece.comtrip.ru στη Ρωσία, trip.bg, avion.ro, trip.ua, trip.ae, trip.kz και mytrip.com. Εκμεταλλευόμενος κατ'' απόλυτο τρόπο την... απεραντοσύνη και τις άπειρες δυνατότητες του internet, επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε περισσότερους τομείς.

Τα γραφεία με το πινγκ πονγκ

Συναντήσαμε τον κ. Νίκο Γουλή στα όμορφα γραφεία της εταιρείας στην Κηφισίας και επιβεβαιώσαμε από πρώτο χέρι ότι θέλει να δώσει έναν άλλο… αέρα, μια άλλη ψυχολογία, ένα διαφορετικό εργασιακό περιβάλλον. Μέσα σε 2.000 τ.μ. στον 4ο όροφο ενός όμορφου κτηρίου, απασχολούνται 180 εργαζόμενοι, μέσος όρος ηλικίας των οποίων είναι τα 27 - 28 έτη! Κύριο χαρακτηριστικό των γραφείων η… άπλα και η άνεση.

Ο ίδιος, μιλώντας στο liberlal.gr, τονίζει ότι «το πιο βασικό στη δουλειά είναι η κουλτούρα του να περνάει καλά ο κόσμος εδώ. Να ορίζει τη δουλειά του ο κάθε εργαζόμενος, να παίρνει πρωτοβουλίες στον τομέα του, να νιώθει απαραίτητος. Δημιουργούμε περιβάλλον για περισσότερη έμπνευση», τονίζει. Εκείνη την ώρα, στη διπλανή αίθουσα ακούγονταν… μπαλάκι του πινγκ πονγκ που έπαιζαν δύο εργαζόμενοι, στο διάλειμμά τους! Τακτικές αλλά… Google τον ρωτάμε;

«Θέλουμε δημιουργικούς ανθρώπους που να χαίρονται να παράγουν έργο και να συμμετέχουν στο… ταξίδι», σημειώνει. Επίσης τονίζει ότι «αν χάσουμε εργαζόμενο, αυτό θα γίνει μόνο αν ο σύζυγος ή η σύζυγος βρει δουλειά στο εξωτερικό. Ούτε απολύουμε, ούτε φεύγουν για άλλους λόγους δυσαρέσκειας οι εργαζόμενοι».

Το δύσκολο ξεκίνημα και το 7ήμερο δουλειάς

Τον ρωτάμε αν ήταν… γκουρού στους υπολογιστές ή αν ήταν «άρρωστος» με το internet ώστε να δημιουργήσει τη διαδικτυακή πλατφόρμα. «Κάθε άλλο», τονίζει ο ίδιος, «τίποτα από αυτά», απλώς ήθελε κάτι «με μεγαλύτερη… ένταση, κίνηση και ενδιαφέρον από τη σιγουριά του αναλυτή στα γραφεία της Shell στη Χάγη. Το ξεκίνημα της e-Travel, όπως ο ίδιος λέει, ήταν για να κάνει κρατήσεις σε ξενοδοχεία! Σταδιακά, για να στηρίξει τις κρατήσεις στα ξενοδοχεία μπήκε στα αεροπορικά εισιτήρια που έμελλε να είναι πλέον η συντριπτική πλειονότητα των εργασιών του! «Η δουλειά και η αγορά μας οδήγησε μόνη της», σχολιάζει.

Ο δρόμος κάθε άλλο παρά εύκολος ήταν, καθώς, όπως τονίζει ο Ν. Γουλής, την πρώτη 5ετία δεν γνώριζε Σαββατοκύριακο, εργάζονταν 7ήμερο! Μάλιστα, το 2006 «ήμουν έτοιμος να ξαναστείλω βιογραφικό στη Shell για συνέντευξη, περάσαμε δύσκολα», εξομολογείται.

«Δεν είναι τόσο ρομαντικά όσο τα παρουσιάζουν κάποιοι», τονίζει, σε ο,τι αφορά τη δημιουργία επιχειρήσεων. «Χρειάζεται πραγματικά πολύ δουλειά αλλά και τύχη. Τύχη με την έννοια όχι της... εύνοιας και των από μηχανής Θεών, αλλά με την έννοια εκεί που πας καλά, μην υπάρξει κάτι εξαιρετικά δυσάρεστο, εκτός προγράμματος και καταστρέψει τα πάντα. Μετά τις... πρώτες 20.000 ώρες εργασίας βλέπεις τα καλά αποτελέσματα», σημειώνει χαριτολογώντας και με δόση υπερβολής!

Η εταιρεία από το 2009 είναι διαρκώς κερδοφόρα, ενώ την τελευταία 5ετία σημειώνει ανάπτυξη κατά μέσο όρο κατά 70% ετησίως!

(Φωτ.: Εργαζόμενοι της e-Travel σε ταξίδι που διοργάνωσε η εταιρεία. Όπως τονίζει ο κ. Γουλής, «θέλουμε δημιουργικούς ανθρώπους που να χαίρονται να παράγουν έργο και να συμμετέχουν στο… ταξίδι».)

Από τους 180 εργαζόμενους οι 100 απασχολούνται στο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών, το οποίο περιλαμβάνει εξυπηρέτηση σε 12 διαφορετικές γλώσσες! «Δεν φτάνει η διαδικτυακή πώληση», σημειώνει, «καθώς υπάρχουν ταξιδιώτες που θέλουν διευκρινίσεις, περισσότερες πληροφορίες και πολλά άλλα. Αυτό το υποστηρίζει σε 12 γλώσσες η εταιρεία, η οποία έχει «παρουσία» σε 12 χώρες σε Κεντρική, Ανατολική και Νότια Ευρώπη, μεταξύ των οποίων Ρωσία, Τουρκία, Ουκρανία, Πολωνία, Ρουμανία κ.α.

Διαχειρίζεται 11 domains (πεδία) σε 60 χώρες και υποστήριξη σε 42 γλώσσες και 40 διαφορετικά νομίσματα.

Όπως γίνεται αντιληπτό, απαιτείται ένα συνδυαστικό «κέντρο» δεδομένων, πολυσχιδές και πολυεπίπεδο, που να μπορεί να διαχειρίζεται ένα τεράστιο όγκο πληροφορικών και να «βγάζει» καλό και εύκολο για τον πελάτη αποτέλεσμα.

Η επιτυχία της εταιρείας βασίζεται σε δύο παράγοντες, σύμφωνα με τον κ. Γουλή:

  1. Στην ανάπτυξη της τεχνολογίας που διαρκώς εξελίσσεται.
  2. Στη δυνατότητα της εταιρείας να «σκανάρει» έναν τεράστιο όγκο δεδομένων ώστε να βγάζει τις καλύτερες τιμές! Δύο αλληλένδετοι παράγοντες, που απαιτούν τεράστιο όγκο δεδομένων, συνδυαστική μελέτη σε όσο το δυνατόν ταχύτερο χρόνο!

Η e-Travel βασίζει την επιχειρησιακή της λειτουργία και διαδικασία λήψης αποφάσεων σε πολλά και συνδυαστικά δεδομένα, τόσο σε επίπεδο Management Team, όσο και σε επίπεδο τμημάτων, μέσω... τριπλής συνδυαστικής μελέτης στο Customer Service, στο Finance και στο Sales & Marketing.

Οι δυσεύρετοι προγραμματιστές

Αξίζει να σημειωθεί ότι όλη η τεχνολογία της e -Τravel έχει αναπτυχθεί από την ίδια την εταιρεία, η οποία απασχολεί σήμερα περί τους 40 μηχανικούς υπολογιστών και «γκουρού» του διαδικτύου. Ο κ. Γουλής τονίζει ότι σε μια χώρα με 30% ανεργία, ποτέ δεν πίστευα ότι θα υπήρχε τέτοια ανάγκη για ακόμη περισσότερους καταρτισμένους προγραμματιστές. Είναι παράδοξο», επισημαίνει.

«Όλο το μέλλον περνά μέσα από τους προγραμματιστές. Τα κινητά πλέον έχουν λογισμικό, τα αυτοκίνητα εγκέφαλο, υπάρχουν ψυγεία στο εξωτερικό με σκάνερ και άλλα, η νέα γενιά τηλεοράσεων είναι και υπολογιστές, υπάρχει η έξυπνη βαλίτσα με λογιστικό ειδοποίησης κλοπής και πολλά άλλα. Όλα αυτά απαιτούν προγραμματιστές υψηλής εξειδίκευσης», σημειώνει ο κ. Γουλής.

Εξωστρέφεια και πωλήσεις

Επιτυχημένη αποδείχθηκε η στρατηγική της εξωστρεφούς ανάπτυξης της επιχείρησης, η οποία αρχικά επικεντρώθηκε στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, όπου ο ανταγωνισμός ήταν μικρότερος και τα περιθώρια μεγαλύτερα. Κατόπιν, έχοντας «πατήσει» γερά και χτίσει όνομα και επισκεψιμότητες, στράφηκε και στις πιο ώριμες αγορές της... δυτικής και κεντρικής Ευρώπης, αλλά και στις μικρότερες αλλά δυναμικές αγορές της Ασίας.

(Φωτ.: Γενέθλια για τα 10 χρόνια της e-Travel.)

Όπως τονίζει στο liberlal.gr ο Νίκος Γουλής, το 2015 οι πωλήσεις –δηλαδή ο συνολικός τζίρος εισιτηρίων που «πέρασε» από την εταιρεία– ήταν 380 εκατ. ευρώ, τα έσοδα (από προμήθειες) 25 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη έφτασαν στα 3,8 εκατ. ευρώ! Ο στόχος της εταιρείας είναι να ξεπεράσει το ένα δισ. πωλήσεις μέχρι το 2019. Δικαίως οι βραβεύσεις για το νεαρό επιχειρηματία έρχονται εύλογα και ως φυσικό επακόλουθο. Πέραν των αεροπορικών εισιτηρίων, που αντιπροσωπεύουν το 97% των πωλήσεων, μπορεί κανείς να πραγματοποιήσει κρατήσεις ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ξενοδοχείων, ενοικιάσεις αυτοκινήτων και αγορά ταξιδιωτικής ασφάλισης.

Η πρώτη... πώληση και η «κατάρα» του Δημοσίου

Ποιο ήταν το πρώτο, το… παρθενικό εισιτήριο της e-Travel; O Νίκος Γουλής σημειώνει ότι η πρώτη διαδικτυακή πώλησή του ήταν σε μια κυρία που αναζητούσε ξενοδοχείο στην Κωνσταντινούπολη και της έκλεισε! Έχω προσπαθήσει να τη βρω, αλλά έχει αλλάξει e-mail και δεν το 'χω καταφέρει», σημειώνει.

Κατά τα λοιπά, ο κ. Γουλής υποστηρίζει με πάθος ότι «οι νέοι θα πρέπει να τολμούν και να ρισκάρουν επιχειρηματικές προσπάθειες. Στεναχωριέμαι που δεν έχω πείσει ακόμη κανένα φίλο μου να ανοίξει δική του επιχείρηση. Δεν κάνουν την υπέρβαση. Το κλειδί για τον εφησυχασμό και την απουσία ρίσκου είναι η σιγουριά που αισθάνονται όταν μπουν στην αγορά εργασίας και περιμένουν το μισθό στο τέλος του μήνα. Πολλοί εργάζονται πολύ πιο σκληρά από εμάς τους επιχειρηματίες, όμως δε ρισκάρουν, μένουν υπάλληλοι», σημειώνει.

Λάβρος κατά της σιγουριάς του Δημοσίου ο κ. Γουλής, ο οποίος επισημαίνει ότι «δυσκολεύομαι να κατανοήσω τη σιγουριά του Δημοσίου. Εξαιρετικά ταλαντούχοι άνθρωποι μπήκαν στο Δημόσιο, με ισχυρό ζήλο αρχικά, προσπάθησαν να αλλάξουν πράγματα για δύο - τρία χρόνια, όμως σταδιακά εκμαυλίστηκαν, παραιτήθηκαν της προσπάθειας ή αφομοιώθηκαν από το σύστημα! Τους έφαγε η ρουτίνα και η παρακμή».

Οι βραβεύσεις της Ernst & Young και η κρίσιμη 16η Μαρτίου

O Νίκος Γουλής ήταν μέσα στους τέσσερις Έλληνες επιχειρηματίες που –για ξεχωριστό λόγο ο καθένας– βραβεύτηκαν ως επιχειρηματίες της χρονιάς από την Ernst & Young. Ο διευθύνων σύμβουλος της e-Travel ΑΕ (pamediakopes.gr) κέρδισε το βραβείο ως «Αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας».

Βραβεύτηκαν επίσης ο κ. Γ. Κουτσολιούτσος, διευθύνων σύμβουλος της Folli Follie Group, ως «Διεθνώς αναπτυσσόμενος επιχειρηματίας», ο κ. Ι. Τσερέπας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Lariplast ΑΕΒΕ, ως «Δυναμικά αναπτυσσόμενος επιχειρηματίας», και η κυρία Ελ. Πολυχρονοπούλου, αντιπρόεδρος του δ.σ. της Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος ΑΕ, ως «Πρωτοπόρος επιχειρηματίας».

Οι τέσσερις επιχειρηματίες που διακρίθηκαν στις επιμέρους κατηγορίες θα βραβευθούν και θα διεκδικήσουν τον τίτλο του Έλληνα «Επιχειρηματία της Χρονιάς» 2015, σε επίσημη τελετή που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 16 Μαρτίου 2016. O νικητής θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο «World Entrepreneur Οf The Year» στο Monte Carlo τον Ιούνιο του 2016.