Δωδώνη: Το ντεμαράζ στο γιαούρτι και το άνοιγμα στα τρόφιμα

Δωδώνη: Το ντεμαράζ στο γιαούρτι και το άνοιγμα στα τρόφιμα

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Θέλοντας να κερδίσει το μερίδιο που της... αναλογεί ανάλογα με την ιστορία και τον τόπο παραγωγής της, την Ήπειρο, η εταιρεία Δωδώνη κάνει ντεμαράζ στον κλάδο του γιαουρτιού, ολοκληρώνοντας επένδυση 2 εκατ. ευρώ με νέα γραμμή παραγωγής, παρουσιάζοντας το δικό της στραγγιστό.

Πρόκειται για μια ακόμη επένδυση στο νέο εξαγωγικό... Ελντοράντο του χώρου των τροφίμων, όπως αποδεικνύεται το γιαούρτι για τις εγχώριες γαλακτοβιομηχανίες, βασικό συστατικό της μεσογειακής διατροφής και το πλέον αναπτυσσόμενο και ανερχόμενο ελληνικό brand στα τρόφιμα.

Ο τζίρος του ελληνικού τύπου γιαουρτιού ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ στην ευρωπαϊκή αγορά, ενώ κανένα άλλο προϊόν διατροφής δεν έχει παρόμοιο momentum, με τις εξαγωγές να αυξάνονται γεωμετρικά χρόνο με το χρόνο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο τζίρος του ελληνικού τύπου γιαουρτιού στη Μ. Βρετανία (η μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης στον τομέα αυτό) φτάνει στα 324 εκατ. στερλίνες ετησίως, στην Ιταλία στα 173 εκατ. ευρώ, στη Γερμανία στα 153 εκατ. ευρώ, έχοντας ισχυρή ανάπτυξη περί το 21% στη συγκεκριμένη αγορά και την Ολλανδία 65 εκατ. ευρώ.

Αυτός είναι ο λόγος που όλες ανεξαιρέτως οι γαλακτοβιομηχανίες προχωρούν σε μεγάλες επενδύσεις στο χώρο του γιαουρτιού, διεκδικώντας μερίδια σ'' αυτή τη μεγάλη (κυρίως) ευρωπαϊκή αγορά.

Μέσα σ'' αυτό το πλαίσιο, η Δωδώνη παρουσίασε την περασμένη Τετάρτη το ΔΩΔΩΝΗ Ηπειρώτικο Στραγγιστό, το οποίο παράγεται από 100% ηπειρώτικο γάλα που συλλέγεται από 60 επιλεγμένες φάρμες της Ηπείρου, τις οποίες «εποπτεύει» τεχνικά η εταιρεία καθ' όλη τη διάρκεια του έτους.
Μάλιστα, συνεχίζει την πολιτική στήριξης των μικρότερων παραγωγικών μονάδων, παίρνοντας γάλα από αυτές, στηρίζοντας το μικρομεσαίο κτηνοτρόφο της περιοχής. Πλέον, η Δωδώνη διαθέτει οκτώ κωδικούς γιαουρτιών, ενώ τα επόμενα χρόνια σκοπεύει να ενισχύσει σημαντικά τη συγκεκριμένη κατηγορία.

Leader στη φέτα με μερίδιο 20%

Όπως τόνισε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Μιχάλης Παναγιωτάκης η Δωδώνη παρέμεινε leader στη φέτα και το 2018, έχοντας μερίδιο περίπου 20%, ενώ αύξηση σημείωσαν και οι πωλήσεις της εταιρείας. Σύμφωνα με τον ίδιο, η αγορά της φέτας κινείται ελαφρώς ανοδικά, με ρυθμούς 3-4%, ενώ πολύ υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης καταγράφει η αγορά του γιαουρτιού, που το 2018 κινήθηκε με ρυθμούς αύξησης περί το 10%.

Όπως εκτίμησε, ο κύκλος εργασιών της Δωδώνη το 2018 διαμορφώθηκε στα 130 εκατ. ευρώ.

Θυμίζουμε ότι η Δωδώνη εξαγοράστηκε το 2013 από το ρωσικών συμφερόντων fund Lime Capital Partners το οποίο ασκεί και το management, έχοντας επενδύσει έκτοτε περί τα 20 εκατ. ευρώ.  Τα τελευταία χρόνια λάνσαρε είκοσι νέα προϊόντα όπως ημίσκληρο τυρί του τοστ, γαλοτύρι, φέτα με λιγότερο αλάτι, το στραγγιστό γιαούρτι κ.α.

Το εκτόπισμα της Δωδώνη

Σε ερώτηση του Liberal για τον αριθμό των εργαζομένων, ο κ. Παναγιωτάκης τόνισε πως «πλέον η Δωδώνη απασχολεί 500 εργαζόμενους, ενώ όταν αναλάβαμε το 2013 απασχολούσε 250 εργαζόμενους».

Η Δωδώνη παράγει 100 κωδικούς προϊόντων, ενώ όπως είπε ο αναπληρωτής CEO «δεν εισάγει ούτε ένα γραμμάριο όχι μόνο πρώτης ύλης, αλλά απολύτως τίποτα για όλες τις συσκευασίες της».

Πλην της φέτας που είναι leader, στην κατηγορία του «λευκού» γιαουρτιού, δηλαδή στο κλασικό γιαούρτι όχι στις παραλλαγές (φρούτα, παιδικά κ.λπ.) έχει μερίδιο 10%, ενώ στο γάλα το μερίδιο αγοράς της είναι στο 6%, όμως στη Βόρεια Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτάκη, τα μερίδια είναι υπερπολλαπλάσια...

Η Δωδώνη εξάγει περίπου 18 διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων σε 45 χώρες και στις 5 ηπείρους, έχοντας συνεργασία με τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ του εξωτερικού. Την τελευταία διετία το ποσοστό εξαγωγών έχει αυξηθεί περίπου 40% επί των συνολικών πωλήσεων.

Η εξαγορά της Unismack και το άνοιγμα στα καινοτόμα τρόφιμα

Στόχος του management είναι οι εξαγωγές να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν το 50% του συνολικού τζίρου της επιχείρησης και για το λόγο αυτό γίνεται άνοιγμα ευρύτερα, στοχεύοντας να μετεξελιχθεί σε εταιρεία τροφίμων πέρα από τα γαλακτοκομικά που έτσι κι αλλιώς είναι το DNA και η ναυαρχίδα δραστηριοτήτων της.

Στο πλαίσιο αυτό ήταν και η εξαγορά του 44,73% της Unismack στις 12 Μαρτίου, μέσω της οποίας πλέον η Δωδώνη μπαίνει και σε άλλες, καινοτόμες κατηγορίες τροφίμων.

Η Unismack είναι μια startup με έδρα το Κιλκίς, η οποία καινοτομεί στο χώρο των τροφίμων, καθώς δημιουργεί... οικολογικά κράκερς, πρώτη ύλη και αλεύρι από φακές, ρεβίθια, κολοκύθια κ.λπ., ή φτιάχνει snacks χωρίς γλουτένη, με τυρί ή με vegan συστατικά. Σχεδόν το 99% της παραγωγής της εξάγεται σε χώρες όπως ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, Αυστραλία και σε 15 ακόμη αγορές.

Η Lime Capital Partners, που ελέγχει τη Δωδώνη, εξαγόρασε το 44,73%, ποσοστό που κατείχε από το 2011 η Piraeus-ΤΑΝΕΟ Capital Fund, ενώ το ύψος της συναλλαγής δεν γνωστοποιήθηκε.

Η Unismack ιδρύθηκε το 2006 από τα αδέρφια Δημήτρη και Αλέξανδρο Στρατάκη όπου μαζί με φίλους επενδυτές συγκέντρωσαν κεφάλαια 5 εκατ. ευρώ στήνοντας παραγωγική μονάδα στο Κιλκίς.

Όπως αναφέρονταν στην επίσημη ανακοίνωση της εξαγοράς «η Unismack αποτελεί μία εταιρεία με ιδιαίτερα θετικά μεγέθη, καθώς το οικονομικό έτος 06.2017 – 06.2018, κατέγραψε έσοδα ύψους 4,78 εκατ. ευρώ, επιτυγχάνοντας το 99% των πωλήσεών της σε αγορές του εξωτερικού.

Κατά το τρέχον έτος, οι πωλήσεις της αυξάνονται με ρυθμό 35% και η εταιρεία έχει ήδη ξεκινήσει ένα φιλόδοξο πλάνο επέκτασης, που περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 3 εκατ. ευρώ. Για το 2019, βασικοί στόχοι της Unismack είναι να τριπλασιάσει την παραγωγική της ικανότητα και να αξιοποιήσει ελκυστικές ευκαιρίες περαιτέρω διείσδυσης στην ταχέως αναπτυσσόμενη κατηγορία υγιεινών σνακ παγκοσμίως.