Διευρύνει το «πείραμα» Qualco στους κακοπληρωτές η ΔΕΗ

Διευρύνει το «πείραμα» Qualco στους κακοπληρωτές η ΔΕΗ

Του Γιώργου Φιντικάκη

Επέκταση της συνεργασίας με την εταιρεία Qualco, εξετάζει η ΔΕΗ, προκειμένου να γενικευθεί η αποστολή εξωδίκων και ειδοποιητηρίων προς τους κακοπληρωτές πελάτες της, που σήμερα προσεγγίζουν τα 2 εκατομμύρια.

Δίχως να είναι γνωστό πόσους χιλιάδες πελάτες της ΔΕΗ θα αφορά η διεύρυνση της συνεργασίας, το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτή πρόκειται να συζητηθεί στο διοικητικό συμβούλιο της επιχείρησης, όπου προφανώς και θα γίνει ένας απολογισμός των μέχρι σήμερα επιδόσεων της Qualco στο σκέλος της εισπραξιμότητας. Ένας απολογισμός που θα αφορά στην πρώτη φάση του «πειράματος», το οποίο και περιελάμβανε γύρω στους 100-120.000 οφειλέτες.

Σύμφωνα με τη σύμβαση που έχουν υπογράψει τα δύο μέρη, η δράση της Qualco, αφορούσε σε δύο στάδια, το εξωδικαστικό και το δικαστικό: Το πρώτο στάδιο προέβλεπε την μαζική αποστολή εξωδίκων σε στοχευμένους κακοπληρωτές, και επαγγελματίες που χρωστούσαν ποσά άνω των 1.000 ευρώ, τα οποία είτε δεν είχαν ρυθμίσει είτε είχαν μπει σε διακανονισμό αλλά δεν τον τήρησαν. Στο δεύτερο στάδιο, τα ποσά που όφειλαν οι πελάτες της ΔΕΗ, και οι οποίοι δεν ανταποκρίθηκαν στα ειδοποιητήρια και τα εξώδικα, επρόκειτο να διεκδικηθούν δικαστικά. Οι συγκεκριμένοι οφειλέτες θα αντιμετώπιζαν διακοπές ηλεκτροδότησης και δικαστική διεκδίκηση των χρεών.

Άγνωστο για ποιο λόγο, μέχρι σήμερα η διοίκηση της ΔΕΗ έχει αποφύγει συστηματικά να δώσει αναλυτικά στοιχεία για την πορεία της εισπραξιμότητας, του έργου της Qualco, αλλά και για το ύψος των ληξιπρόθεσμων προς αυτήν χρεών, παρά επιλέγει τις διαρροές. Κρίνοντας από αυτές, οι οφειλές προσεγγίζουν συνολικά τα 2,4 δισ. ευρώ, ενώ η διοίκηση αφήνει να εννοηθεί ότι έχει υπερκαλυφθεί ο φετινός στόχος για είσπραξη 50 εκατ. ευρώ με τη συνδρομή της Qualco, και ότι η προσπάθεια αρχίζει να αποδίδει.

Τα αναπάντητα φυσικά ερωτήματα είναι πολλά. Όπως για παράδειγμα, τι μέτρα έχει λάβει η διοίκηση για τη νέα γενιά κακοπληρωτών με την οποία έχει βρεθεί αντιμέτωπη τα τελευταία χρόνια. Μια γενιά που εν πολλοίς εξέθρεψε η πολιτική ανοχής του ΣΥΡΙΖΑ απέναντι στους «δεν πληρώνω».

Αν και τους πρώτους μήνες του 2018, τα χρέη των ενεργών πελατών της ΔΕΗ είχαν αρχίσει να εμφανίζουν μια σχετική μείωση, εντούτοις αυτή δεν απεικονίστηκε στα τελικά νούμερα, παρά σε μικρό μόνο βαθμό. Η αιτία, ήταν η αύξηση των λεγόμενων «τελικών πελατών». Όσων δηλαδή είτε μετακινήθηκαν σε άλλο πάροχο, είτε διέκοψαν την ηλεκτροδότηση των ακινήτων τους επειδή ήταν κλειστά και δεν χρησιμοποιούνταν (π.χ. σπίτια στο χωριό, και εξοχικά).

Σύμφωνα με πηγές της ΔΕΗ, πέρυσι, οι «τελικοί πελάτες» αυξήθηκαν κατά… 100.000. Τόσοι προστέθηκαν από τα τέλη του 2016 έως τα τέλη του 2017 σε όσους έπαψαν οριστικά να ηλεκτροδοτούνται από την επιχείρηση, αριθμός ωστόσο που δεν δικαιολογείται από αντίστοιχη μετακίνηση πελατών στον ανταγωνισμό. Το μερίδιό του πέρυσι δεν αυξήθηκε τόσο πολύ.
Αυτός είναι και ο λόγος που εδώ και καιρό στη ΔΕΗ μιλούν για μια νέα γενιά κακοπληρωτών. Όσων φεύγουν από τη ΔΕΗ, και αλλάζουν τον ΑΦΜ τους, προκειμένου να μην μπορεί να τους βρει η επιχείρηση και να τους κυνηγήσει. Τους παραπάνω είναι έργο της Qualco να τους κυνηγήσει. Επιπλέον, αν τα πρώτα χρόνια της κρίσης, ήταν διαδεδομένο το φαινόμενο αρκετοί πελάτες να κάνουν διακοπή ηλεκτροδότησης για κλειστά σπίτια και καταστήματα, τα τελευταία χρόνια έχει εμφανιστεί η τάση, όσων επιχειρούν να «ξεγλιστρήσουν» μέσω αλλαγής του ΑΦΜ τους.

Μέχρι πρότινος λοιπόν, αυτοί οι «τελικοί πελάτες» είχαν φτάσει να χρωστούν στη ΔΕΗ γύρω στα 700 εκατ. ευρώ. Ποσό που αντιστοιχούσε περίπου στο 30% των συνολικών προς αυτήν ληξιπρόθεσμων οφειλών. Το έτερο ερώτημα στο οποίο δεν έχει απαντήσει η διοίκηση της ΔΕΗ, είναι πόσα από αυτά τα χρήματα είναι εισπράξιμα. Διότι στα 700 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνονται και χρέη από «νεκρές» εδώ και δεκαετίες εταιρείες, όπως για παράδειγμα η Πειραϊκή Πατραϊκή, που έχει βάλει λουκέτο από το 1996.