ΣΕΒ: Τέχνασμα Αχτσιόγλου με «ψευδοερμηνεία» του νόμου για τον κατώτατο μισθό

ΣΕΒ: Τέχνασμα Αχτσιόγλου με «ψευδοερμηνεία» του νόμου για τον κατώτατο μισθό

Του Γιώργου Φιντικάκη

Την πραγματική οικονομία επιχειρεί να τινάξει στον αέρα η ερμηνευτική εγκύκλιος Αχτσιόγλου για το κατώτατο μισθό, καθώς φουσκώνει περαιτέρω το κόστος των επιχειρήσεων, επιχειρώντας για ψηφοθηρικούς λόγους να επαναφέρει από τη πίσω πόρτα προσαυξήσεις και τριετίες στις αποδοχές των υπαλλήλων, οι οποίες ωστόσο έχουν καταργηθεί δια νόμου.

Το γεγονός έγινε αντιληπτό από επιχειρήσεις που παρέλαβαν στις 18 Φεβρουαρίου τη σχετική εγκύκλιο, και οι οποίες διαπίστωσαν ότι με τη προσαύξηση των τριετιών το μισθολογικό κόστος για όσους απολαμβάνουν το βασικό μισθό, εκτινάσσεται αρκετά πάνω από τα 650 ευρώ.

Το θέμα αναδεικνύουν ο ΣΕΒ, και οι περιφερειακοί σύνδεσμοι της χώρας που με αφορμή την εγκύκλιο εφαρμογής της αύξησης του κατώτατου μισθού, εξαπολύουν επίθεση στη κυβερνηση, κατηγορώντας την για «ψευδοερμηνεία» του νόμου, και προειδοποιώντας την ότι αν δεν αντικαταστήσει την επίμαχη διάταξη με νέα, προσαρμοσμένη στο γράμμα του νόμου, τότε θα την προσβάλει με αίτηση ακύρωσης, μια επιλογή την οποία ήδη εξετάζει.

Στην ουσία πρόκειται για ένα τέχνασμα, όπως αναφέρει στο αναλυτικό του ενημερωτικό σημείωμα ο ΣΕΒ, καθώς ο σχετικός νόμος 4172/2013 τον οποίο εφάρμοσε η κυβέρνηση από την 1η Φεβρουαρίου 2019, αναφέρει ότι τόσο ο κατώτατος μισθός, όσο και το κατώτατο ημερομίσθιο, νοούνται ως «μοναδιαίες αξίες» (ποσά αναφοράς), δίχως να συναρτώνται με τριετίες.

Στην πράξη αυτό σημαίνει, όπως λένε πηγές του συνδέσμου, ότι οι ωριμάνσεις λόγω προϋπηρεσίας, δηλαδή οι τριετίες, με την πρώτη εφαρμογή του νόμου, καταργούνται και αντικαθίστανται από ένα μοναδικό ποσό κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για όλους, ανεξαρτήτως προϋπηρεσίας.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η εγκύκλιος της υπουργού είναι αντίθετη προς τον νόμο, αναφέρει ο σύνδεσμος. «Σε ολόκληρο το εύρος της διοικητικής δράσης οι  πολίτες και μεταξύ αυτών και οι επιχειρήσεις προσκρούουν σε ποικίλες μεθόδους με τις οποίες η διοίκηση παραλλάσσει ή εξουδετερώνει συστηματικά τις επιλογές του νομοθέτη και την ισχύουσα νομοθεσία», αναφέρει. 

Στη λογική αυτή ο επιχειρηματικός κόσμος προειδοποιεί με δικαστικές εμπλοκές. Συγκεκριμένα, ο σύνδεσμος σημειώνει ότι η εγκύκλιος μπορεί να αμφισβητηθεί δικαστικά, εφόσον «υποστηριχθεί αποτελεσματικά» «και γίνει αποδεκτό ότι η συγκεκριμένη εγκύκλιος είναι «ψευδοερμηνευτική» και ότι εισάγει ουσιαστικά νέα ρύθμιση, η οποία είναι αντίθετη προς τα οριζόμενα στο νόμο».

«Αν θεωρηθεί δηλαδή ότι η εγκύκλιος έχει κανονιστικό χαρακτήρα και προκαλεί οικονομική βλάβη, τότε μπορεί να προσβληθεί με αίτηση ακύρωσης. Η σκοπιμότητα και η αποτελεσματικότητα αυτής της επιλογής εξετάζεται», προσθέτει.

Το θέμα της αύξησης 11% του κατώτατου μισθού έχει μέχρι σήμερα πυροδοτήσει πληθώρα αντιδράσεων στο δημόσιο διάλογο. Αρκετοί οικονομολόγοι θεωρούν ότι θα φέρει διόγκωση της γκρίζας οικονομίας, και περαιτέρω υποκατάσταση της πλήρους από τη μερική απασχόληση, καθώς το ύψος της αύξησης ξεπερνά τις αντοχές της ελληνικής οικονομίας. Στο σύνολό τους οι ειδικοί θεωρούν ότι το σωστό θα ήταν η στήριξη των χαμηλόμισθων να γίνει με περικοπή των ασφαλιστικών εισφορών.

Το πρόβλημα θα είναι πολλαπλό, όπως εκτιμούν, αφού η στροφή προς τη γκρίζα οικονομία θα επιβαρύνει τόσο το Δημόσιο Ταμείο, όσο και τους πιο αδύναμους, τους οποίους υποτίθεται ότι θέλει ακριβώς να βοηθήσει αυτή η απόφαση για αύξηση του κατώτατου μισθού.

 Δείτε εδώ αναλυτικά το ενημερωτικό σημείωμα του ΣΕΒ.