Αυξήσεις φόρων 200 εκατ. ευρώ στα καύσιμα

Αυξήσεις φόρων 200 εκατ. ευρώ στα καύσιμα

Από την τσέπη της βιομηχανίας και των καταναλωτών θα προέλθουν πάνω από 200 εκατ. ευρώ νέων φόρων στα καύσιμα. 

Τόσο υπολογίζεται η απόδοση της πρότασης που απέστειλε η ελληνική πλευρά με αυξήσεις ειδικών φόρων κατανάλωσης σε μια σειρά από τύπους καυσίμων.

Το κοστούμι περιλαμβάνει αυξήσεις φόρων σχεδόν παντού. Όχι μόνο σε βενζίνες, και ντίζελ κίνησης, αλλά και σε καύσιμα που βρίσκονται σε φάση διείσδυσης στο ενεργειακό μείγμα, επομένως τυχόν αύξηση του φόρου, θα φρενάρει τη κατανάλωσή τους. Τέτοιο για παράδειγμα είναι το υγραέριο κίνησης, όπως και το φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται για οικιακή και κυρίως για βιομηχανική χρήση.

Σύμφωνα ωστόσο με κάποιες πληροφορίες, οι δανειστές αμφισβητούν ως προς την αξιοπιστία και αποτελεσματικότητά της τη συγκεκριμένη πρόταση. Δεν τη κάνουν δεκτή, λένε οι ίδιες πηγές, οι θεσμοί ζητούν άλλο μείγμα φόρων, με υψηλότερη απόδοση εσόδων.

Η ελληνική πρόταση είναι ενδεικτική του αδιεξόδου στο οποίο βρίσκεται το οικονομικό επιτελείο προκειμένου να καλύψει το δημοσιονομικό κενό. Αν και το αρχικό σχέδιο μιλούσε για αύξηση του φόρου στη βενζίνη κατά δέκα λεπτά (που μεταφράζεται σε εκτίναξη της τιμής της από τα 1,36 στα 1,49 ευρώ μαζί με το ΦΠΑ 23%), φαίνεται να επικρατούν δεύτερες σκέψεις. Αυτές συνίστανται στο σκεπτικό ότι αν σηκώσει το κύριο βάρος της αύξησης ένα και μόνο καύσιμο, η κατανάλωσή του θα υποχωρήσει απότομα, με αποτέλεσμα τη μαθηματικά μικρότερη εισπραξιμότητα από αυτήν του αρχικού σχεδιασμού. 

Σύμφωνα λοιπόν με αυτό το σενάριο, έχει αποφασιστεί να "σπάσει" η επιβάρυνση, να επιμεριστεί εξίσου σε όλα τα καύσιμα κίνησης, προκειμένου να μην πληρώσει τη νύφη μόνο ένα. Υπό αυτό το πρίσμα θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 2-3 σεντς ο φόρος στη βενζίνη, και αντίστοιχα και ο φόρος στο ντίζελ κίνησης.

Το αδιέξοδο είναι προφανές και από τις σκέψεις για φορολόγηση του υγραερίου κίνησης, γνωστό και ως LPG (είχε αυξηθεί ήδη μια φορά τα τελευταία χρόνια). Το επιβεβαίωσε χθες από τη Βουλή ο ο υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, λέγοντας ότι "αυτό που έχει ακουστεί και συζητιέται εξ όσων γνωρίζω, χωρίς να έχει τίποτα κλειδώσει αυτή τη στιγμή στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης, είναι για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στο αέριο κίνησης".

Στο υγραέριο, γνωστό και ως LPG, έχουν στραφεί τα τελευταία χρόνια πάνω από 200.000 αυτοκίνητα καθώς η τιμή του είναι χαμηλότερη κατά 45%-50% τιμής από τη βενζίνη. Σήμερα διαμορφώνεται στα 65 λεπτά το λίτρο έναντι 1,366 ευρώ της αμόλυβδης. Λέγεται ότι μετά την αύξηση του φόρου θα μπορούσε και να ανέλθει στα 80 ή ακόμη και στα 90 λεπτά το λίτρο.

Η συλλογιστική της κυβέρνησης είναι απλή. Ακόμη και αν η τιμή του υγραερίου φτάσει στα 80 ή 90 λεπτά, παραμένει και πάλι φθηνότερο της βενζίνης ή του ντίζελ. 

Επίσης μέσω αύξησης του φόρου στο υγραέριο, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να καλύψει τα 400 εκατ. ευρώ που είχε υπολογιστεί ότι θα αποφέρει η εξομείωση του φόρου του ντίζελ κίνησης με της βενζίνης. Το συγκεκριμένο σενάριο διαψεύστηκε χθες από τον υπουργό Ενέργειας Π. Σκουρλέτη, που άφησε ωστόσο ορθάνοιχτη την πόρτα για αυξήσεις… παντού αλλού.

Αν είναι έτσι τα πράγματα, γλίτωσαν την τιμωρία οι 157.000 περίπου ιδιοκτήτες που αγόρασαν ντιζελοκίνητο όχημα από το Νοέμβριο του 2011 ως τα τέλη Φεβρουαρίου 2016, δεν θα ισχύσει ωστόσο το ίδιο για τους περίπου 200.000 που έχουν εγκαταστήσει στα οχήματά τους συστήματα υγραεριοκίνησης.

Τυχόν αύξηση κατά 20 λεπτά θα επηρεάσει εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που κατέφυγαν στην λύση της υγραεριοκίνησης προκειμένου να μειώσουν το κόστος χρήσης του οχήματός τους.

Γ. Φ.