Απαισιοδοξία σε καταναλωτές και επιχειρήσεις στη Βρετανία από την αβεβαιότητα του δημοψηφίσματος

Απαισιοδοξία σε καταναλωτές και επιχειρήσεις στη Βρετανία από την αβεβαιότητα του δημοψηφίσματος

Η αβεβαιότητα για τα πιθανά αποτελέσματα του δημοψηφίσματος για την παραμονή ή όχι της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση προκάλεσε έντονη ανησυχία στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις τον Απρίλιο, σύμφωνα με δύο σφυγμομετρήσεις που δημοσιεύονται σήμερα.

Η εταιρεία έρευνας αγοράς GfK έδειξε ότι ο βασικός της δείκτης εμπιστοσύνης καταναλωτών έπεσε στο -3, το χαμηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2014 και από το μηδέν τον Μάρτιο, καθώς και κάτω από τον μέσο όρο του -1 που προέβλεψαν οικονομολόγοι σε σφυγμομέτρηση που διεξήγαγε το Reuters.

Η αισιοδοξία για τη χρονιά διολίσθησε στο χαμηλότερό της σημείο από τον Ιούνιο του 2013, την εποχή περίπου που ξεκίνησε η πραγματική οικονομική ανάκαμψη στη Βρετανία, είπε η GfK.

Μια άλλη σφυγμομέτρηση, από την τράπεζα Lloyds, επιβεβαίωσε την αρνητική ατμόσφαιρα, καθώς έδειξε ότι οι εταιρείες έγιναν περισσότερο απαισιόδοξες.

"Οι συγκεχυμένες πληροφορίες για το τί θα συμβεί μετά από μία (πιθανή) έξοδο και η συνεχιζόμενη κρίση της ευρωζώνης αποτελούν ένα μαύρο σύννεφο πάνω από την οικονομία μας", είπε ο Τζο Στάτον, επικεφαλής της δυναμικής αγορών στην GfK.

Οι Βρετανοί θα οδηγηθούν στις κάλπες στις 23 Ιουνίου για ένα δημοψήφισμα που έχει διαιρέσει την κοινή γνώμη.

"Σε τέτοιο σκηνικό, ακόμα και η πίστη στις προσωπικές μας οικονομικές τύχες έχει δεχθεί σοβαρό πλήγμα, συνεισφέροντας στην γενική πτώση των αριθμών", παρατήρησε ο Στάτον.

Σύμφωνα με την Τράπεζα της Βρετανίας, έχει μειωθεί ο ρυθμός επιχειρηματικών επενδύσεων λόγω της ανασφάλειας του δημοψηφίσματος. Η κεντρική τράπεζα είπε ότι θα μπορούσε να μειώσει τα επιτόκια δανεισμού ή να προσφέρει κίνητρα με άλλους τρόπους στην οικονομία, αν χρειαστούν στην περίπτωση που ψηφιστεί έξοδος από την ευρωζώνη.

Ο δείκτης επιχειρηματικής εμπιστοσύνης της Lloyd''s έδειξε ότι ο αριθμός των εταιρειών που ένιωθαν απαισιόδοξες για την οικονομία σχεδόν διπλασιάστηκε, στο 22% από το 12% τον Μάρτιο. Η γενικότερη όμως επιχειρηματική εμπιστοσύνη παρέμεινε σε όρια υψηλότερα του διαχρονικού μέσου όρου της έρευνας.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ