ΓΔ: 898,63 -6,68 (-0,74 %)

Τζίρος: 98,36 εκατ. €   RT

7ος χρόνος, ημέρα 1994η
Σάββατο, 17 Απριλίου 2021

ΓΔ: 898,63 -6,68 (-0,74 %)

Τζίρος: 98,36 εκατ. €   RT

Αντιδράσεις προκαλεί η φορολογία στα κέρδη των παικτών τυχερών παιγνίων

Αντιδράσεις προκαλεί η φορολογία στα κέρδη των παικτών τυχερών παιγνίων

Αντιδράσεις προκαλεί η φορολογία στα κέρδη των παικτών σε όλους τους παρόχους τυχερών παιχνιδιών.

Η σχετική διάταξη που αυξάνει τη φορολογία,έχει συμπεριληφθεί σε πολυνομοσχέδιο του υπ. Υγείας και του υπ. Οικονομικών και στόχο έχει να διευρύνει τη φορολογική βάση των κερδών των παικτών από τα τυχερά παίγνια.

Παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο για προσπάθεια διεύρυνσης των χειμαζόμενων εσόδων του δημοσίου. Σημειώνουν ωστόσο ότι η προσπάθεια θα έχει πενιχρά αποτελέσματα. Ορισμένοι μάλιστα εκτιμούν ότι τα φορολογικά έσοδα, αντί να αυξηθούν μπορεί να μειωθούν, εφόσον εξαιτίας της συγκεκριμένης φορολογίας οι παίκτες στραφούν στα παράνομα τυχερά παίγνια. Επιπλέον όπως αναφέρουν, η Ελλάδα θα είναι πάλι η εξαίρεση στον κανόνα της Ευρώπης, που φορολογεί τα (μικρό)κέρδη των παικτών.

Σήμερα η φορολογία στα κέρδη των παικτών αφορά γίνεται ανά στήλη και παρακρατείται το 15% για κέρδη άνω των 100 ευρώ και έως 500 ευρώ και το 20% για κέρδη άνω των 500 εκατ. ευρώ. Με τον τρόπο αυτό κάθε χρόνο το δημόσιο εισπράττει ετησίως περί τα 20-30 εκατ. ευρώ. 

Τώρα η κυβέρνηση με τη νέα φορολογία θέλει να διευρύνει το έσοδα σε 70-80 εκατ. ευρώ. Για το σκοπό αυτό μειώνει τους συντελεστές παρακράτησης, αλλά εφαρμόζει την φορολογία ανά δελτίο. Οι νέοι συντελεστές παρακράτησης ορίζονται σε 2,5% για κέρδη 100-200 ευρώ, 5% για κέρδη από 200-500 ευρώ και σε 7,5% για κέρδη άνω των 500 ευρώ. 

H αγορά θεωρεί ότι η μικρή αυτή αύξηση της φορολογίας θα έχει δυσανάλογα μεγάλες επιπτώσεις στα νόμιμα τυχερά παίγνια. Όπως αναφέρουν στελέχη Ομοσπονδίας Πρακτόρων ΟΠΑΠ, η φορολογία αυτή θα «σκοτώσει» το παιχνίδι που βασίζεται στην ανακύκλωση κερδών. Συγκεκριμένα όπως αναφέρουν η συγκεκριμένη φορολογία μπορεί να εξανεμίσει πολύ γρηγορότερα τα πονταρίσματα, απωθώντας τους παίκτες από τα νόμιμα τυχερά παίγνια.

Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση θεωρεί ότι οποιοδήποτε κέρδος πρέπει να φορολογείται και ειδικά τα κέρδη από τα τυχερά παίγνια. «Καπνός, αλκοόλ και τυχερά παίγνια είναι οι εύκολοι στόχοι, καθώς δεν έχουν μεγάλο κοινωνικό και άρα πολιτικό κόστος», αναφέρει στέλεχος της αγοράς. Από εκεί ξεκίνησε η επιβολή φόρων το 2010 και εκεί συνεχίστηκε και το 2015. Ειδικά το 2015 είχε επιχειρηθεί να επιβληθεί εκ νέου ο ίδιος φόρος, αλλά τελικά η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έκανε πίσω καθώς συνειδητοποίησε ότι οι επιπτώσεις στην αγορά ήταν πολλαπλά μεγαλύτερες από την είσπραξη του συγκεκριμένου φόρου. 

Το 2019 το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε περί τα 700 εκατ. ευρώ από την φορολογία («συνεισφορά» κατονομάζεται από το Ελληνικό Δημόσιο) των τυχερών παιγνίων. Το ποσό αυτό επιβάλλεται επι ακαθαρίστων εσόδων των παρόχων και δεν έχει καμία σχέση με την κλασσική φορολογία εισοδήματος (κερδών). Επίσης στο ποσό των 700 εκατ. αυτό ευρώ δεν περιλαμβάνεται η φορολογία των καζίνο, την οποία και δεν αφορούν οι νέες ρυθμίσεις του υπουργείου Οικονομικών. 

Επομένως τα 40-50 εκατ. ευρώ που θα προστεθούν ως νέα φορολογία στη υφιστάμενη, αντιστοιχεί σε λιγότερο από το 7% των ετήσιων εισπράξεων. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι άνθρωποι της αγοράς, καθώς τα ποσά αυτά βγαίνουν από τις τσέπες των παικτών, έχουν πολύ ευρύτερες επιπτώσεις καθώς καθιστούν πιο ελκυστική την ανάμιξή τους στον παράνομο τζόγο.

Στη νέα φορολογία σήμερα, εκτός από τον ΟΠΑΠ, αντιδρούν και οι πάροχοι υπηρεσιών διαδικτυακών τυχερών παιγνίων στην συγκεκριμένη φορολογία. Οι τελευταίοι ήδη έχουν αποστείλει μια επιστολή στους αρμόδιους υπουργούς (Οικονομικών, Ανάπτυξης, Επικρατείας κ.ά.) προ της επιβολής του φόρου. Χθες απέστειλαν νέα επιστολή, αυτή τη φορά με παραλήπτη τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Επίσης επιστολή έχουν στείλει προς τη κυβέρνηση και οι πράκτορες του ΟΠΑΠ. 

Οι παρόχοι υπηρεσιών διαδικτυακών τυχερών παιγνίων, στην επιστολή τους προς τον Πρωθυπουργό της χώρας σημειώνουν η φορολογική επιβάρυνση των τυχερών παιγνίων είναι ήδη βαριά και η νέα φορολογία θα την καταστήσει πολύ βαρύτερη, και θα καταστήσει τη συμμετοχή των παικτών στα νόμιμα τυχερά παίγνια λιγότερο ελκυστική. 

«Ο νέος σχεδιαζόμενος φόρος (2,5 -5 -7,5%) παικτών», αναφέρεται στην επιστολή, «παρότι χαμηλότερος από τον ισχύοντα (15-20%), προορίζεται σε μία πολύ πιο διευρυμένη βάση παικτών με την προσδοκία της περαιτέρω αύξησης των δημόσιων εσόδων, αγνοώντας πιθανά ότι παράλληλα θα προκαλέσει σημαντική μείωση του κύκλου εργασιών και κατά συνέπεια των εσόδων του δημοσίου από τον φόρο του 35%.». Προτείνουν μάλιστα να αντικατασταθεί ο συγκεκριμένος φόρος με έσοδα που θα προέλθουν από την αδειοδότηση επιπλέον τυχερών παιγνίων, έτσι ώστε να καλυφθεί ο στόχος των εσόδων.

Στελέχη των παρόχων online τυχερών παιγνίων σημειώνουν -και όχι αδίκως- ότι η κυβέρνηση αλλάζει τους όρους του παιχνιδιού στο παρά… ένα της νέας αδειοδότησης. Η διαδικασία αδειοδότησης των νέων παρόχων που ξεκίνησε πέρυσι, αναμένεται να ολοκληρωθεί αρχές του επόμενου έτους. Η διαδικασία αυτή έγινε χωρίς την συγκεκριμένη διάταξη που κατατέθηκε την περασμένη Πέμπτη τη Βουλή. Το χειρότερο κατατέθηκε χωρίς μια αξιολόγηση των επιπτώσεων ή κάποια στοιχειώδη διαβούλευση με την αγορά.

Ακολουθεί η επιστολή των παρόχων υπηρεσιών τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου προς τον Πρωθυπουργό: 

Προς: Πρόεδρο της Κυβέρνησης, κ. Κ. Μητσοτάκη 

Κοιν/ση: Υπουργό Οικονομικών, κ. Χ. Σταικούρα 

Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Α. Γεωργιάδη 

Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, κυριά Λ. Μενδώνη 

Υπουργό Επικρατείας, κ. Γ. Γεραπετρίτη 

Υφυπουργό Οικονομικών, κ. Α. Βεσυρόπουλο 

Υφυπουργό για Οικ/κή Διπλωματία και Εξωστρέφεια, κ. Κ. Φραγκογιάννη 

Αθήνα, 19.12.2020 

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ, 

Στη χώρα μας, χάρη στην συστηματική προσπάθεια της Κυβέρνησής σας τον τελευταίο χρόνο και με την παράλληλη συμβολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ρυθμίζεται αυτήν την περίοδο οριστικά η αγορά τυχερών παιγνίων στο διαδίκτυο με την έκδοση μονίμων αδειών. Μία ρύθμιση η οποία σύμφωνα με όλες τις μελέτες και προβλέψεις που έχουν εκπονηθεί αναμένεται να συνδράμει σημαντικά στην ανάπτυξη αλλά και τον έλεγχο αυτής της αγοράς αλλά και να αποφέρει επιπρόσθετα έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο ήδη από την έναρξη εφαρμογής της στις αρχές του 2021. 

Το θετικό σημείο της ρύθμισης αυτής είναι ότι θα ανακόψει ένα μεγάλο μέρος της παράνομης δραστηριότητας κατευθύνοντάς το προς την νόμιμη και ελεγχόμενη από την αρμόδια ανεξάρτητη αρχή (ΕΕΕΠ) αγορά. 

Αυτή η μετάβαση προς το νόμιμο παιχνίδι ξεκίνησε το 2011 με την εφαρμογή του Νόμου 4002 και του μεταβατικού καθεστώτος που προέβλεπε το άρθρο 50 του νόμου με την νόμιμη συμμετοχή εταιρειών που είχαν έδρα σε χώρες της ΕΕ. 

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι τα μικτά έσοδα (GGR) του διαδικτυακού κλάδου τυχερών παιγνίων, από 287 εκατομμύρια ευρώ το 2017, αυξήθηκαν σε 435 εκατομμύρια ευρώ το 2019 ενώ το 2020 αναμένεται να ξεπεράσουν τα 540 εκ ευρώ αποδίδοντας στο ελληνικό δημόσιο 190 εκ ευρώ φόρων αυτήν την χρονιά. 

Ενώ όμως βρίσκεται σε εξέλιξη η αδειοδοτική διαδικασία και έχουν κατατεθεί και εν πολλοίς αξιολογηθεί οι πρώτες υποψηφιότητες με συμμετοχή πολλών και μεγάλων εταιρειών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, κατατέθηκε αιφνιδίως χθες Παρασκευή 18.12.2020 στην Βουλή σε μη σχετιζόμενο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας για ρυθμίσεις Covid-19 το άρθρο 57 το οποίο τροποποιεί και καθιστά πιο επαχθή τον τρόπο φορολόγησης των κερδών των παικτών για όλα τα τυχερά παιχνίδια, με σκοπό όπως αναφέρει το σχετικό άρθρο και την χρηματοδότηση αθλητικών ομάδων. 

Σημειώνεται κύριε Πρόεδρε της Κυβέρνησης ότι παρόμοια ρύθμιση για χρηματοδότηση δράσεων του Αθλητισμού και του Πολιτισμού προβλέπεται ήδη και στον Νόμο 4002/2011.

Όμως επιτρέψτε μας να αναφέρουμε ότι η νομοθετική αυτή παρέμβαση αναδεικνύει την σχετική αδυναμία της χώρας μας αφενός ως προς την σταθερότητα συστημάτων φορολόγησης και αφετέρου ως προς την εξασφάλιση σταθερών κανόνων για την ανάπτυξη υγιούς επιχειρηματικότητας και προσέλκυσης ξένων και εγχώριων επενδύσεων. Σημείο που γνωρίζετε καλύτερα από όλους μας πόσο πολύ επί σειρά δεκαετιών έχει τραυματίσει τη διεθνή εικόνα της χώρας μας και την προσπάθεια προσέλκυσης ξένων επενδυτών. Ειδικά όταν κάθε ενδιαφερόμενη εταιρεία του κλάδου μας έχει κληθεί και έχει καταθέσει σαν μέρος του φακέλου αδειοδότησης, λεπτομερή επενδυτικά και επιχειρηματικά σχέδια στην Αδειοδοτική Αρχή Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ).

Επανερχόμενοι στο θέμα της φορολόγησης των τυχερών παιγνίων: Στον νόμο 4002 το έτος 2011 ορίσθηκε η φορολόγηση των τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα με κλίμακα 30% στα μικτά έσοδα (GGR) κατ’ αρχήν και μεταγενέστερα (το 2016) σε κλίμακα 35% που ισχύει σήμερα. Η κλίμακα αυτή είναι από τις υψηλότερες στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τον κλάδο των τυχερών παιγνίων.

Να προσθέσουμε εδώ επίσης, ότι το κόστος για τις 2 υπό έκδοση άδειες στο διαδίκτυο όπως προβλέπει ο σχετικός Νόμος 4002 ως ισχύει σήμερα, ανέρχεται σε ποσό 5 εκ ευρώ για διάρκεια 7 χρόνων, κόστος που είναι μακράν το υψηλότερο σε όλη την ΕΕ.

Με δεδομένα τα ανωτέρω 2 στοιχεία καθίσταται σαφές ότι η συμμετοχή στην αγορά τυχερών παιγνίων στο διαδίκτυο στην χώρα μας είναι ιδιαίτερα «ακριβή». Οποιαδήποτε πρόσθετη φορολογική επιβάρυνση επιβληθεί κινδυνεύει να καταστήσει την συγκεκριμένη αγορά μη ελκυστική (μη κερδοφόρα).

Επιτρέψτε μας να επαναλάβουμε ότι πέραν της σημαντικής του φορολογικής συνεισφοράς, ο κλάδος του διαδικτύου συμμετέχει με πλέον των 70 εκ ευρώ ετησίως σε χορηγικά προγράμματα (κυρίως στον αθλητισμό – επαγγελματικό και ερασιτεχνικό) και σε διαφήμιση στα ΜΜΕ, σε μία περίοδο που η διαφημιστική αγορά αλλά και ο Αθλητισμός στην χώρα μας γνωρίζουν σημαντική ύφεση.

Σημειωτέον δε ότι ο φόρος επί των κερδών των παικτών ανά στήλη που ήδη εφαρμόζεται στην Ελλάδα σε όλα τα τυχερά παίγνια – και πλέον προτείνεται να υπολογιστεί ανά δελτίο – αποτελεί μια ελληνική πρωτοτυπία καθώς δεν υφίσταται αντίστοιχη φορολόγηση κερδών παικτών σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ο νέος σχεδιαζόμενος φόρος (2,5 -5 -7,5%) παικτών παρότι χαμηλότερος από τον ισχύοντα (15-20%), προορίζεται σε μία πολύ πιο διευρυμένη βάση παικτών με την προσδοκία της περαιτέρω αύξησης των δημόσιων εσόδων, αγνοώντας πιθανά ότι παράλληλα θα προκαλέσει σημαντική μείωση του κύκλου εργασιών και κατά συνέπεια των εσόδων του δημοσίου από τον φόρο του 35%.

Επιπρόσθετα ο νέος τρόπος φορολόγησης των κερδών των παικτών θα δημιουργήσει σοβαρό αντικίνητρο σε μεγάλο αριθμό παικτών, οι οποίοι για να αποφύγουν την φορολόγηση των κερδών τους, θα επιλέξουν την παράνομη/μη αδειοδοτημένη αγορά.

Συμπερασματικά τι προτείνουμε:

Κατανοώντας την εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία στην οποία ευρισκόμαστε και την ανάγκη εύρεσης νέων πόρων για το κράτος, προτείνουμε να εξετασθούν και να εφαρμοστούν αναπτυξιακά μέτρα που θα συμβάλουν στην μεγέθυνση της νόμιμης αγοράς και κατά συνέπεια στην αύξηση δημοσίων εσόδων από το νόμιμο και υπεύθυνο παιχνίδι, χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο την εν εξελίξει αδειοδοτική διαδικασία. Ειδικότερα:

- Να παραμείνει αμετάβλητος ο τρόπος και τα ποσοστά φορολόγησης των κερδών των παικτών.

- Να εκδοθούν νέες άδειες για παίγνια που έως σήμερα δεν προσφέρονται στο διαδίκτυο που θα δημιουργήσουν νέες αγορές και συνεπακόλουθα αύξηση των εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο.

Με την ολοκλήρωση της αδειοδοτικής διαδικασίας και την είσοδο νέων εταιρειών στην Ελλάδα αλλά και μέσα από τον έλεγχο για εφαρμογή των κανόνων "Υπεύθυνου παιχνιδιού " και την καταπολέμηση του παράνομου παιχνιδιού, διαμορφώνονται οι συνθήκες για σημαντική μεγέθυνση της αγοράς τυχερών παιγνίων και κατά συνέπεια των δημοσίων εσόδων.

Με ιδιαίτερη τιμή, 

Ένωση Εταιρειών Διαδικτυακών Παιγνίων Ελλάδας (υπό σύσταση)

Kaizen Gaming International Ltd / Stoiximan

Lucky Stream / bet365

Logflex Ltd

Winmasters

Sportingbet

Bwin

Interwetten Gaming Ltd / interwetten.gr

Rebels Gaming Ltd

Love2celebrate Ltd / NetBet.gr»