Ανοίγει το παιχνίδι για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού με 38 σταθμούς διοδίων

Ανοίγει το παιχνίδι για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού με 38 σταθμούς διοδίων

Του Γιώργου Φιντικάκη

Στις 26 Ιανουαρίου 2018 θα μπορούν οι επενδυτές να υποβάλουν εκδήλωση ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού μαζί με τους τρεις κάθετους οδικούς της άξονες, για διάστημα έως και 40 χρόνια, σύμφωνα με το κείμενο του διαγωνισμού που δημοσίευσε σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ.

Παρά τα μέχρι πρότινος λεγόμενα του υπ. Υποδομών Χρ. Σπίρτζη, η προκήρυξη προβλέπει ότι ο αυτοκινητόδρομος μήκους 658 χιλιομέτρων, μαζί με τους τρεις κάθετους οδικούς άξονες 225 χλμ, θα διαθέτουν συνολικά 38 μετωπικούς σταθμούς διοδίων, και όχι το αναλογικό σύστημα το οποίο επικαλείται συνεχώς τον τελευταίο καιρό, προκειμένου να ρίξει στάχτη στα μάτια των τοπικών κοινωνιών, του κινήματος “Δεν Πληρώνω”, και των εργαζομένων στην εταιρεία.

Σύμφωνα με την προκήρυξη, αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η χρηματοδότηση, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση του οδικού άξονα. Η εκμετάλλευση περιλαμβάνει κυρίως την είσπραξη εσόδων μέσω διοδίων σε αντάλλαγμα για την παροχή προς τους χρήστες του οδικού άξονα, υπηρεσιών συντήρησης, των λειτουργίας των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών («ΣΕΑ») και των υποδομών οπτικών ινών. 

Οι 38 σταθμοί διοδίων

Σύμφωνα με υπουργική απόφαση, έχουν ορισθεί 14 τμήματα στην Εγνατία Οδό και 4 τμήματα στους Κάθετους Άξονες για την εγκατάσταση μετωπικών σταθμών διοδίων καθώς και 20 κόμβοι στους οποίους θα εγκατασταθούν πλευρικοί σταθμοί διοδίων εκ των οποίων 19 επί του άξονα της Εγνατίας Οδού και 1 στον κάθετο άξονα Χαλάστρας – Ευζώνων. Σήμερα λειτουργούν μόν ο 8 σταθμοί, εκρεμμεί όμως η τοποθέτηση άλλων 30. 

Συγκεκριμένα, λειτουργούν 7 μετωπικοί σταθμοί διοδίων στην Εγνατία Οδό, ελεγχόμενοι με μπάρες (Τύριας, Μαλακάσι, Πολύμυλος, Μάλγαρα, Ανάληψη, Μουσθένη και Ίασμος), και 1 σταθμός στον κάθετο άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας.

Παραμένουν ωστόσο προς υλοποίηση 7 μετωπικοί σταθμοί διοδίων στην Εγνατία (Παμβώτιδα, Σιάτιστα, Θεσσαλονίκη, Ασπροβάλτα, Καβάλα, Μέστη, Αρδάνιο), 1 σταθμός στον κάθετο άξονα Σιάτιστας – Ιεροπηγής, 1 στον κάθετο άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι, 1 στον κάθετο άξονα Λαγκαδάς – Σέρρες – Προμαχώνας, και όλοι οι 20 πλευρικοί σταθμοί. 

Επιπλέον, το Ταμείο ενδέχεται, κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού και πριν την υποβολή δεσμευτικών προσφορών, να συμπεριλάβει στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης και την αναβάθμιση των τμημάτων Χαλάστρα – Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι και Χριστός – Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας συνολικού μήκους 54 χλμ. περίπου.

Επί του οδικού άξονα λειτουργούν επί του παρόντος δύο (2) αμφίπλευροι ΣΕΑ, ένας επί του άξονα της Εγνατίας Οδού και ένας στον κάθετο άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι, ενώ έχουν προβλεφθεί και άλλες δώδεκα (12) θέσεις για την εγκατάσταση ΣΕΑ επί του άξονα της Εγνατίας Οδού. Οι αδειοδοτημένες θέσεις εγκατάστασης ΣΕΑ επί της Εγνατίας Οδού θα περιληφθούν στην Πρόσκληση Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών και στα έγγραφα τα οποία θα τεθούν υπόψη των Προεπιλεγέντων Επενδυτών κατά τη Β ? Φάση του διαγωνισμού. Υποδομή οπτικών ινών έχει μόνο μερικώς εγκατασταθεί σε τμήματα της Εγνατίας Οδού.

Το προφίλ της Εγνατίας Οδού

Είναι ένας οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, που εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Εβρου. Συνδέει μεταξύ τους όλες τις μεγάλες πόλεις της βόρειας Ελλάδας, τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης και τα αεροδρόμια Ιωαννίνων, Καστοριάς, Κοζάνης, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, μέσω 74 ανισόπεδων κόμβων και προσβάσεων. Επίσης αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού “κεντρικού οδικού δικτύου” (Τrans-European “core road network”) και ζωτικό τμήμα του ελληνικού δικτύου αυτοκινητοδρόμων. Συνδέεται με την Αλβανία, την ΠΓΔΜ, τη Βουλγαρία και την Τουρκία μέσω 11 καθέτων οδικών αξόνων. Τρεις από τους οδικούς αυτούς κάθετους άξονες, με συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα, θα αποτελέσουν μέρος της ιδιωτικοποίησης και ειδικότερα: ο οδικός άξονας Σιάτιστα – Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή που οδηγεί στην Αλβανία (Kapshtice), ο οδικός άξονας Χαλάστρα – Εύζωνοι που οδηγεί στην ΠΓΔΜ (Gevgeli) και ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας που οδηγεί στη Βουλγαρία (Kulata).

Φωτογραφία Intime News