Ανάστατη η αγορά για το ενδεχόμενο «χαράτσι» στη συνδρομητική TV

Ανάστατη η αγορά για το ενδεχόμενο «χαράτσι» στη συνδρομητική TV

Photo by Getty Images

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Ανάστατη είναι η αγορά τόσο των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας όσο και των παρόχων συνδρομητικών υπηρεσιών τηλεόρασης, με φόντο την πρόθεση της κυβέρνησης να επιβάλλει επιπλέον φορολόγηση σε ότι... κινείται ή... βλέπεται!

Αν και ακόμη οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και συνδρομητικής τηλεόρασης δεν έχουν αντιδράσει επίσημα, δεδομένου ότι δεν υπάρχει και επίσημη (καταγεγραμμένη) διάταξη για το ύψος της φορολόγησης, η κατάσταση είναι τεταμένη. Στελέχη της αγοράς τονίζουν στο Liberal ότι πρώτα θα πρέπει να δουν –επίσημα– το ύψος της κυοφορούσας (νέας) φορολόγησης ή το τέλος συνδρομητικής τηλεόρασης και μετά θα προβούν σε οποιαδήποτε τοποθέτηση.

Στο παρασκήνιο όμως οι αντιδράσεις είναι έντονες, καθώς σε μια συγκυρία εξαιρετικά δύσκολη για όλους, η οποιαδήποτε νέα φορολόγηση αγαθών επικοινωνίας και ψυχαγωγίας... ευρείας κατανάλωσης, όπως θεωρείται η κινητή τηλεφωνία και η συνδρομητική τηλεόραση (που έχει σχεδόν ένα εκατ. συνδρομητές πλέον), «χτυπά» το μέσο πολίτη και εκατομμύρια νοικοκυριά.

Πόσο μάλλον που ειδικά στη συνδρομητική τηλεόραση, δηλαδή σε μια μη ώριμη (ακόμη στην Ελλάδα) αγορά, η οποιαδήποτε φορολογική επιβάρυνση θα δημιουργήσει ασφυκτικές συνθήκες, που μόνο ζημιά και συρρίκνωση θα προκαλέσουν.

Ψάχνουν 30 εκατ. ευρώ

Σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση –μέσω του τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης– στοχεύει να καλύψει «κενό» 30 εκατ. ευρώ, κάτι που συνεπάγεται μια επιβάρυνση έως και 15% για κάθε συνδρομητή.

Αθέμιτος ανταγωνισμός υπέρ των εταιρειών του εξωτερικού

Όπως σημειώνουν έμπειρα στελέχη της αγοράς, η επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση αφενός θα ζημιώνει τις ελληνικές εταιρείες του κλάδου, αφετέρου θα δημιουργήσει αθέμιτο ανταγωνισμό υπέρ των αντιστοίχων του εξωτερικού.

Δεδομένου ότι η αγορά έχει... ανοίξει, με το διαδίκτυο πλέον να σπάει σύνορα και στεγανά, η επιβολή τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης θα «σκυλεύσει» μονοδιάστατα και μονοφασικά ένα χώρο που βρίσκεται σε φάση ζυμώσεων και ανάπτυξης.

Αρκετά στελέχη κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για απολύτως άδικες συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού υπέρ των εταιρειών του εξωτερικού που προσφέρουν αντίστοιχες υπηρεσίες, όπως Amazon, Youtube, Netflix, AppleTV κ.ά.

Και τούτο διότι αυτοί οι διεθνείς κολοσσοί λειτουργώντας υπερβατικά δεν υπόκεινται σε ανάλογο τέλος χρήσης, και άρα θα τους έδινε επιπλέον ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, εν αντιθέσει με τις ελληνικές οι οποίες δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, έχοντας εδώ εργαζόμενους.

Σύμφωνα με ακριβείς υπολογισμούς στελεχών του χώρου, οι ελληνικές εταιρείες, σε αντίθεση με τις προαναφερθείσες του εξωτερικού, αποδίδουν στην πολιτεία, εκτός των φόρων και του ΦΠΑ, αντάλλαγμα έως και 3% ετησίως επί των εσόδων τους για την άδεια δορυφορικής εκπομπής συνδρομητικής τηλεόρασης.

Παράλληλα, καταβάλλουν όλους τους προβλεπόμενους φόρους επί των διαφημίσεων που προβάλλουν, ενώ επιπλέον δίνουν ποσοστιαίες εισφορές επί του τζίρου τους υπέρ των Κέντρων Αποκατάστασης και Εκπαίδευσης Τυφλών, υπέρ κινηματογράφου, υπέρ των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων κλπ.

Συρρίκνωση της αγοράς

Το οποιοδήποτε τέλος συνδρομητικής τηλεόρασης, σύμφωνα με στελέχη του χώρου, νομοτελειακά θα επιφέρει συρρίκνωση της αγοράς, οπότε θα έχει τα ακριβώς αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, καθώς θα οδηγήσει στη μείωση των εισφορών προς το Δημόσιο και τους λοιπούς φορείς και οργανισμούς που προαναφέρθηκαν.

Την ίδια στιγμή θα «πνίγει» - οδηγώντας σε αδιέξοδο - όσες εγχώριες εταιρείες δραστηριοποιούνται στον κλάδο, με ελληνικά φορολογικά στοιχεία, προς όφελος εταιρειών εξωτερικού που δεν αποδίδουν κανένα έσοδο προς το δημόσιο.

Η επιβολή τέλους στην συνδρομητική τηλεόραση θα επιφέρει παράπλευρες συνέπειες και σε άλλους κλάδους όπως ο ελληνικός αθλητικός και ο ελληνικός Κινηματογράφος. Και αυτό διότι τα κύρια έσοδα – για τις περισσότερες ομάδες – προέρχονται από τα τηλεοπτικά δικαιώματα, ενώ μέσα από τις συμπαραγωγές μέσω NOVA και OTE TV παίρνει ισχυρή στήριξη επιβίωσης ο ελληνικός Κινηματογράφος.

Η πύρρειος ανακοίνωση του ΣΕΠΕ για το τέλος συνδρομητικής τηλεόρασης

Απολύτως καταστροφική, αντιαναπτυξιακή και ευθέως κοντόφθαλμη χαρακτηρίζει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ) μια ενδεχόμενη νέα φορολόγηση σε κινητή τηλεφωνία, διαδίκτυο και συνδρομητική τηλεόραση.

Ειδικά για το τέλος συνδρομητικής τηλεόρασης ο ΣΕΠΕ σημειώνει ότι «η επιβολή επιπλέον φόρου στις ελληνικές εταιρείες συνδρομητικής τηλεόρασης, βασικό χρηματοδότη του ελληνικού αθλητισμού και κινηματογράφου, είναι βέβαιο πως θα δημιουργήσει συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού υπέρ των εταιρειών του εξωτερικού, που θα παρέχουν αντίστοιχες υπηρεσίες, χωρίς επιπλέον φόρο. Ιδιαίτερα, τη στιγμή που, πέραν όλων των άλλων επιβαρύνσεων που υφίστανται οι ελληνικές εταιρείες συνδρομητικής τηλεόρασης, ήδη καταβάλλουν και 3%, ετησίως, επί των εσόδων τους για την άδεια δορυφορικής εκπομπής».

* Διαβάστε ΕΔΩ την ανακοίνωση του ΣΕΠΕ.