Άβαξ, η μεγάλη επιστροφή στα κέρδη και το χρηματιστηριακό ταμπλό

Άβαξ, η μεγάλη επιστροφή στα κέρδη και το χρηματιστηριακό ταμπλό

Σελίδα γυρίζει η Άβαξ, η οποία εμφανίζεται πιο…ετοιμοπόλεμη από ποτέ για να διεκδικήσει μερίδιο από την «πίτα» των μεγάλων έργων, ύψους 34 δισ. ευρώ, που πρόκειται να συγχρηματοδοτηθούν και από το ταμείο Ανάκαμψης. Και βέβαια, η τεχνική εταιρεία έχει στραμμένο το βλέμμα της και στα έργα υποδομής που πρόκειται να υλοποιηθούν στο Ελληνικό, ενώ τους πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς υπέγραψε τέσσερις  νέες  συμβάσεις  δημόσιων  και  ιδιωτικών  έργων συνολικής  αξίας  20  εκατ. ευρώ. Επίκειται  η  υπογραφή  αρκετών  ακόμη  συμβάσεων  για  έργα  στην Ελλάδα, με βασικότερο αυτό της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του μετρό (που ανέλαβε κοινοπρακτικά με τις Ghella και Alstom) ύψους 1,8 δισ. ευρώ.

Όλα αυτά έρχονται σε συνέχεια της αναδιάρθρωσης της κατασκευαστικής, που «αισθητοποιήθηκε» πριν από λίγα χρόνια με την αλλαγή επωνυμίας από J&P ΆΒαξ σε Άβαξ, συνοδεύτηκε με την εντατική διεκδίκηση νέων έργων και «επικυρώθηκε» με την εμφάνιση κερδών.

Ο όμιλος, ύστερα από δέκα χρόνια ζημιών (το 2011 είχε ζημιές 3,7 εκατ. ευρώ από κέρδη), παρουσίασε καθαρά κέρδη 6,5 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 17,6 εκατ. ευρώ το 2019 και σταθερό, σε σχέση με το 2019, κύκλο εργασιών ύψους 577 εκατ. ευρώ.  Αντίστοιχα, η Άβαξ εμφάνισε κέρδη προ φόρων 3,3 εκατ. ευρώ έναντι ζημίας 11,2 εκατ. ευρώ το 2019 και λειτουργική κερδοφορία (Ebitda) 61 εκατ. ευρώ από 58,1 εκατ. ευρώ το 2019.

Όπως αναφέρεται στην οικονομική έκθεση για τα μεγέθη του 2020, η Άβαξ δίνει  ιδιαίτερη  βαρύτητα  στην  προσεκτική  διαχείριση του  ταμειακού  προγραμματισμού,  ενόσω υλοποιεί επενδύσεις  κυρίως  σε  έργα  παραχώρησης και  σημαντικά  κεφάλαια  κίνησης απαιτούνται  για  την  έναρξη  νέων  έργων.  Ήδη, καταγράφεται  μία  γενικότερη  πορεία  συγκράτησης  του δανεισμού  του  ομίλου,  καθώς  έχει ξεκινήσει  η  εισροή  μερισμάτων  από  τις  εταιρίες  παραχώρησης  στις  οποίες συμμετέχει, με αιχμή την Αττική Οδό.   

Στο  τέλος  του  2020, ο  μακροπρόθεσμος  δανεισμός  (συμπεριλαμβανομένων υποχρεώσεων  μισθώσεων)  του  ομίλου  ανήλθε  σε 510,7  εκατ. ευρώ έναντι 515,4 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτώντας σε μεγάλο βαθμό τις μακροχρόνιες επενδύσεις σε πάγια στοιχεία  ενεργητικού,  όπως  τα  αιολικά  πάρκα  της  Volterra  και  συμμετοχές  σε  παραχωρήσεις.  Ο  βραχυπρόθεσμος  δανεισμός αυξήθηκε σε 104,1 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2020 έναντι 75,7 εκατ.

Τα ορόσημα και οι νέοι στόχοι

Το 2020 είχε σημαντικά ορόσημα για την Άβαξ. Ο λόγος για την αύξηση της συνολικής θέσης των βασικών μετόχων και την κεφαλαιακή ενίσχυση, μέσω της Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου ύψους 20 εκατ. ευρώ, αλλά και για την κατακύρωση του έργου της γραμμής 4 του μετρό στην εισηγμένη. Το έργο αυτό αναμένεται να αυξήσει στα 2 δισ. ευρώ το ανεκτέλεστο της Άβαξ, το οποίο διαμορφωνόταν σε 1 δισ. ευρώ στα τέλη του 2019.   

Πώς διαμορφώνονται οι επιδόσεις ανά κλάδο

Παρά την πανδημία, ο τομέας των κατασκευών «άντεξε» παρουσιάζοντας ανεπαίσθητη μείωση εσόδων (αν και προτού εμφανιστεί η πανδημία αναμενόταν να υπάρξει αύξηση), με το καλύτερο μίγμα έργων να αποδίδει κέρδη. Οι  κατασκευές συνεχίζουν να αντιστοιχούν στο 75% των συνολικών εσόδων των οποίων η αναλογία από διεθνή και εγχώρια έργα είναι περίπου στο 2 προς 1.

Στην ενέργεια, τα  κυριότερα  έργα  σε  εξέλιξη  περιλαμβάνουν τη  μελέτη  και  κατασκευή  σταθμού  ενέργειας  ισχύος 1.650MW  στο  Ιράκ, την  μελέτη και  κατασκευή  συστήματος  αποθείωσης  καυσαερίων  στη  λιγνιτική  μονάδα V ισχύος 375ΜWe του σταθμού παραγωγής ενέργειας του Αγίου Δημητρίου στην Κοζάνη, και τον αγωγό φυσικού αερίου IGΒ για τη διασύνδεση των δικτύων φυσικού αερίου Ελλάδας και Βουλγαρίας.

Στην εμπορία ενέργειας το 2020, η θυγατρική Volterra πέτυχε αύξηση  του ενοποιημένου κύκλου  εργασιών  της  κατά  5%  και  έκλεισε  τη  χρονιά  με  κερδοφορία  η  οποία  θα  μπορούσε  να  ήταν  και υψηλότερη. 

Η δραστηριότητα της Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας κατά το 2020, πέτυχε 11.600 νέες εκπροσωπήσεις σε παροχές (οικιακούς,  επαγγελματικούς  και  βιομηχανικούς  πελάτες), αντιστοιχώντας  σε  συνολικό  φορτίο  περίπου 945.000MWh (+18%, σε σχέση με το 2019). Για το 2021 βασικοί στόχοι της εταιρείας είναι η Προμήθεια Φυσικού Αερίου και ο διπλασιασμός των νέων πελατών όπως επίσης και του εξυπηρετούμενου όγκου.

Στις ΑΠΕ,  η  Volterra  διαθέτει  ένα  ευρύ  χαρτοφυλάκιο 10 έργων  Ανανεώσιμων  Πηγών Ενέργειας  περίπου  280MW, ενώ πέρυσι κατασκεύασε ένα αιολικό πάρκο συνολικής ισχύος 53,7MW  και  ένα Φωτοβολταϊκό Πάρκο ισχύος 2,65 MW  στην ευρύτερη  περιοχή της Θήβας στη Βοιωτία. Με τα έργα αυτά, η Volterra διαθέτει σε λειτουργία συνολικά 73MW τα οποία θα παράγουν ετησίως περίπου 160.000MWh πράσινης  ενέργειας  ικανές  να  καλύπτουν  τις  ανάγκες  περίπου  40.000  νοικοκυριών  ετησίως.  Το  2021  θα  ξεκινήσει  η  κατασκευή  δύο  ακόμα  έργων  Αιολικών  Πάρκων  συνολικής  ισχύος  36MW  στην  περιοχή  της  Δυτικής Μακεδονίας.

Η εταιρεία πατά το «restart» και στον κλάδο των ακινήτων, με την Άβαξ Development να επαναδραστηριοποιείται, καθώς πρόκειται να κατασκευάσει συγκρότημα κατοικιών στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης κοντά στον σταθμό του Μετρό, όπως και παραθεριστικές κατοικίες στα Χανιά.

Στις παραχωρήσεις η Άβαξ μαζί με τις Vinci HighwaysVinci Concessions και Μυτιληναίος συμμετέχει στον διαγωνισμό για τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού.