Fish from Greece – Το νέο στοίχημα των ιχθυοκαλλιεργειών

Fish from Greece – Το νέο στοίχημα των ιχθυοκαλλιεργειών

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Για δεκαετίες, σχεδόν σε όλους τους κλάδους δεν υπήρχε καμιά συνέργεια και συνεργασία – θεσμικού και οργανωμένου τύπου – πέρα από επιμέρους πρωτοβουλίες κάποιων επαγγελματιών μέσω ιδιωτικών πρωτοβουλιών.

Τόσο στους ίδιους κλάδους, όσο και σε παρεμφερείς αλλά και ετερόκλητους, παρ'' ότι θα μπορούσαν να διαμορφωθούν εξαιρετικά μεγάλες συνέργειες, συμπράξεις και οικονομίες κλίμακος, όχι μόνο δεν υπήρχε κουλτούρα σύνθεσης και συνεργασίας, αλλά σε πολλές περιπτώσεις ελληνικές εταιρείες «μάχονταν» και πολεμούσαν η μία την άλλη διεθνώς.

Η κρίση οδήγησε νομοτελειακά σε ολιστική αλλαγή επιχειρηματικής θεώρησης και ολοένα και περισσότερο τα τελευταία χρόνια γίνονται συμπράξεις με διαμόρφωση συνθηκών συνεργασίας, όπου δεκάδες μικρές ή μεγαλύτερες εταιρείες στοιχίζονται πίσω από το ένα και κυρίαρχο brand... Ελλάδα.

Οι Έλληνες επιχειρηματίες κατάλαβαν τα τελευταία χρόνια ότι – πέρα από κοντόφθαλμες ανταγωνιστικές νοοτροπίες - μόνο κερδισμένοι θα είναι αν (οποιαδήποτε) ελληνική εταιρεία πάει καλά διεθνώς, ακουστεί το όνομά της, προωθηθούν τα προϊόντα της, ανοίξει δρόμους με τα διεθνή κεφάλαια.

Έτσι, τα τελευταία χρόνια έχουν δημιουργηθεί πολλές επιχειρηματικές «ομπρέλες», πολλά γκρουπ Ελλήνων που συμμετέχουν ομαδικά σε διεθνείς εκθέσεις, ή κάτω από παρόμοιους φορείς προώθησης των προϊόντων ή των υπηρεσιών τους.

Η συσπείρωση των Ελλήνων ιχθυοκαλλιεργειών για τη στήριξη του brand

Ένας κλάδος που αποφάσισε να συσπειρωθεί κάτω από την κοινή «ομπρέλα» του εθνικού προϊόντος, είναι ο κλάδος των Ιχθυοκαλλιεργειών. Ένας ισχυρότατος κλάδος, με πολλές πρωτιές διεθνώς, που μετά τα πετρελαιοειδή και τα οπωροκηπευτικά (προϊόντα αγροτοδιατροφής, λάδι κ.λπ.) είναι ο τρίτος σε εκτόπισμα από πλευράς εξαγωγών, φτάνοντας το 2012 να εξάγει έως και το 0,38% του ΑΕΠ.

Χθες, σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, ο κλάδος βγήκε ενιαίος στο προσκήνιο, μέσω της Ελληνικής Οργάνωσης Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας (ΕΛ.Ο.Π.Υ.) που δημιουργήθηκε προ δυόμιση ετών.

Με κεντρικό στόχο το ελληνικό ψάρι να γίνει κυρίαρχο brand διεθνώς και - ασχέτως ποια ελληνική εταιρεία το παράγει - να ξεχωρίζει ως ταυτότητα και συσκευασία, οι Έλληνες υδατοκαλλιεργητές ανασκουμπώνονται, οργανώνονται και συσπειρώνονται.

Όπως ανακοινώθηκε χθες στο Caravel, ο σύλλογος ξεκινά γενικευμένο πρόγραμμα στήριξης του (επώνυμου) ελληνικού ψαριού, τόσο στη χώρα μας όσο και διεθνώς. Η συνολική επένδυση γι'' αυτό το project θα φτάσει στα 2,5 εκατ. ευρώ αποκλειστικά από ιδίους πόρους. Πρόκειται για το Brand Strategy του “Fish from Greece-Ελληνικό Ψάρι”.

Μέσα στο 1ο εξάμηνο του ''19 θα ολοκληρωθεί Ιδιωτικό Πρότυπο Πιστοποίησης, ώστε να αποκτήσει υπεραξία και να διασφαλιστεί η αναγνωρισιμότητα και η αποδοχή του brand από τις διεθνείς αγορές, στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης σύμφωνα με το εθνικό και κοινοτικό περιβαλλοντικό δίκαιο.

Στόχος είναι μπορέσει η ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια να ξεχωρίσει έναντι της αντεπίθεσης της τουρκικής, η οποία «σκοτώνοντας» τις τιμές διεθνώς λόγω (και) της πτώσης της λίρας, έχει θολώσει εντελώς τα... νερά σε όλο τον κλάδο ευρύτερα.

Στον ΕΛ.Ο.Π.Υ. Συμμετέχουν 21 μέλη – εταιρείες ιχθυοκαλλιεργειών που αποτελούν το 80% της εγχώριας παραγωγής, ενώ στόχος είναι το 2019 να φτάσει τα 30 μέλη και να καλύπτει το 90% της ελληνικής παραγωγής. Στον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών στη χώρα μας εργάζονται 12 χιλ. άνθρωποι, οι οποίοι αποτελούν «κρίκους» σ'' όλη την αλυσίδα από την παραγωγή, τη συσκευασία, έως και τη μεταφορά με τα φορτηγά στο εξωτερικό.

Απ. Τουραλιάς (ΕΛΟΠΥ): Το ελληνικό ψάρι πρέπει να γίνει εθνικό προϊόν

Μιλώντας στην εκδήλωση ο πρόεδρος της ΕΛΟΠΥ Απόστολος Τουραλιάς επισήμανε μεταξύ άλλων πως «η Οργάνωση Παραγωγών ολοκλήρωσε το σύνολο των ερευνών στις κύριες αγορές μέχρι επίπεδο καταναλωτή και με βάση τα ευρήματα διαμόρφωσε το Brand Strategy του “Fish from Greece-Ελληνικό Ψάρι”.

Εντός του Α΄ εξαμήνου 2019 θα ολοκληρωθεί Ιδιωτικό Πρότυπο Πιστοποίησης, ώστε να αποκτήσει υπεραξία και να διασφαλιστεί η αναγνωρισιμότητα και η αποδοχή του brand από τις διεθνείς αγορές, στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης σύμφωνα με το εθνικό και κοινοτικό περιβαλλοντικό δίκαιο».

Ο κ. Τουραλιάς αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη ολοκλήρωσης της χωροταξικής οργάνωσης των μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας με την έγκριση των 25 Π.Ο.Α.Υ. (Περιοχές Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών), άμεσα και εμπρόθεσμα. Επισήμανε την ανάγκη ανασυγκρότησης του ΕΣΥΔ (Εθνικού Συμβουλίου Υδατοκαλλιεργειών), ώστε να καταρτιστεί ο μακροπρόθεσμος Εθνικός σχεδιασμός των υδατοκαλλιεργειών.

Επίσης αναφέρθηκε στην ανάγκη να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες συγχρηματοδότησης των Οργανώσεων Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας, ώστε να καταστεί δυνατή η αξιοποίηση των 12 εκατ. ευρώ που είναι διαθέσιμα για την τρέχουσα προγραμματική περίοδο.

Το 2019 είναι μια σημαντική χρονιά για τον κλάδο και με την ολοκλήρωση της αναδιάρθρωσης των μεγάλων εταιρειών θα δοθεί ένα επιπλέον μήνυμα στόχευσης στην κερδοφόρα ανάπτυξη. Τόνισε πως η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας είναι εθνική υπόθεση. Το ελληνικό ψάρι πρέπει να γίνει εθνικό προϊόν.

Ανοίγει ο δρόμος για Νηρέα – Σελόντα

Όλα αυτά λαμβάνουν χώρα σε μια συγκυρία που ανοίγει ο δρόμος για να προχωρήσει το deal της πώλησης των Νηρέα – Σελόντα στο σχήμα των Amerra και Mubadala και να ξεκινήσει η προσπάθεια για τη δημιουργία ενός εθνικού πρωταθλητή στο χώρο των ιχθυοκαλλιεργειών που θα έχει έχει δεσπόζουσα θέση διεθνώς, ύστερα από την προ ημερών υπό όρους έγκριση της Κομισιόν.

Οι όροι είναι μια δέσμη διορθωτικών μέτρων που προβλέπουν εκποίηση δραστηριοτήτων από την πλευρά των δύο ομίλων ιχθυοκαλλιέργειας, δεδομένου ότι η συνένωσή τους προκαλεί επικαλύψεις, αλλά και δεσπόζουσα θέση, οπότε θα πρέπει να εκχωρήσουν ορισμένες δραστηριότητες.

Οι Νηρέας και Σελόντα θα πρέπει να εκποιήσουν εντός εξαμήνου μέρος της παραγωγής τους ώστε να δημιουργηθεί και ένας δεύτερος ισχυρός πόλος, καθώς μαζί με την Ανδρομέδα (που θα είναι η μητρική στο νέο σχήμα) δημιουργείται ένας όμιλος με δεσπόζουσα θέση, δημιουργώντας ίσως παθογένειες.

Ανάμεσα στα υποχρεωτικά μέτρα που μόνο αν γίνουν θα «κλειδώσει» η πώληση, είναι η εκποίηση ιχθυοτροφείων που παράγουν 10.000 τόνους μεσογειακών ιχθύων, μαζί με τα σχετικά συσκευαστήρια, εκποίηση των εκκολαπτηρίων που παράγουν 50 εκατ. τεμάχια γόνου, καθώς και η μεταφορά στον αγοραστή της τεχνογνωσίας στα προγράμματα έρευνας και αναπαραγωγής Νηρέας και Σελόντα.

Αυτές οι δεσμεύσεις εξαλείφουν πλήρως τις ανησυχίες της Επιτροπής όσον αφορά την προμήθεια εκτρεφόμενων μεσογειακών ιχθύων και μεσογειακού γόνου και διασφαλίζουν ότι η εκχωρούμενη επιχείρηση θα αποτελέσει βιώσιμο ανταγωνιστή της συγχωνευθείσας οντότητας.