Την νίκη επι των Βυζαντινών το 1071 και την «Μεγάλη Επίθεση» το 1922 εναντίον των Ελλήνων, επιστρατεύει τώρα ο Ερντογάν

Την νίκη επι των Βυζαντινών το 1071 και την «Μεγάλη Επίθεση» το 1922 εναντίον των Ελλήνων, επιστρατεύει τώρα ο Ερντογάν

Με παραπομπές στην μάχη του Μαντζικέρτ (1071) και την τελική επίθεση του τουρκικού Στρατού το 1922 που οδήγησε στην Μικρασιατική Καταστροφή και σφράγισε την Ανεξαρτησία της Τουρκίας με την Συνθήκη της Λωζάνης, επιστρατεύει τώρα ο Ταγιπ Ερντογάν προκειμένου να  νομιμοποιήσει την στροφή προς ένα ιδιότυπο μεσανατολικό-ισλαμικό αυταρχικό καθεστώς.

Κάνοντας λόγο για έναν «νέο αγώνα Ανεξαρτησίας» (εναντίον των... αντίπαλων του) ο Ταγιπ Ερντογάν εξήρε την σημασία της Μάχης του Μαντζικέρτ όπου οι Σελτζούκοι πέτυχαν την πρώτη μεγάλη νίκη επί των Βυζαντινών ανοίγοντας τον δρόμο για την  εγκατάσταση τους στην Μικρά Ασία αλλά και στην έναρξη της «Μεγάλης Επίθεσης» στις 26 Αυγούστου 1922, που οδήγησε «στην ήττα του εισβολέα ελληνικού Στρατού».

Η 30η Αυγούστου έχει κηρυχθεί εθνική εορτή για την Τουρκία ως «Ημέρα της Νίκης» και σε συνδυασμό με τον εορτασμό της Μάχης του Μαντζικέρτ, ο Ταγιπ Ερντογάν έκανε λόγο για «Σύμβολο της αναγέννησης του Τουρκικού Έθνους». Ο Τούρκος πρόεδρος τόνισε ακόμη ότι η επέτειος της επίθεσης εναντίον των «εισβολέων» αποδεικνύει ότι το τουρκικό Έθνος  έχει την αναγκαία «δύναμη και σθένος για να ξεπεράσει κάθε είδους δυσκολίες».

Σε μήνυμα του για την 94η επέτειο της Συνθήκης της Λωζάνης ο Ταγιπ Ερντογάν τόνισε ότι η «ηρωική νίκη της Ανεξαρτησίας, την οποία πέτυχε το τουρκικό Έθνος, αποτυπώθηκε στο πεδίο της Διπλωματίας και των Διεθνών Σχέσεων, με την Συνθήκη της Λωζάνης».

«Με την Συνθήκη της Λωζάνης, το τουρκικό Έθνος  έσχισε την συνθήκη των Σεβρών, που έβαζε στο στόχαστρο την χιλιόχρονη παρουσία του σε αυτά τα εδάφη και έκανε γνωστό  σε όλο τον κόσμο ότι δεν θα κάνει καμία παραχώρηση στην Ανεξαρτησία της».

Και θέλοντας να στείλει το δικό του μήνυμα ο τούρκος πρόεδρος  επεσήμανε ότι «όπως ξέκανε και στο παρελθών η χώρα, έτσι και σήμερα  αγωνίζεται για να επιβιώσει εναντίον των επιθέσεων που δέχεται για την επιβίωση της» συνδέοντας τον «Αγώνα της Ανεξαρτησίας» με την «αντίσταση στην απόπειρα πραξικοπήματος της 15ης Ιουλίου 2016».

Μιλώντας στην μεγάλη και διανθισμένη με πολλά Οθωμανικά στοιχεία εκδήλωση με τον τίτλο  «Ανατολία Κατάκτηση 1071 Μαντζικέρτ» στο Μους, δεν άφησε περιθώρια παρερμηνειών  για τις προθέσεις του και το πως επιχειρεί να εκμεταλλευθεί προς όφελος ακόμη και ιστορικά γεγονότα: 

«Το παιχνίδι είναι το ίδιο, ο στόχος είναι ο ίδιος, μόνο το σενάριο αλλάζει και οι ηθοποιοί δεύτερων ρόλων. Σε αυτό το παιχνίδι η FETO (η οργάνωση του Φ. Γκιουλέν) είναι ένα πιόνι, Η PKK, η YPG, η PYD, η Νταές, οι άλλες τρομοκρατικές οργανώσεις είναι πιόνια. Όλες τους είναι από ένα μέσο που χρησιμοποιούν οι δυνάμεις που έχουν βάλει στο μάτι την πατρίδα μας. Ο αγώνας μας είναι εναντίον όχι μόνο των μέσων αλλά ουσιαστικά εκείνων που τα χρησιμοποιούν. Η Ανατολία σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας ανέκαθεν υπήρξε μια δύναμη που άξιζε όλο τον κόσμο. Το σάβανο που φόρεσε ο σουλτάνος Αλπ Αρσλάν στο Μαντζικέρτ, το φόρεσαν όλοι όσοι έγιναν ηγέτες αυτού του έθνους» δήλωσε ο Τ. Ερντογαν μπροστά σε ένα μεγάλο πλήθος.

Την ίδια στιγμή  πάντως  δημιουργεί προβληματισμό το  γεγονός ότι η τουρκική κυβέρνηση διατηρεί ανοικτό, ένα ακόμη θέμα με βαθύτατους συμβολισμούς, το μέλλον της Αγιάς Σοφιάς.

Ο υπουργός Πολιτισμού και τουρισμού της Τουρκίας και στενός συνεργάτης του Τ. Ερντογάν  επισκέφθηκε την Αγιά Σοφιά και ενημερώθηκε για τις εργασίες αναστήλωσης και συντήρησης που είναι σε εξέλιξη για ένα μνημείο που όπως είπε «είναι από τα σημαντικά μνημεία της τουρκικής ιστορίας, ένα αριστούργημα ενός μεγάλου πολιτισμού που περιέχει πολύ αξιόλογα μνημεία και από την βυζαντινή περίοδο, αλλά και από την οθωμανική περίοδο».

Τα έργα που αφορούν παρεμβάσεις στο μαρμάρινο δάπεδο και στο βόρειο εσωτερικό μέρος του μνημείου αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2018.

Όταν ο κ. Κουρτουλμούς ρωτήθηκε όμως για το εάν η Αγιά Σοφιά θα ανοίξει και πάλι ως τζαμί, δήλωσε μεν ότι «δεν είναι στην άμεση ατζέντα ,αλλά το να ανοίξει η Αγιά Σοφιά για προσευχή, είναι δικαίωμα κατάκτησης του Σουλτάνου Μωάμεθ του Πορθητή, ο οποίος την μετέτρεψε  σε τόπο λατρείας».

Ν.Μ.