Τελικά, πόσο καθαρά είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Τελικά, πόσο καθαρά είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Αν πιστέψουμε, λοιπόν, την προερχόμενη από το Διεθνές Συμβούλιο για τις καθαρές μεταφορές (International Council for Clean Transportation - ICCT) νέα μελέτη, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν -στη διάρκεια του κύκλου ζωής τους- να είναι καθαρότερα σε σχέση με τα αυτοκίνητα που κινούνται από θερμικούς κινητήρες, ακόμη και όταν φορτίζονται με ρεύμα που δεν προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει η μελέτη του ICCT κάνοντας μια εκτίμηση για τις συνολικές εκπομπές CO2 που προέρχονται από μεσαίου μεγέθους ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία ταξινομήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Κίνα, την Ευρώπη ή την Ινδία το 2021. Πρόκειται για αγορές που αντιπροσωπεύουν το 70% των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων, σημειώνει το ICCT. Τα ηλεκτρικά δίκτυά των περιοχών αυτών τροφοδοτούνται από διαφορετικά μείγματα ενέργειας, προερχόμενης από ορυκτά καύσιμα και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ενώ οι ερευνητές συνυπολόγισαν τις εκτιμώμενες εκπομπές από την παραγωγή μπαταριών και τις εφοδιαστικές αλυσίδες.

Με βάση αυτήν την ανάλυση, οι εκπομπές κύκλου ζωής για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στις Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να είναι 60% έως 68% χαμηλότερες από ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο, ενώ παρεμφερές αποτέλεσμα προκύπτει και για την Ευρώπη, όπου οι εκπομπές θα ήταν 66% έως 69% χαμηλότερες.

Αρκετά διαφορετικό είναι το αποτέλεσμα στην Κίνα και την Ινδία, χώρες που χρησιμοποιούν περισσότερο άνθρακα στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά παρόλα αυτά τα ηλεκτρικές οχήματα εξακολουθούν να έχουν χαμηλότερες συνολικές εκπομπές CO2 από τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες. Έτσι, σύμφωνα με την εν λόγω μελέτη, στην Κίνα οι εκπομπές θα μπορούσαν να είναι 37% έως 45% χαμηλότερες, ενώ στην Ινδία τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 19% έως 34%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα αυτά προκύπτουν με την παραδοχή ότι τα αυτοκίνητα θα κυκλοφορούν για 18 χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι οι ερευνητές έπρεπε να κάνουν προβλέψεις σχετικά με την κατάσταση των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας στις αγορές που μελετήθηκαν για τα επόμενα 15 χρόνια. Κατ? αυτόν τον τρόπο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται με το πλεονέκτημα της διαρκώς πιο «πράσινης» φόρτισης, αφού είναι γνωστό ότι υπάρχει, παγκοσμίως, μια γενικότερη στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Όσο λοιπόν θα μειώνονται οι θερμοηλεκτρικοί σταθμοί τόσο πιο καθαρά θα γίνονται και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σημειώνουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που μια μελέτη καταρρίπτει το μύθο των ρυπογόνων ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο το πόσο καθαρά είναι τελικά τα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων δεν είναι απολύτως σαφές. Πρόσφατη ανάλυση του Reuters διαπίστωσε ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τα συμβατικά αυτοκίνητα όχι αμέσως, αλλά αφού κυκλοφορήσουν για ένα διάστημα στο δρόμο.

Για παράδειγμα, ένα νέο Tesla Model 3 που πωλείται στις ΗΠΑ γίνεται καθαρότερο από ένα Toyota Corolla μετά από περίπου 22.000. Πάντως, το ενδιαφέρον είναι ότι το θετικό αποτέλεσμα προκύπτει ακόμα και όταν ληφθούν υπόψη οι εκπομπές ρύπων από την παραγωγή μπαταριών καθώς και την προμήθεια των πρώτων υλών.

Η μελέτη καταλήγει επίσης στο συμπέρασμα ότι τα πλήρως υβριδικά αυτοκίνητα / Hybrid Electric Vehicles “HEV” (όπως τα σχετικά μοντέλα της Toyota) είναι επίσης πιο «καθαρά» από τα αντίστοιχα συμβατικά σε ποσοστό της τάξης του 20%. Τα αυτοκίνητα του τύπου αυτού αντιστοιχούσαν στο 6% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ευρώπη το 2019.

Όσο για τα Plug In Hybrid μοντέλα, αυτά αποδεικνύονται κατά 25 έως 31% πιο φιλικά προς το περιβάλλον σε σχέση με τα συμβατικά, πάντα λαμβάνοντας υπόψη τις εκπομπές του κύκλου ζωής τους.

Σημειώνουμε, τέλος, ότι οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ποικίλουν στην Ευρώπη, από χώρα σε χώρα – και αυτό είναι απολύτως φυσικό, αφού το ενεργειακό μείγμα είναι διαφορετικό. Έτσι το πιο θετικό αποτέλεσμα σημειώνεται στη Γαλλία, που όπως είναι γνωστό στηρίζει το ηλεκτρικό της δίκτυο σε πυρηνικούς σταθμούς και ακολουθούν το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισπανία. Ενώ η Γερμανία βρίσκεται αρκετά πιο πίσω, στην πέμπτη θέση με 104g CO2eq./km έναντι 49 104g CO2eq./km της Γαλλίας.