Όταν τα φορτηγά έγιναν τρόλεϊ…

Όταν τα φορτηγά έγιναν τρόλεϊ…

Η φόρτιση των ηλεκτρικών φορτηγών εν κινήσει, με τη βοήθεια εναέριων καλωδίων και «παντογράφου» παρόμοιου με αυτού των τρόλεϊ, φαίνεται ότι αποτελεί ενδιαφέρουσα λύση για το μείζον πρόβλημα της αυτονομίας των βαρέων οχημάτων. Στη Γερμανία, μελετούν σοβαρά το ενδεχόμενο της δημιουργίας ενός δικτύου «ηλεκτροφόρων» εθνικών οδών.

Δυο μεγάλες εταιρίες, η Siemens Mobility και η Continental Engineering Services (CES) έδωσαν τα χέρια και προχωρούν από κοινού στην εξέλιξη και κατασκευή παντογράφων για ηλεκτρικά φορτηγά, αξιοποιώντας την τεχνολογία eHighway της Siemens Mobility, η οποία έχει τη δυνατότητα να τροφοδοτεί φορτηγά με ηλεκτρική ενέργεια μέσω εναέριων γραμμών. Η συνεργασία αυτή στοχεύει στην ηλεκτροδότηση βασικών τμημάτων του δικτύου των αυτοκινητόδρομων της Γερμανίας με εναέριες γραμμές επαφής και, συνεπώς, στη σημαντική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα φορτηγά. 

Όπως λέει και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Siemens Mobility Michael Peter, «Οι οδικές εμπορευματικές μεταφορές στους αυτοκινητόδρομους παίζουν κεντρικό ρόλο στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Στη Γερμανία, αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο όλων των εκπομπών CO2 του τομέα των μεταφορών και οι κατασκευαστές φορτηγών ψάχνουν τρόπο για να τις μειώσουν. Με το eHighway, η Siemens Mobility έχει ήδη αναπτύξει μια τεχνολογία έτοιμη προς χρήση για ενεργειακά & οικονομικά αποδοτικές, χωρίς εκπομπές ρύπων μεταφορές με φορτηγά, που μπορούν να συνδυαστούν με άλλα συστήματα κίνησης για να γίνουν η ραχοκοκαλιά για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής σε αυτόν τον τομέα».

Η νέα συνεργασία συνδυάζει τεχνογνωσία από δύο τεχνολογικούς κόσμους: η Siemens Mobility είναι ειδικός στην ηλεκτροκίνηση σιδηροδρόμων, ενώ η Continental Engineering Services  είναι πάροχος υπηρεσιών ανάπτυξης και παραγωγής για τεχνολογίες της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι δύο εταιρείες θα συγκεντρώσουν τώρα την τεχνογνωσία τους για να καταφέρουν εξελίξουν γρήγορα τη σειρά παντογράφων για φορτηγά.

Στον eHighway, τα φορτηγά μπορούν να κινούνται πλήρως ηλεκτρικά – με μηδενικούς ρύπους - και ταυτόχρονα να φορτίζουν τις μπαταρίες τους χωρίς να χρησιμοποιούν καύσιμο. «Στην CES, εφαρμόζουμε την αρχή της ηλεκτροκίνησης των σιδηροδρόμων στον αυτοκινητόδρομο. Οι παντογράφοι θα αναπτυχθούν περαιτέρω και θα κατασκευαστούν με τέτοιο τρόπο ώστε να πληρούν τα πρότυπα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η συνεργασία μεταξύ Siemens Mobility και Continental Engineering Services  σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα προς την επίτευξη κλιματικά ουδέτερων εμπορευματικών μεταφορών», σημειώνει από την πλευρά του ο Δρ. Christoph Falkgierlinger, Διευθύνων Σύμβουλος της CES.

Ένα εξαιρετικά σημαντικό πλεονέκτημα του eHighway είναι ότι δεν χρειάζεται να εξηλεκτριστεί ολόκληρο το δίκτυο των εθνικών οδών.  Η «Εθνική Πλατφόρμα για το Μέλλον της Κινητικότητας», μια πρωτοβουλία καινοτομίας του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Μεταφορών της Γερμανίας, προτείνει να τοποθετηθούν συστήματα εναέριας γραμμής σε τμήματα αυτοκινητόδρομων συνολικού μήκους 4.000 χιλιομέτρων έως το 2030. Αυτό προκύπτει με βάση το ότι λαμβάνοντας υπόψη ότι περίπου τα δύο τρίτα του καυσίμου που καταναλώνεται για τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, αφορά αυτά τα 4.000 χιλιόμετρα, τα οποία είναι και τα πλέον πολυσύχναστα από το δίκτυο των εθνικών οδών, το μήκος του οποίου φτάνει τα 13.000 χιλιόμετρα.

Εάν αυτός ο «πυρήνας» του εθνικού οδικού δικτύου μπορέσει να ηλεκτροδοτηθεί, τότε τα κάθε τύπου ηλεκτροκίνητα (μπαταρίας, υβριδικά και υδρογόνου) φορτηγά που κινούνται στις διαδρομές αυτές θα μπορούν εύκολα να τροφοδοτούν τους ηλεκτροκινητήρες τους με ηλεκτρική ενέργεια από το δίκτυο, χωρίς να εξαντλούν τις μπαταρίες τους (ή τα καύσιμά τους αν μιλάμε για υδρογόνο). Με αυτόν τον τρόπο θα έχουμε καθαρές μεταφορές, απολύτως μηδενικών ρύπων στις εν λόγω διαδρομές. Ενώ κατά την έξοδό τους από το δίκτυο τα παραπάνω οχήματα θα μπορούν να συνεχίσουν να κινούνται με μηδενικούς ρύπους αξιοποιώντας την ενέργεια της μπαταρίας τους (ή του υδρογόνου που έχουν στο ρεζερβουάρ τους, προκειμένου περί οχημάτων κυψελών καυσίμου – Fuel Cell Electric Vehicles [FCEV]).

Το eHighway της Siemens Mobility δοκιμάζεται επί του παρόντος σε τρεις διαδρομές στη Γερμανία: στον αυτοκινητόδρομο Α5 στην πολιτεία της Hesse (Έσσης), στην πολιτεία Schleswig-Holstein (Σλέσβιγκ-Χόλσταϊν) στον αυτοκινητόδρομο Α1 και στον ομοσπονδιακό αυτοκινητόδρομο B462 στην πολιτεία Baden-Wuerttemberg (Βάδης-Βυρτεμβέργης). Οι δοκιμές πεδίου του eHighway χρηματοδοτούνται από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Περιβάλλοντος. Επιπλέον, το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Μεταφορών και Ψηφιακών Υποδομών υποστηρίζει την επέκταση των εναέριων γραμμών για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων μέσω clusters καινοτομίας και σκοπεύει να ξεκινήσει μεγάλα πιλοτικά συστήματα έως το 2023.