Ήλιος, θάλασσα και… υποχρεωτική ασφάλιση

Ήλιος, θάλασσα και… υποχρεωτική ασφάλιση

Μπορεί ο καιρός να έχει… τρελαθεί για πολλοστή φορά και μήνα Απρίλιο να κοντεύουμε να πούμε «καλό χειμώνα», ωστόσο η άνοιξη βρίσκεται προ των πυλών και σύντομα θα ξεκινήσουν οι πρώτες θαλάσσιες εξορμήσεις. Παραδοσιακά, η εορταστική περίοδος του Πάσχα, εκτός από τα αμέτρητα έθιμα και την κορυφαία στιγμή της ορθοδοξίας, σηματοδοτεί και την αφετηρία της σαιζόν για τα σκάφη αναψυχής.

Ένα μικρό ή μεγαλύτερο σκάφος δεν αποτελεί μόνο τρόπο ζωής αλλά προσφέρει παράλληλα μία απαράμιλλη αίσθηση ελευθερίας. Είναι μία σχεδόν απαραίτητη πολυτέλεια για τους Έλληνες, καθώς η σχέση του λαού μας με τη θάλασσα είναι μοναδική. Όμως, η ιδιοκτησία σκάφους αναψυχής συνοδεύεται και από σοβαρές υποχρεώσεις.

Επανειλημμένα στη συγκεκριμένη στήλη έχει επισημανθεί ότι η κάλυψη αστικής ευθύνης ιδιοκτητών σκαφών έναντι τρίτων είναι υποχρεωτική από το νόμο. Οι περισσότεροι, ωστόσο, αγνοούν αυτή την υποχρέωση, και κατ' επέκταση κινδυνεύουν με τσουχτερά πρόστιμα, καθώς θεωρούν ότι τα σκάφη αναψυχής που πρέπει να ασφαλίζονται είναι μόνο τα μεγάλα κότερα.
Η πραγματικότητα, βέβαια, είναι τελείως διαφορετική. Καλό θα ήταν, λοιπόν, να γίνει συνείδηση στον κόσμο και να μην χρειάζονται τα αυστηρά πρόστιμα. Λάβετε μόνο υπόψη ότι ενώ τα ασφάλιστρα ξεκινούν από 30 ευρώ το χρόνο, το μέσο κόστος αποζημίωσης, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, φτάνει τα 13.000 και τα πρόστιμα κυμαίνονται από 5.000 έως 25.000 ευρώ.

Συνήθως, τα ασφάλιστρα των συμβολαίων ασφάλισης σκαφών αναψυχής διαμορφώνονται ανάλογα με την ιπποδύναμη του σκάφους και οι ενδιαφερόμενοι έχουν την ευκαιρία να ασφαλιστούν ακόμη και για μερικούς μόνο μήνες, ήτοι τους μήνες που το σκάφος βρίσκεται σε… πλήρη λειτουργία.

Σημειώνεται, επίσης, ότι η ασφάλιση σκαφών δεν αφορά μόνο τα μηχανοκίνητα αλλά και τα μη μηχανοκίνητα σκάφη, τα jet ski και κάθε είδους μηχανοκίνητο θαλάσσιο σπορ. Τα ασφάλιστρα δε, προσαρμόζονται ή επιβαρύνονται ανάλογα με τις ανάγκες του καλυπτόμενου, όπως η έλξη βοηθητικού σκάφους ή η μικρή διάρκεια ισχύος της άδειας του χειριστή.

Ταχύπλοα, φουσκωτά, πολυεστερικά, ιστιοπλοϊκά, μικρά και μεγάλα cruisers, όλα πρέπει να ασφαλίζονται για να προστατευόμαστε όλοι. Οι ιδιοκτήτες μπορούν να ασφαλίσουν το σκάφος τους τόσο όταν αυτό πλέει, όσο και όταν ελλιμενίζεται ή όταν βρίσκεται σε κάποιο χώρο στάθμευσης (π.χ. κατά τους χειμερινούς μήνες), ακόμη και κατά τη μεταφορά του.

Θα πρέπει, επίσης, να γνωρίζουν ότι αν θέλουν να χρησιμοποιούν το σκάφος και για θαλάσσια σπορ, τότε πρέπει να το δηλώσουν στην ασφαλιστική για να μην βρεθούν προ εκπλήξεως σε περίπτωση ατυχήματος.
Σύμφωνα με το νόμο 4256/2014, η υποχρεωτική ασφάλιση προβλέπει:

-Αστική ευθύνη για σωματικές βλάβες ή θάνατο επιβαινόντων και τρίτων από πρόσκρουση, σύγκρουση, ναυάγιο ή οποιαδήποτε άλλη αιτία. Το ασφαλιστικό ποσό καθορίζεται σε πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ ανά επιβάτη και δεν μπορεί να είναι κατώτερο από πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ ανά συμβάν.

-Αστική ευθύνη για υλικές ζημίες επιβαινόντων και τρίτων από πρόσκρουση, σύγκρουση, ναυάγιο ή οποιαδήποτε άλλη αιτία. Το ασφαλιστικό ποσό καθορίζεται σε εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ.

-Πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης. Τo ασφαλιστικό ποσό καθορίζεται σε εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ.

Εκτός από την υποχρεωτική ασφάλιση Αστικής Ευθύνης προς τρίτους, έχετε τη δυνατότητα, με πολύ οικονομικό κόστος, να προστατεύσετε και τη δική σας περιουσία, δηλαδή το σκάφος, τις μηχανές και τον εξοπλισμό, από μία σειρά κινδύνων, όπως αυτόν της προσάραξης, της πρόσκρουσης, της σύγκρουσης και της βύθισης, της πυρκαγιάς και βέβαια της κλοπής.

Το liberal.gr παρουσιάζει ενδιαφέροντα χρηστικά θέματα που αφορούν την ιδιωτική ασφάλιση, με την υποστήριξη και συνεισφορά της εταιρείας «ΑΣΦΑΛΕΙΑΙ ΜΙΝΕΤΤΑ».