LIBERALL
THINK TANKST
ΥΓΕΙΑY
Παρασκευή 15/03/19
4ος χρόνος, ημέρα 1230η

Νέο Ελντοράντο η φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκίνητων

Print Friendly and PDF
-A +A
Νέο Ελντοράντο η φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκίνητων

Του Γιάννη Παλιούρη

Από την αγροτική παραγωγή έως τις βιομηχανικές γραμμές συναρμολόγησης και από την ιατρική  έως τις επικοινωνίες, η αλματώδης πρόοδος της τεχνολογίας προκαλεί disruption σε μια σειρά από επιχειρηματικούς τομείς. Και δημιουργεί άλλες τόσες ευκαιρίες φυσικά.

Μία από αυτές είναι τα δίκτυα, οι υποδομές και οι σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα… βενζινάδικα του μέλλοντος, όπως τα χαρακτηρίζουν πολλοί ειδικοί του ενεργειακού κλάδου. Αποκαλυπτική για το μέγεθος της αγοράς που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται είναι πρόσφατη έκθεση της GTM Research σύμφωνα με την οποία μέχρι το 2030 το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στις συνολικές πωλήσεις νέων αυτοκινήτων θα φτάσει το 11%, από περίπου 3% σήμερα.  Στην ίδια έρευνα η GTM Research προβλέπει ότι έως το 2030 η παγκόσμια υποδομή σταθμών ηλεκτρικής φόρτισης θα φτάσει τα 40 εκατομμύρια σημεία.

Ακόμα πιο αισιόδοξες είναι οι εκτιμήσεις της BloombergNEF η οποία αναμένει ότι τα EVs (Electric Vehicles) θα αποτελούν το 28% του συνόλου των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων έως το 2030, ενώ το 2050 το ποσοστό αυτό θα έχει σκαρφαλώσει στο 55% με άμεση συνέπεια το 33% του παγκόσμιου στόλου οχημάτων να είναι ηλεκτρικό. Δηλαδή, δισεκατομμύρια οχήματα που θα χρειάζονται ένα πυκνό δίκτυο από δικά τους ηλεκτρικά «βενζινάδικα», όπως ακριβώς και μα τα οχήματα κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Στην περίπτωση της ηλεκτροκίνησης η αγορά φόρτισης-ανεφοδιασμού πιθανότατα θα γιγαντωθεί ακόμα περισσότερο, αφού σε αντίθεση με ό,τι ισχύει σήμερα για τα υγρά καύσιμα, κάθε ιδιοκτήτης ηλεκτρικού οχήματος θα μπορεί να έχει και τον δικό του, οικιακό σταθμό φόρτισης.  


Πανευρωπαϊκές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων

Πολλοί οι ενδιαφερόμενοι, λίγοι έχουν κάνει το πρώτο βήμα

Το εξαιρετικά ενδιαφέρον με τη συγκεκριμένη αγορά είναι ότι παρά το ότι αναμένεται να γνωρίσει εκρηκτική ανάπτυξη, οι ισχυροί παίκτες μόλις έχουν αρχίσει να τοποθετούνται, με αποτέλεσμα να προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες. Ακριβώς, λοιπόν, επειδή δεν έχει καθοριστεί ακόμη ποιος θα συμμετάσχει ή θα πάρει το σημαντικότερο κομμάτι της πίτας, διατηρεί μεγάλη δυναμική, αφήνοντας περιθώριο δραστηριοποίησης για εταιρείες ενέργειας, παρόχους συστημάτων φόρτισης ακόμα και την τοπική αυτοδιοίκηση.

Για παράδειγμα, ο δήμος Πράγας θα είναι μέτοχος σε συνεργασία με ιδιώτες σε μια εταιρεία η οποία έως τα μέσα του 2020 θα εγκαταστήσει 150 σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην πόλη και θα θέσει σε κίνηση έναν στολίσκο από 600 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αποκλειστικά για car sharing.

Πάντως οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες – και για να είμαστε ακριβείς οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες – φαίνεται να είναι οι πρώτες οι οποίες αντιλαμβάνονται την ευκαιρία που παρουσιάζεται. Volkswagen, BMW, Daimler σε συνεργασία με την αμερικανική Ford, έχουν συστήσει από κοινού την Ιonity, μια εταιρεία με έδρα το Μόναχο και στρατηγικό στόχο την κατασκευή  ενός δικτύου σημείων ταχείας φόρτισης που θα καθιστά εφικτό και απροβλημάτιστο ένα ταξίδι με ηλεκτρικό αυτοκίνητο από την Νορβηγία έως την Νότια Ιταλία και από την Πολωνία έως την Πορτογαλία.



Πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ανά κατηγορία

Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία 400 σταθμών ταχείας φόρτισης στο ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, με τον κάθε σταθμό να διαθέτει έξι φορτιστές. Και όλα αυτά μέχρι το 2020. Η δε μέση απόσταση μεταξύ των ηλεκτρικών «βενζινάδικων» δεν θα ξεπερνά τα 120 χιλιόμετρα.  

Πάντως ο ηγέτης της αγοράς αυτή τη στιγμή προέρχεται από την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Η Tesla διαθέτει 1.229 ηλεκτρικούς σταθμούς, με 9.623 σημεία ταχείας φόρτισης επί ευρωπαϊκού εδάφους.

Η ελληνική πραγματικότητα είναι δυστυχώς διαφορετική. Ενώ θεωρητικά υπήρχαν προβλέψεις για 2.000 σταθμούς φόρτισης το 2020, περίπου 12.000 το 2025 και 25.000 το 2030, αυτή τη στιγμή ο αριθμός τους δεν ξεπερνά τους 60 -70. Αντίστοιχη είναι  και η πορεία πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι οποίες ελλείψει υποδομών αλλά και κινήτρων περιορίζονται περίπου στα 100 μοντέλα ετησίως (αμιγώς ηλεκτρικά, αλλά και υβριδικά ηλεκτρικά).

Σε κάθε περίπτωση καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα γίνονται ολοένα και περισσότερο μια mainstream επιλογή για τους καταναλωτές, θα επιφέρουν πληθώρα αλλαγών στις αγορές που σχετίζονται με αυτά. Αλλαγές που θα καθορίσουν όχι μόνο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των ανθρώπινων δραστηριοτήτων αλλά και το επιχειρηματικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθούν οι οικονομίες κατά τις επόμενες δεκαετίες.

Πηγή γραφημάτων: EV-Volumes

Διαβάστε ακόμη
Επιστροφή στην mobile έκδοση.