LIBERALL
THINK TANKST
ΥΓΕΙΑY
ARTNEWSA
Παρασκευή 12/10/18
3ος χρόνος, ημέρα 1076η

Αναγνώρισε την αυτοκεφαλία της ουκρανικής Εκκλησίας το Οικουμενικό Πατριάρχειο - Για σχίσμα μιλά η Μόσχα

Print Friendly and PDF
-A +A
Αναγνώρισε την αυτοκεφαλία της ουκρανικής Εκκλησίας το Οικουμενικό Πατριάρχειο - Για σχίσμα μιλά η Μόσχα

Να ανανεώσει την ήδη ειλημμένη απόφαση για χορήγηση αυτοκεφαλίας της ουκρανικής Εκκλησίας, αποφάσισε το Οικουμενικό Πατριαρχείο, αψηφώντας τις αντιδράσεις της Μόσχας. «Η Κωνσταντινούπολη ξεπέρασε τις κόκκινες γραμμές και θα προκαλέσει ανεπανόρθωτες συνέπειες για την παγκόσμια ορθοδοξία», απαντά το Πατριαρχείο της Μόσχας.

Πρόκειται για εξέλιξη που θα προκαλέσει αντιδράσεις τόσο σε θρησκευτικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο ενώ είναι πολύ πιθανό ότι την απόφαση αυτή θα βρει μπροστά του και ο Αλέξης Τσίπρας κατά την επικείμενη επίσκεψή του στη Μόσχα.

Επιπλέον η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου επανέφερε τον σχισματικό Πατριάρχη Φιλάρετο στην κανονικότητα της Εκκλησίας.

Σημειώνεται ότι ο Φιλάρετος είχε καταθέσει έκκληση στο Οικουμενικό Πατριαρχείο να θεωρήσει άκυρο το ανάθεμα, υποστηρίζοντας ότι το Πατριαρχείο της Μόσχας δεν είχε τηρήσει την ορθή κανονική διαδικασία και έλαβε αυθαίρετα την απόφασή του.

Η γνωστοποίηση της απόφασης προκάλεσε την εντονότατη αντίδραση του Πατριαρχείου Μόσχας το οποίο έκανε λόγο για νομιμοποίηση σχίσματος με ανεπανόρθωτες συνέπειες για την παγκόσμια ορθοδοξία. 

Υπενθυμίζεται ότι με μια πολύ προσεκτική δήλωση το Κρεμλίνο είχε πάρει θέση στο ζήτημα για το αυτοκέφαλο της ουκρανικής εκκλησίας και τη σύγκρουση μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριαρχείου Μόσχας. «Η προτιμώμενη λύση είναι η διατήρηση της ενότητας», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Ντμίτρι Πεσκόφ.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Οικουμενικού Πατριαρχείου:

«Συνῆλθεν, ὑπό τήν προεδρίαν τῆς Α.Θ.Παναγιότητος, ἡ Ἁγία καί Ἱερά Σύνοδος εἰς τάς τακτικάς αὐτῆς συνεδρίας κατά τάς ἡμέρας 9-11 τ.μ. Ὀκτωβρίου 2018. Κατ᾿ αὐτήν ἐξητάσθησαν καί συνεζητήθησαν τά ἐν τῇ ἡμερησίᾳ διατάξει περιλαμβανόμενα θέματα.

Τό ἱερόν σῶμα ἠσχολήθη ἰδιαιτέρως καί διά μακρῶν μέ τό ἐκκλησιαστικόν θέμα τῆς Οὐκρανίας, παρόντων καί τῶν Ἐξάρχων τῶν ἀποσταλέντων εἰς Οὐκρανίαν, ἤτοι τοῦ Πανιερ. Ἀρχιεπισκόπου Παμφίλου κ. Δανιήλ καί τοῦ Θεοφιλ. Ἐπισκόπου Edmonton κ. Ἱλαρίωνος, καί, κατόπιν διεξοδικῶν συζητήσεων, ἀπεφάσισε:

1) Νά ἀνανεώσῃ τήν ἤδη εἰλημμένην ἀπόφασιν ὅπως τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον χωρήσῃ εἰς τήν χορήγησιν αὐτοκεφαλίας εἰς τήν Ἐκκλησίαν τῆς Οὐκρανίας.

2) Νά ἀνασυστήσῃ τό ἐν Κιέβῳ τό γε νῦν Σταυροπήγιον τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου, ἕν ἐκ τῶν πολλῶν ἐν Οὐκρανίᾳ Σταυροπηγίων Αὐτοῦ ἐκ τῶν παρελθόντων αἰώνων.

3) Κατά τάς κανονικάς προνομίας τοῦ Πατριάρχου Κωνσταντι- νουπόλεως ὅπως δέχηται ἐκκλήτους προσφυγάς ἀρχιερέων καί ἄλλων κληρικῶν ἐκ πασῶν τῶν Αὐτοκεφάλων Ἐκκλησιῶν, νά δεχθῇ τάς σχετικάς αἰτήσεις τοῦ Φιλαρέτου Ντενισένκο καί τοῦ Μακαρίου Μαλετίτς καί τῶν σύν αὐτοῖς, οἵτινες εὑρέθησαν ἐν σχίσματι ὄχι διά δογματικούς λόγους, καί νά ἀποκαταστήσῃ αὐτούς μέν εἰς τόν ἀρχιερατικόν ἤ ἱερατικόν αὐτῶν βαθμόν, τούς δέ πιστούς αὐτῶν εἰς ἐκκλησιαστικήν κοινωνίαν.

4) Νά ἅρῃ τήν ἰσχύν τοῦ Συνοδικοῦ Γράμματος Ἐκδόσεως τοῦ ἔτους 1686, τοῦ ἐκδοθέντος διά τάς τότε περιστάσεις, διά τοῦ ὁποίου ἐδίδετο, κατ᾿ οἰκονομίαν, τό δικαίωμα εἰς τόν Πατριάρχην Μόσχας νά χειροτονῇ τόν ἑκάστοτε Μητροπολίτην Κιέβου, ἐκλεγόμενον ὑπό τῆς Κληρικολαϊκῆς Συνελεύσεως τῆς Ἐπαρχίας αὐτοῦ καί ὀφείλοντα νά μνημονεύῃ "ἐν πρώτοις" τοῦ ὀνόματος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου εἰς ἔνδειξιν κανονικῆς ἐξαρτήσεως.

5) Νά κάμῃ ἔκκλησιν πρός πάσας τάς ἐμπλεκομένας πλευράς νά ἀποφεύγουν καταλήψεις Ναῶν, Μονῶν καί ἄλλων περιουσιακῶν στοιχείων, ὡς καί πᾶσαν πρᾶξιν βίας καί ἐκδικητικότητος, εἰς ἐπικράτησιν τῆς εἰρήνης καί τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ.»

Απάντηση από τη Μόσχα

«Η Κωνσταντινούπολη ξεπέρασε τις κόκκινες γραμμές», ήταν το μήνυμα της Μόσχας προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο αμέσως μετά την δημοσίευση της ανακοίνωσης.

Σύμφωνα με το romfea.gr, ο Εκπρόσωπος τύπου του Πατριαρχείου Μόσχας π. Αλέξανδρος Βολκώφ μιλώντας πριν από λίγο στο Πρακτορείο TASS ανέφερε ότι «το Οικουμενικό Πατριαρχείο με την απόφασή του να επαναφέρει τον Πατριάρχη Φιλάρετο νομιμοποιεί το σχίσμα, κάτι που θα προκαλέσει ανεπανόρθωτες συνέπειες για την παγκόσμια ορθοδοξία»

«Αυτό είναι νομιμοποίηση του σχίσματος! Η Κωνσταντινούπολη με τις ενέργειες της, ξεπέρασε τις κόκκινες γραμμές και παραβιάζει την ενότητα της παγκόσμιας Ορθοδοξίας» δήλωσε επίσης ο π. Αλέξανδρος Βολκώφ.

Επιστροφή στην mobile έκδοση.