LIBERALL
THINK TANKST
ΥΓΕΙΑY
Παρασκευή 14/12/18
4ος χρόνος, ημέρα 1139η

Τι σημαίνει για το Facebook η αποχώρηση των συνιδρυτών του Instagram;

Print Friendly and PDF
-A +A
Τι σημαίνει για το Facebook η αποχώρηση των συνιδρυτών του Instagram;

Του Γιάννη Γορανίτη

H ανακοίνωση της παραίτησης των δύο συνιδρυτών και εμπνευστών του Instagram, μπορεί να μην εξέπληξε όσους παρακολουθούν στενά τα τεκταινόμενα στον κλάδο της τεχνολογίας, αλλά αποτελεί μια αν μη τι άλλο αξιοπρόσεκτη εξέλιξη. Σύμφωνα μάλιστα με αναλυτές, η αποχώρησή τους ενδέχεται να έχει επιπτώσεις τόσο στην εξέλιξη της ίδιας της πλατφόρμας, όσο και της μητρικής της που δεν είναι άλλη από το Facebook.

Ο Kevin Systrom και Mike Krieger είχαν ιδρύσει το Instagram πριν από ακριβώς οκτώ χρόνια. Σε λιγότερους από 18 μήνες από το λανσάρισμα της εφαρμογής (αρχικά μόνο για συσκευές με iOS), συμφώνησαν να πουλήσουν την πλατφόρμα και τη χρυσοφόρο βάση των (30 εκατ. τότε) χρηστών της στην εταιρεία του Zuckerberg, έναντι 1 δισ. δολαρίων. Πολλοί αναρωτήθηκαν τότε για το τίμημα, όπως και για τη σκοπιμότητα της εξαγοράς, αλλά η ιλιγγιώδης πορεία του δικτύου τους αποστόμωσε.

Σήμερα εκτιμάται ότι η αξία του προσεγγίζει τα 100 δισ. Άλλωστε, πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι σε όλο τον κόσμο συνδέονται καθημερινά στο Instagram για να ανεβάσουν φωτογραφίες και βίντεο, να δουν τα post των φίλων τους, να ανταλλάξουν μηνύματα και βέβαια να διαφημίσουν και να διαφημιστούν. Είναι ενδεικτικό ότι από μια ομάδα 13 ατόμων κατά την εξαγορά, απασχολεί σήμερα πάνω από 1.000 εργαζόμενους σε πολλές περιοχές ανά τον πλανήτη. Παρά τη σαρωτική επιτυχία του μέσου, όμως, οι δύο συνιδρυτές μόλις ανακοίνωσαν την αποχώρησή τους.

Ποια ήταν τα αίτια της αποχώρησης

Αν και η αγορά της τεχνολογίας βοά ότι η συνεργασία του Systrom και του Krieger με τον Zuckerberg δεν ήταν αυτό που θα λέγαμε αγαστή, η ανακοίνωση του πρώτου (που προφανώς έγινε μέσω Instagram) είναι αρκετά προσεκτική. Δήλωσε μάλιστα ευγνώμων για τα έξι χρόνια με την ομάδα του Facebook, ενώ αναφέρει και προσωπικά τον Zuck.

«Μάθαμε τόσο πολύ από όλους εσάς», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Kevin Systrom, «αλλά τώρα, είμαστε έτοιμοι για το επόμενο κεφάλαιο. Σχεδιάζουμε να αφιερώσουμε λίγο χρόνο ώστε να διερευνήσουμε εκ νέου την περιέργεια και τη δημιουργικότητά μας. Η οικοδόμηση νέων πραγμάτων απαιτεί να κατανοήσουμε τι μας εμπνέει και να ταιριάζει με αυτό που χρειάζεται ο κόσμος. Αυτό είναι που σκοπεύουμε να κάνουμε», καταλήγει ο τέως CEO του κοινωνικού δικτύου.

Η δήλωση βέβαια δεν απεικονίζει ούτε κατ’ ελάχιστο τη φημολογούμενη ένταση, ούτε τη δυσαρέσκειά τους μετά την πρόσφατη εταιρική αναδιοργάνωση που συνοδεύτηκε από παραγκωνισμό τους στη λήψη αποφάσεων. Αντίστοιχη απόφαση, πάντως, είχαν λάβει νωρίτερα φέτος και οι συνιδρυτές της –επίσης εξαγορασθείσας από το Facebook– WhatsApp, Brian Acton και Jan Koum, λόγω διαφωνιών με τον Zuckerberg.

Όπως και τότε, έτσι και τώρα, ο διπλωμάτης Zuckerberg απέφυγε να ρίξει λάδι στη φωτιά της φημολογίας, δηλώνοντας απλώς: «Ο Kevin και ο Mike είναι εξαιρετικοί ηγέτες και το Instagram αντανακλά τον συνδυασμό των δημιουργικών τους ταλέντων. Έμαθα πολλά συνεργαζόμενος μαζί τους για τα τελευταία έξι χρόνια και πραγματικά το απολάμβανα».

Οι συνέπειες στο μέσο και στους χρήστες

Σε πρώτη ανάγνωση, η αποχώρηση των ιδρυτών δεν αναμένεται να επηρεάσει την πορεία του Instagram. Αρκετοί όμως εκφράζουν ήδη ανησυχίες για τον τρόπο της εμπορικής αξιοποίησής του. Αποτελεί κοινό μυστικό, άλλωστε, ότι η πορεία του Facebook στα λεγόμενα δυναμικά κοινά είναι σταθερά καθοδική.

Οι νέοι στη Β. Αμερική (σταδιακά και στην Ευρώπη) γυρνούν την πλάτη τους στο Facebook, ενώ αντίθετα του Instagram αποκτά διαρκώς νέους χρήστες, οι οποίοι μάλιστα ξοδεύουν περισσότερη ώρα συνδεδεμένοι (περίπου 53 λεπτά ημερησίως, σχεδόν διπλάσια σε σχέση με την αντίστοιχη επίδοση προ διετίας). Με αυτό το δεδομένο δεν αποκλείεται να επικεντρωθούν σε αυτό οι προσπάθειες άντλησης διαφημιστικών εσόδων, πλήττοντας με αυτό τον τρόπο την εμπειρία χρήσης.

Αυτά βέβαια είναι εικασίες και μένει να επαληθευτούν στην πράξη. Το βέβαιο είναι ότι ο Zuckerberg θα προσέξει ως κόρη οφθαλμού την ανάπτυξη και τη συντήρηση του μέσου που στην επόμενη τριετία αναμένεται να φέρνει έως και το 40% των συνολικών διαφημιστικών εσόδων στην εταιρεία του.

 

Επιστροφή στην mobile έκδοση.