LIBERALL
THINK TANKST
ΥΓΕΙΑY
Κυριακή 09/12/18
4ος χρόνος, ημέρα 1134η

ΤΕΡΝΑ: Στο Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση για το Καστέλι

Print Friendly and PDF
-A +A
ΤΕΡΝΑ: Στο Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση για το Καστέλι

Του Γιώργου Φιντικάκη

Στην τελική ευθεία μπαίνει η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, ενός εκ των μεγαλύτερων έργων της νέας γενιάς υποδομών, ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ, μετά από την ανακήρυξη ως αναδόχου, της κοινοπραξίας «Ariadne Airport Group», όπου συμμετέχουν η ΤΕΡΝΑ (90%) και η ινδική GMR Airports Limited (10%).

Το νέο αεροδρόμιο, το πρώτο μεγάλο έργο που θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται έπειτα από χρόνια στην Ελλάδα, φιλοδοξεί να αναβαθμίσει δραστικά την τουριστική εικόνα της Κρήτης, καθώς θα αντικαταστήσει το σημερινό «Νίκος Καζαντζάκης», ένα από τα χειρότερα της Ευρώπης (παράπονα για μεγάλες ουρές αναμονής, καθαριότητα, κλπ.), όπως αναδεικνύεται μέσα από τις ψηφοφορίες χρηστών εξειδικευμένων διεθνώς ιστοσελίδων.

Την απόφαση ανακήρυξης της κοινοπραξίας «Ariadne Airport Group» ως αναδόχου του έργου, που ανήρτησε στη Διαύγεια ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης, θα ακολουθήσει η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο -λογικά μέσα στον Οκτώβριο- η εν συνεχεία υπογραφή της σύμβασης μεταξύ Δημοσίου και επενδυτή, και η κύρωση από τη Βουλή, προκειμένου αμέσως μετά να ξεκινήσουν τα πρώτα έργα.

Κατά την περίοδο κατασκευής του νέου διεθνούς αερολιμένα Κρήτης, προϋπολογισμού 480 εκατ. ευρώ, που θα γίνει εξ ολοκλήρου από την ΤΕΡΝΑ και θα διαρκέσει 5 χρόνια, αναμένεται να απασχοληθούν περίπου 1.000 εργαζόμενοι, ενώ κατά την περίοδο λειτουργίας του θα δημιουργηθούν 500 μόνιμες θέσεις, δίχως να υπολογίζονται οι εκατοντάδες που θα προκύψουν στη πορεία, όταν αναπτυχθούν οι εμπορικές υποδομές και χρήσεις.

Της ανακήρυξης του αναδόχου είχε προηγηθεί η έγκριση μέσα στο καλοκαίρι, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, του φακέλου της σύμβασης παραχώρησης, η οποία έχει ορισθεί στα 37 χρόνια, εκ των οποίων τα πέντε είναι η κατασκευαστική περίοδος.

Η κοινοπραξία των ΤΕΡΝΑ - GMR που είχε καταθέσει προσφορά 480 εκατ. ευρώ, δηλαδή πολύ χαμηλότερη από τα 850 εκατ. ευρώ τα οποία προέβλεπε ο προϋπολογισμός του υπουργείου Υποδομών, αναλαμβάνει τόσο τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου αερολιμένα, όσο και τη μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών του προσβάσεων με τον Βόρειο και Νότιο Οδικό άξονα της Κρήτης.

Το νέο αεροδρόμιο φιλοδοξεί, από το 2023 και μετά, οπότε και προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί, να αλλάξει την εικόνα που σχηματίζουν κάθε καλοκαίρι οι χιλιάδες επισκέπτες που προσγειώνονται στο Ηράκλειο. Με μήκος αεροδιαδρόμου 3,2 χιλιόμετρα, 27 θέσεις στάθμευσης στην πίστα, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας αεροσκαφών, και 19 αίθουσες αναμονής επιβατών, αναμένεται να συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης.

Ενός προορισμού που παρά την κρίση, δεν υπέστη απώλειες σε επίπεδο τουριστών, με το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», να πέφτει μόνο μια χρονιά, το 2012, οριακά κάτω από τα 5 εκατ. επιβάτες. Το νέο αεροδρόμιο θα διαθέτει επίσης χώρο στάθμευσης για τουλάχιστον 800 οχήματα, όπως επίσης χώρους αναμονής για τουλάχιστον 50 τουριστικά λεωφορεία, 150 ταξί, και επαγγελματικά οχήματα εξυπηρέτησης επιβατών.

Σημειωτέον ότι με βάση τον σχεδιασμό της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας, το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου δεν περιλαμβάνει δανεισμό από Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ή άλλους φορείς.

Επιστροφή στην mobile έκδοση.