LIBERALL
THINK TANKST
ΥΓΕΙΑY
ARTNEWSA
Παρασκευή 10/08/18
3ος χρόνος, ημέρα 1013η

Τα «κανόνια» στα εισιτήρια και το θεσμικό κενό

Print Friendly and PDF
-A +A
Τα «κανόνια» στα εισιτήρια και το θεσμικό κενό

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Ήταν η Manos Travel πριν από 16 χρόνια, το 2002, ήταν η AirFastTickets το Σεπτέμβριο του '15, είναι τώρα η εταιρεία Tripsta που ελέγχει τα ηλεκτρονικά ταξιδιωτικά πρακτορεία Airtickets και Travelplanet24 να «χτυπήσουν» κανόνι!

Κοινός παρανομαστής; Η δραστηριοποίηση στον ευρύτερο ταξιδιωτικό κλάδο με κύριο αντικείμενο την έκδοση εισιτηρίων, αεροπορικών κυρίως αλλά και άλλων, είτε με φυσικό, είτε με online τρόπο.

Σύμπτωση που επαναλαμβάνεται παύει να είναι σύμπτωση;

Τρία κανόνια μέσα σε τόσο λίγα χρόνια είναι πολλά, όταν προέρχονται από τον ίδιο χώρο. Βεβαίως, η Manos Travel δεν είχε προλάβει να... εντρυφήσει στην online δραστηριότητα, καθώς τότε η έκδοση εισιτηρίων δεν είχε περάσει στην ψηφιακή τεχνολογία και στο internet (που ήταν ακόμη στα σπάργανα) αλλά γίνονταν κυρίως με... φυσικό τρόπο, δια τηλεφώνου κ.λπ.

Χωρίς καμιά διάθεση υπεραπλούστευσης, φαίνεται πως στο χώρο αυτόν υπάρχει θεσμικό αλλά και εποπτικό κενό, ειδικά αν αληθεύουν οι πληροφορίες πως η Tripsta είχε να δημοσιεύσει ισολογισμό – άρα και να ελεγχθεί με οποιοδήποτε τρόπο – από το 2015! Η online έκδοση εισιτηρίων είναι μια σχετικά... καινούρια αγορά, είναι ένας κλάδος που – στην Ελλάδα - «άνθισε» την τελευταία δεκαετία.

Τόσο η AirFastTickets που έκλεισε προ τριετίας όσο και η Tripsta παρουσιάζονταν – τα πρώτα χρόνια της δραστηριότητάς τους – ως οι απόλυτες startups, ενώ ειδικά η πρώτη είχε ιλιγγιώδη ανάπτυξη για λίγα χρόνια με εκπληκτικούς τζίρους, ενώ έγινε και σημείο αναφοράς διεθνώς!
Όμως, αυτή η ανάπτυξη, αποδείχτηκε φούσκα.

Κυρίαρχο πρόβλημα για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην έκδοση (μεσολάβηση) εισιτηρίων είναι το εξαιρετικά μικρό περιθώριο κέρδους. Οι εν λόγω εταιρείες διαφημίζουν τους... τζίρους τους, που όμως προέρχονται από το σύνολο των κεφαλαίων που πληρώνονται για τα αεροπορικά εισιτήρια, ένας τζίρος επίπλαστος, απολύτως μακριά από την πραγματικότητα.

Λόγω του ελάχιστου περιθωρίου κέρδους, οι εταιρείες δουλεύουν στο... όριο, οπότε κάθε διατάραξη των ισορροπιών σ' όλη την «αλυσίδα» της συγκεκριμένης αγοράς, μπορεί να φέρει ντόμινο προβλημάτων.

Οι εν λόγω εταιρείες εκμεταλλεύονται την αδυναμία του συστήματος ανάμεσα στα τουριστικά γραφεία και τις αεροπορικές εταιρείες, όσον αφορά την πίστωση που δίνουν οι πρώτες στα γραφεία για να πληρώσουν τα εισιτήρια που εκδίδουν.

To πλήγμα σ' ότι αφορά τον ελληνικό τουρισμό είναι μηδαμινό ούτε θα επηρεαστούν οι τουριστικές ροές προς τη χώρα μας, καθώς η δράση των δύο εταιρειών δεν αφορούσε τον εισερχόμενο τουρισμό, όμως σε επίπεδο πρεστίζ, όπως και να 'χει, δεν είναι κάτι που λειτουργεί εποικοδομητικά, σε μια έτσι κι αλλιώς πληγωμένη από την υπόθεση της Folli Follie ελληνική αγορά.

Tripsta: Το άνοιγμα των 70 εκατ. ευρώ και οι εργαζόμενοι

Το κανόνι της Tripsta έφερε μεγάλο σοκ σ' όλη την αγορά, όμως για τους περισσότερο μυημένους, τα προβλήματα ρευστότητας και οικονομικής αρρυθμίας είχαν εμφανιστεί εδώ και πολλούς μήνες.
Πλέον, η εταιρεία σταματά τη λειτουργία της και την έκδοση νέων εισιτηρίων, ενώ οι πληροφορίες κάνουν λόγο για άνοιγμα που φτάνει ή και ξεπερνά τα 70 εκατ. ευρώ και αφορά οφειλές προς αεροπορικές εταιρείες για εισιτήρια που είχε εκδώσει.

Η εταιρεία προσπάθησε όλους τους τελευταίους μήνες μέσω πλάνου αναδιάρθρωσης και περικοπής δαπανών να ισορροπήσει λίγο την κατάσταση, όμως δεν τα κατάφερε, καθώς όπως η ίδια ισχυρίζεται σε χθεσινή ανακοίνωσή της, «συγκεκριμένοι συνεργάτες προσδοκώντας σε πρόσκαιρα οφέλη υπονόμευσαν οποιοδήποτε σχεδιασμό, δημιουργώντας ασφυκτικό πρόβλημα ρευστότητας».

Απολύθηκαν περί τους 180 εργαζόμενοι όμως το θετικό είναι πως αποζημιώθηκαν ή θα αποζημιωθούν (κατά τα φαινόμενα) όλοι, με την εταιρεία να τονίζει πως θα προχωρήσει σε ριζική αναδιάρθρωση, κάτω από νέο business plan.

Θυμίζουμε πως το 2015 συγχωνεύτηκαν οι εταιρείες Travelplanet24 και Αirtickets δημιουργώντας ένα από τα μεγαλύτερα πρακτορεία online πώλησης εισιτηρίων στην Ευρώπη, με κύκλο εργασιών που ξεπερνούσε τα 500 εκατ. ευρώ. Σε εκείνη τη στρατηγική συνένωση, υπήρξε η οικονομική συνδρομή από τα Elikonos Jeremie και Odyssey Venture Partners funds, ενώ στο «σύστημα» μπήκαν και τα... ίδια κεφάλαια (δηλαδή οι εισπράξεις από τα εισιτήρια) των δύο εταιρειών.

Τι υποστηρίζουν σε χθεσινή ανακοίνωσή τους οι Tripsta και airtickets®

Σε χθεσινή τους ανακοίνωση, μετά τις δραματικές εξελίξεις που είδαν το φως της δημοσιότητας, οι Tripsta και airtickets® κατηγόρησαν ως καταχρηστική και άδικη τη συμπεριφορά πολυεθνικών εταιρειών διαχείρισης συστημάτων κρατήσεων και διανομής εισιτηρίων, που αποστράγγισε αιφνίδια τα ταμειακά διαθέσιμα των δύο εταιρειών.

Τονίστηκε ότι καθ' ότι οι δύο εταιρείες έχουν μηδενικό τραπεζικό δανεισμό, εφάρμοσαν πλάνο περικοπής δαπανών που έδειχνε να αποδίδει. Παράλληλα, τονίζουν πως είχαν συνάψει μια καινοτόμο συμφωνία με την ΙΑΤΑ – που εκπροσωπεί 290 αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο – για την ευνοϊκή ρύθμιση αποπληρωμής των υποχρεώσεών τους. (σ.σ. είχαν κανονιστεί μηνιαίες δόσεις με ποσά που θα κλιμακώνονταν προοδευτικά και στην πορεία).

Όμως, τονίζεται στην ανακοίνωση, συγκεκριμένοι συνεργάτες προσδοκώντας σε πρόσκαιρα οφέλη, δημιούργησαν ασφυκτικό πρόβλημα ρευστότητας στις δύο εταιρείες. Οι Tripsta και airtickets® γνωστοποιούν πως θα στραφούν νομικά εναντίον αυτών των... συνεργατών, και ευελπιστούν στη δικαίωσή τους από την ανεξάρτητη Δικαιοσύνη.

Επιπλέον τονίζουν πως πρώτο μέλημα σ' αυτή τη φάση υπήρξε η πλήρης εξασφάλιση των δεδουλευμένων και όλων των νόμιμων αποζημιώσεων προς τους εργαζομένους τους και η εξόφληση όλων των υποχρεώσεών τους προς το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς.

Και καταλήγει η ανακοίνωση: «H Tripsta και η airtickets® ήταν και είναι οι μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες του κλάδου και οι μοναδικές που ανταγωνίστηκαν ευθέως τους πολυεθνικούς ανταγωνιστές τους, οι οποίοι άλλωστε θα είναι και οι μόνοι ωφελημένοι από τη σημερινή εξέλιξη.

Οι ιστότοποι των εταιρειών λειτουργούν και θα λειτουργούν κανονικά. Τα εκδοθέντα εισιτήρια και οι κρατήσεις όλων των πελατών συνεχίζουν να είναι σε πλήρη ισχύ.

Οι εργαζόμενοι και η διοίκηση των δύο εταιρειών, με σεβασμό προς τους πελάτες τους και προς την ιστορία τους, θα εργαστούν με αξιοπρέπεια και ευσυνειδησία και με μοναδικό μέλημα την εξυπηρέτηση των πελατών τους. Για κάθε εξέλιξη οι εταιρείες θα παράσχουν άμεση ενημέρωση προς όλους».

Επιστροφή στην mobile έκδοση.