LIBERALL
THINK TANKST
ΥΓΕΙΑY
Τετάρτη 12/12/18
4ος χρόνος, ημέρα 1137η

Γιώργος Διαμαντόπουλος: Στόχος μας η μείωση ελλειμμάτων σε ΟΑΣΑ - ΕΛΤΑ

Print Friendly and PDF
-A +A
Γιώργος Διαμαντόπουλος: Στόχος μας η μείωση ελλειμμάτων σε ΟΑΣΑ - ΕΛΤΑ

Στις επιχειρήσεις εκείνες με τα σοβαρότερα προβλήματα, αλλά και τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στην κοινωνία, δηλαδή τον ΟΑΣΑ και τα ΕΛΤΑ, έχει στόχο να μειώσει τα ελλείμματα το υπερ- Ταμείο, όπως λέει στον «Φ» ο πρόεδρός του, Γιώργος Διαμαντόπουλος, ενώ στις προτεραιότητές του είναι επίσης η ΔΕΗ και οι εταιρείες ύδρευσης που αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα υποεπένδυσης.

Εκτιμά ότι στη συντριπτική του πλειονότητα το πολιτικό σύστημα και οι υπουργοί έχουν αποδεχθεί τον ρόλο του υπερ - Ταμείου, απαντά ότι έως σήμερα αυτό δεν έχει δεχθεί πολιτικές παρεμβάσεις στο έργο του, ενώ αναγνωρίζει ως ατυχές περιστατικό, που έχει εν μέρει αντιμετωπισθεί, την υπόθεση παρακράτησης χρημάτων της ΔΕΗ από τα ταχυδρομεία, των οποίων το έλλειμμα ταμειακής ρευστότητας θα αντιμετωπιστεί μόνο όταν αυτά αναδιοργανωθούν.

Συνέντευξη στο Γιώργο Φιντικάκη

- Σας έχει ασκηθεί κριτική ότι το υπερ- Ταμείο κινείται με «αργούς ρυθμούς». Πώς απαντάτε στην κριτική αυτή;

Προσωπικά είμαι υπερήφανος για το έργο μας. Να θυμίσω ότι η εταιρεία συστάθηκε πριν από μόλις 16 μήνες και η δουλειά μας ξεκίνησε κυριολεκτικά από το μηδέν, χωρίς προσωπικό, χωρίς γραφεία.

Στο διάστημα που μεσολάβησε η εταιρεία απέκτησε οργανωτική δομή, αξιολόγησε και ενίσχυσε τα Διοικητικά Συμβούλια του ΤΑΙΠΕΔ και της ΕΤΑΔ, μέσα από καθαρές και αξιοκρατικές διαδικασίες.

Παράλληλα, δημιουργήσαμε ένα πλαίσιο ελέγχου της απόδοσης των θυγατρικών μας για να ενισχύσουμε τη διαφάνεια και να εξασφαλίσουμε την αποτελεσματικότερη διαχείρισή τους.

Αυτά μπορεί να σας φαίνονται απλά, αλλά είναι αυτά ακριβώς που λείπουν από τις δημόσιες επιχειρήσεις. Σημειώστε ότι για τις δημόσιες επιχειρήσεις που εντάχθηκαν στο χαρτοφυλάκιο μας μόλις πριν πέντε μήνες, τον Ιανουάριο, εκπονήσαμε και παρουσιάσαμε ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο, με βάση το οποίο θα προχωρήσει η αναδιάρθρωση και η εξυγίανσή τους.

- Υπάρχουν ωστόσο κάποιοι που χαρακτηρίζουν το Στρατηγικό Σχέδιο που ανακοινώσατε τον Απρίλιο ως «έκθεση ιδεών»...

Είναι σίγουρο ότι αυτοί που το λένε δεν μπήκαν καν στον κόπο να το διαβάσουν στο σύνολό του. Είναι ένα κείμενο 270 σελίδων που περιλαμβάνει μια αναλυτική ακτινογραφία των θυγατρικών μας και πλήρη καταγραφή των προκλήσεων και ευκαιριών που αντιμετωπίζουν και προσδιορίζει τις στρατηγικές προτεραιότητες για κάθε επιχείρηση.

Πρόκειται για μια πραγματικά επαγγελματική δουλειά που ολοκληρώθηκε σε λίγο χρόνο και δεν νομίζω να έχει ξαναγίνει στη χώρα μας. Από εκεί και πέρα, η κάθε ΔΕΚΟ θα εξειδικεύσει αυτό το σχέδιο και με βάση αυτό θα καθορίσουμε τους στόχους και τους δείκτες που θα παρακολουθούμε για να αξιολογούμε την πρόοδο.

Να διευκρινίσω όμως ότι δεν διοικούμε τις ΔΕΚΟ, ούτε σκοπεύουμε να υποκαταστήσουμε τις διοικήσεις τους. Ελέγχουμε, εποπτεύουμε και αξιολογούμε ασκώντας τα δικαιώματα του μετόχου πλειοψηφίας ή μειοψηφίας αντίστοιχα.

- Έχει αποδεχτεί το ρόλο του υπερ-Ταμείου το πολιτικό σύστημα ; Το έχουν αποδεχτεί οι υπουργοί και οι διορισμένες διοικήσεις των ΔΕΚΟ, όταν με το υπερ-Ταμείο, χάνουν από τα χέρια τους κρίσιμη κυβερνητική ύλη;

Η άποψή μου είναι πως στην συντριπτική πλειοψηφία τον έχουν αποδεχτεί. Διάβασα και εγώ σχόλια γύρω από το αν κάποιοι χάνουν ή όχι την δυνατότητα να ελέγχουν τις ΔΕΚΟ, αλλά πρέπει να σας θυμίσω ότι τόσο η σύσταση και η λειτουργία της ΕΕΣΥΠ όσο και οι σχέσεις της με τις θυγατρικές δημόσιες επιχειρήσεις διέπονται από νόμο του κράτους που ψηφίστηκε από την ελληνική Βουλή.

Ειδικότερα με τις διοικήσεις των ΔΕΚΟ συνεργαζόμαστε αρμονικά σε τακτική βάση και έχουμε κοινούς στόχους. Ζητήσαμε, για παράδειγμα, να μας υποβάλουν τα business plans τους, πράγμα που έγινε τον Απρίλιο μέσα στις αυστηρές προθεσμίες που είχαμε θέσει.

- Έχετε δεχτεί ως σήμερα πολιτικές παρεμβάσεις στο έργο σας, και αν ναι, πως έχετε αντιδράσει ; Τι στάση θα τηρήσετε αν αυτό συμβεί στο μέλλον;

Όχι, δεν έχουμε δεχθεί παρεμβάσεις και θεωρώ ότι αυτό είναι μια μεγάλη κατάκτηση. Ως προς τη θεωρητική σας ερώτηση για το μέλλον, θα σας απαντήσω ευθέως.

Αν η παρέμβαση προέλθει από θεσμικά αρμόδιο πρόσωπο, ασφαλώς θα ακούσω, θα αξιολογήσω ότι έχει να μου πει και θα κάνω το καθήκον μου σύμφωνα με την συνείδησή μου και το συμφέρον του τόπου. Πιστεύω όμως ότι το θεσμικό πλαίσιο αλλά και ο τρόπος που δουλεύουμε με κανόνες διαφάνειας διασφαλίζει ότι κάτι τέτοιο δεν θα χρειαστεί να γίνει.

- Στόχος του Ταμείου είναι οι υπηρεσίες που παρέχουν οι ΔΕΚΟ προς τους πολίτες να γίνονται κάθε ημέρα καλύτερες, και οι κρατικές εταιρείες να λειτουργούν με τρόπο διάφανο και νοικοκυρεμένο. Δεν το είδαμε όμως στην υπόθεση ΕΛΤΑ-ΔΕΗ…

Η εμπλοκή που δημιουργήθηκε μεταξύ ΕΛΤΑ και ΔΕΗ είναι πράγματι ένα ατυχές περιστατικό που μας προβληματίζει. Έχουμε κινητοποιηθεί, δουλεύουμε συστηματικά, χωρίς τυμπανοκρουσίες και διαφήμιση, για να το λύσουμε και ήδη αντιμετωπίστηκε εν μέρει και σύντομα, θα λυθεί συνολικά τουλάχιστον σε ότι αφορά τις επιπτώσεις στον καταναλωτή, που είναι και το βασικό θύμα της υπόθεσης.

Από εκεί και πέρα, το σοβαρότατο ζήτημα της έλλειψης ταμειακής ρευστότητας των ΕΛΤΑ, που δημιούργησε το πρόβλημα, δεν θα λυθεί σε μια μέρα. Θα λυθεί μέσα από την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό της επιχείρησης ούτως ώστε να μπορεί να εκτελεί το έργο της καθολικής υπηρεσίας χωρίς να επιβαρύνει με ζημιές τον φορολογούμενο. Είναι δύσκολο έργο, αλλά άλλες χώρες το έχουν πετύχει.

Να σας θέσω όμως με τη σειρά μου ένα ρητορικό ερώτημα: με δεδομένο ότι οι ΔΕΚΟ πέρασαν στο χαρτοφυλάκιό μας τον Ιανουάριο, (και αν σκεφτούμε ότι ο ΟΤΕ, υπό ιδιωτική διοίκηση, χρειάστηκε 15 χρόνια για να γίνει η επιχείρηση που είναι σήμερα), εσείς πόσο χρόνο μας δίνετε για να πετύχουμε;

- Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, οι χρόνοι λειτουργούν πιεστικά. Τώρα επομένως που έχετε μια πρώτη εικόνα από τα δυνατά και αδύνατα σημεία των ΔΕΚΟ, αναλύστε μας τις πρώτες παρεμβάσεις σας σε αυτές, μέσα από συγκεκριμένες ενέργειες…

Η πρώτη μας προτεραιότητα είναι οι επιχειρήσεις με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στην κοινωνία, που είναι και αυτές με τα σοβαρότερα προβλήματα: Ο ΟΑΣΑ, τα ΕΛΤΑ και η ΔΕΗ, η οποία όμως σημειώστε είναι μια εισηγμένη εταιρεία, στην οποία είμαστε μέτοχος μειοψηφίας.

Δεν θέλω όμως να μειώσω τη σημασία των υπολοίπων, όπως οι εταιρείες ύδρευσης, που αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα υποεπένδυσης, με συνέπειες σαν αυτές που ζήσαμε στη Θεσσαλονίκη πρόσφατα.

Ενας πρωταρχικός μας στόχος θα ήταν η μείωση των ελλειμμάτων σε ΕΛΤΑ και ΟΑΣΑ και ασφαλώς η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στον Ελληνα πολίτη. Πρέπει να κινηθούμε γρήγορα και αποτελεσματικά και φυσικά όχι μόνον για τις δύο αυτές εταιρείες, αλλά και για όλες συνολικά που έχουν έρθει στην ευθύνη μας.

Αν μιλήσουμε ειδικότερα για τις συγκοινωνίες, θα σας πω ότι βραχυπρόθεσμες προτεραιότητες είναι η ανάσχεση της μείωσης των εσόδων, μέσω και του περιορισμού της εισιτηριοδιαφυγής, και οι παρεμβάσεις στο λειτουργικό κόστος. Μεσομακροπρόθεσμα πρέπει να ενισχύσουμε τα έσοδα προσελκύοντας μεγαλύτερο μερίδιο των μετακινήσεων και να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα της συντήρησης και ανανέωσης του εξοπλισμού και του στόλου τους.

- Δυο διοικήσεις ΔΕΚΟ, (ΕΛΤΑ-ΟΑΣΑ) τελούν υπό αξιολόγηση. Θα λέγατε ότι υπάρχουν πρόσωπα που δικαιούνται να βρίσκονται σε αυτή τη θέση, και ότι άλλα, όχι ; Θα ακολουθήσουν αξιολογήσεις διοικήσεων και στις άλλες ΔΕΚΟ, και σε ποιες;

Είναι προφανές ότι δεν πρόκειται να σας απαντήσω, διότι αν το έκανα θα έθετα υπό αμφισβήτηση την όλη διαδικασία αξιολόγησης. Έχουμε αναθέσει το έργο αυτό σε ανεξάρτητους συμβούλους, μετά από διαγωνισμό, και περιμένουμε τις εκθέσεις τους.

Νομίζω ότι το προηγούμενο του ΤΑΙΠΕΔ και της ΕΤΑΔ, όπου η αξιολόγηση ολοκληρώθηκε χωρίς παρεμβάσεις και σήμερα διοικούνται από άξιες ομάδες τεχνοκρατών και στελεχών με σημαντική εμπειρία, αποτελεί εχέγγυο για την όλη διαδικασία.

- Χρόνια ακούμε για τα 70.000 αναξιοποίητα και εν πολλοίς καταπατημένα δημόσια ακίνητα. Πόσα χρόνια θα πάρει να αποτιμηθεί η αξία τους;

Όπως ξέρετε, η ακίνητη περιουσία του Δημοσίου είναι μια πληγή που έρχεται από πολύ παλιά. Μιλάμε για ένα περιβάλλον όπου δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη το Κτηματολόγιο, όπου οι αρμόδιες υπηρεσίες (υποθηκοφυλακεία κλπ) δεν είναι ψηφιοποιημένες και δεν έχουν διασυνδεθεί μεταξύ τους και όπου η Δικαιοσύνη κινείται με αργούς ρυθμούς.

Σε αυτό το περιβάλλον η ΕΤΑΔ, η οποία προέκυψε σχετικά πρόσφατα από τη συγχώνευση τεσσάρων διαφορετικών εταιρειών του δημοσίου, καλείται να αποτιμήσει, να «καθαρίσει» και να αξιοποιήσει 72.500 ακίνητα. Μην φανταστείτε ότι είναι όλα αξιοποιήσιμα.

Υπάρχουν κάποια που δεν γνωρίζουμε καν που βρίσκονται, κάποια καταπατημένα ή υπό αμφισβήτηση και κάποια που είναι πιο απλές περιπτώσεις. Όσοι νομίζουν ότι μπορεί το έργο αυτό να ολοκληρωθεί σε διάστημα λίγων μηνών ή ετών είναι αφελείς, ή κάνουν εύκολη και φθηνή κριτική.

Αυτή τη στιγμή «καθαρίζουμε» ένα σημαντικό αριθμό ακινήτων σε ετήσια βάση (με την έννοια της καταγραφής, της επίλυσης των νομικών προβλημάτων για να είναι έτοιμα προς αξιοποίηση), ενώ ταυτόχρονα τα αποτιμούμε.

Έτσι από αξία 417 περίπου εκατομμυρίων ευρώ στις προηγούμενες Οικονομικές Καταστάσεις της ΕΤΑΔ, στις επόμενες θα δούμε ποσά γύρω στο ένα δισ ευρώ.

Ταυτόχρονα ο ρυθμός αυτός επιταχύνεται. Στόχος μας είναι να φτάσουμε σταδιακά σε πάνω από 5.000 ξεκαθαρίσματα και αντίστοιχες αποτιμήσεις ακινήτων ετησίως. Ο στόχος είναι πολύ φιλόδοξος αλλά ταυτόχρονα είναι πρόκληση για όλους μας.

* Ο κ. Γιώργος Διαμαντόπουλος είναι πρόεδρος υπερ -Ταμείου (Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών & Περιουσίας).

** Αναδημοσίευση από τον «Φιλελεύθερο» της Παρασκευής 8 Ιουνίου 2018.

Επιστροφή στην mobile έκδοση.