LIBERALL
THINK TANKST
FORUMF
ΥΓΕΙΑY
ARTNEWSA
Σάββατο 12/05/18
2ος χρόνος, ημέρα 923η

«Το Facebook δεν είναι για παιδιά». Τι ζητούν 110 ειδικοί από τον Zuckerberg;

Print Friendly and PDF
-A +A
«Το Facebook δεν είναι για παιδιά». Τι ζητούν 110 ειδικοί από τον Zuckerberg;

Του Γιάννη Γορανίτη

Το λανσάρισμα της υπηρεσίας Messenger Kids τον περασμένο Δεκέμβριο συνοδεύτηκε από τις διαβεβαιώσεις του Facebook ότι η νέα εφαρμογή που απευθύνεται στους χρήστες κάτω των 13 ετών θα προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια και δυνατότητες γονικού ελέγχου.

Μεταξύ άλλων, προσφέρει στους γονείς δυνατότητα έγκρισης επαφών, προβολής του περιεχομένου και εφαρμογής φίλτρων ασφαλείας για να αποτρέψουν τον διαμοιρασμό ακατάλληλου υλικού. Ακόμη, δεν περιλαμβάνει διαφημιστικά μηνύματα και οι υπεύθυνοι του Facebook διαβεβαιώνουν ότι τα δεδομένα των παιδιών που συλλέγονται, δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για διαφημιστικούς σκοπούς.

Δεν παύει βέβαια να φέρνει παιδιά πολύ μικρής ηλικίας σε επαφή με τον κόσμο της κοινωνικής δικτύωσης. Γι’ αυτό και εξαρχής διατυπώθηκαν ορισμένες αντιδράσεις, αν και οι περισσότεροι μοιάζουν να αποδέχονται τις διαβεβαιώσεις του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου. «Αφού δεν μπορούμε να αποκλείσουμε τα παιδιά από το Facebook, τουλάχιστον ας διασφαλίσουμε την παρουσία τους», σχολίαζε ένας γονέας κάτω από την ανακοίνωση της εταιρείας.

Η ανοικτή επιστολή

Φαίνεται όμως ότι δεν σκέφτονται όλοι οι γονείς και οι ενεργοί πολίτες με τον ίδιο τρόπο. Περισσότεροι από 110 ειδικοί (γιατροί, εκπαιδευτικοί και εμπειρογνώμονες για την υγεία των παιδιών), εκπρόσωποι φορέων και οργανισμών συνυπέγραψαν μια ανοικτή επιστολή προς τον ιδρυτή της Facebook, Mark Zuckerberg ζητώντας του να αποσύρει την επίμαχη εφαρμογή Messenger Kids, αλλά και να προστατεύσει τους ανήλικους από τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο διαδικτυακό περιβάλλον.

«Σε μια εποχή όπου αυξάνεται η ανησυχία σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η χρήση των κοινωνικών μέσων επηρεάζει την ευημερία των εφήβων, είναι ιδιαίτερα ανεύθυνο να ενθαρρύνουμε παιδιά τόσο μικρής ηλικίας να αρχίσουν να χρησιμοποιούν ένα προϊόν του Facebook», αναφέρεται ενδεικτικά στην ανοικτή επιστολή.

Τεκμηριώνοντας τη θέση τους, αναφέρουν ότι οι εφαρμογές ανταλλαγές μηνυμάτων είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς στα παιδιά και η προσθήκη του –φαινομενικά ασφαλούς– Messenger Kids αναμένεται να αυξήσει το χρονικό διάστημα που αφιερώνουν τα παιδιά στις συσκευές τους.

Η ανησυχία των ειδικών

Δε στέκονται βέβαια μόνο στον χρόνο που θα ξοδεύουν τα παιδιά στην πλατφόρμα. Επικαλούνται τη μεγαλύτερη σχετική μελέτη, υπογραμμίζοντας ότι η υπερβολική χρήση ψηφιακών συσκευών και μέσων κοινωνικής δικτύωσης υπονομεύει την υγιή ανάπτυξη και απειλεί τη σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών και εφήβων.

«Τα παιδιά αυτής της ηλικίας δεν είναι αρκετά μεγάλα ώστε για να αντιληφθούν την πολυπλοκότητα των διαδικτυακών σχέσεων, οι οποίες συχνά οδηγούν σε παρανοήσεις και συγκρούσεις ακόμη και μεταξύ πιο ώριμων χρηστών. Επίσης, δεν έχουν πλήρη κατανόηση της ιδιωτικότητας, συμπεριλαμβανομένου του τι είναι κατάλληλο να μοιραστούν με άλλους και σε ποιον μπορούν να δίνουν πρόσβαση σε προσωπικό περιεχόμενο, όπως οι συνομιλίες, οι φωτογραφίες και τα βίντεό τους.

Επισημαίνουν εξάλλου ότι η χρήση του Facebook από τους έφηβους συνδέεται με σημαντικά υψηλότερα ποσοστά κατάθλιψης. «Οι έφηβοι που δαπανούν μία ώρα την ημέρα συνομιλώντας στα κοινωνικά δίκτυα αναφέρουν λιγότερη ικανοποίηση σχεδόν σε κάθε πτυχή της ζωής τους», αναφέρουν χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με άλλη μελέτη, το 79% των εφήβων ελέγχουν το κινητό τους τουλάχιστον μία φορά την ώρα, ενώ περίπου οι μισοί παραδέχονται ότι είναι εθισμένοι σε αυτό.

Κλείνοντας την επιστολή τους οι συνυπογράφοντες ειδικοί απευθύνονται προσωπικά στον Zuckerberg: «Είναι ήδη δύσκολο να μεγαλώνεις παιδιά στην ψηφιακή εποχή. Σας ζητάμε να μη χρησιμοποιήσετε την τεράστια εμβέλεια και επιρροή του Facebook για να το καταστήσετε ακόμη πιο δύσκολο. Σας παρακαλούμε να αποδείξετε ότι το Facebook ενδιαφέρεται για την ευημερία των παιδιών και της κοινωνίας διακόπτοντας τη λειτουργία του Messenger Kids».

Σύμφωνα με πληροφορίες, αν το αίτημα τους δεν εισακουστεί οι υπεύθυνοι της καμπάνιας δηλώνουν έτοιμοι να ξεκινήσουν μια παγκόσμια εκστρατεία με βασικό σύνθημα: «τα μικρότερα παιδιά απλώς δεν είναι έτοιμα να ανοίξουν λογαριασμούς σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ
Επιστροφή στην mobile έκδοση.