Αυτοί που «τρέχουν» την αγορά αυτοκινήτου

Αυτοί που «τρέχουν» την αγορά αυτοκινήτου

Του Γιώργου Δασκαλόπουλου

Ένα διαφημιστικό σποτ που “παίζει” τις τελευταίες ημέρες, δείχνει το γύρισμα μιας νέας σελίδας στην αγορά αυτοκινήτου. Η Βελμάρ, του ομίλου Βασιλάκη, γίνεται ένας από του διανομείς της ιστορικής Jeep, λίγους μήνες μετά το πέρασμα της φίρμας, από τον όμιλο Συγγελίδη στην Fiat Auto Hellas. Ο όμιλος Βασιλάκη, μέσω της Autohellas είναι από τους πλέον ενισχυμένους του κλάδου, όμως αναδιατάσσεται ραγδαία, μετά την κρίση. Αντίστοιχη σελίδα “γυρνά” όμως και ο όμιλος Συγγελίδη ο οποίος το τελευταίο διάστημα, προσθέτει στο οπλοστάσιό του τις αντιπροσωπείες της Opel και της Mazda.

Αρκετά χρόνια πριν, την περίοδο 2008-2009, όταν η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία εκμηδενιζόταν από την κρίση, και η ιστορική Chrysler Jeep περνούσε στα χέρια της ιταλικής Fiat, ο όμιλος Συγγελίδη, που από δεκαετίες αντιπροσώπευε τους Αμερικανούς στην Ελλάδα, κατάφερνε να κλείσει μία συμφωνία με τους Ιταλούς για να κρατήσει” τη φίρμα. Οι γνώστες του κλάδου λένε ότι η συμφωνία ήταν αρκετά “δύσκολη”, αλλά η οικογένεια Συγγελίδη, επιθυμούσε να κρατήσει τη φίρμα που της είχε προσφέρει πωλήσεις και αίγλη, τα προηγούμενα χρόνια.

Το deal διατηρήθηκε σχεδόν μια δεκαετία, όταν πριν μερικούς μήνες, επήλθε το διαζύγιο. Η Fiat Auto, αποφάσισε να “πάρει πάνω της” την αντιπροσωπεία της Jeep και να αναθέσει πλέον σε διανομείς και εμπόρους το υπόλοιπο έργο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν, το πλάνο μιλά για 9 διανομείς και 11 επισκευαστές.

Η Βελμάρ βέβαια, είναι ο πιο σημαντικός. Ιδιαίτερα καθώς λόγω “όγκου” μπορεί να υποστηρίξει το εγχείρημα. Μέλος του ομίλου της Autohellas που ενισχύθηκε σημαντικά στον τομέα των μισθώσεων τα τελευταία χρόνια, η Βελμάρ δραστηριοποιείται για περισσότερες από τρεις δεκαετίες στη λιανική αυτοκινήτων (Ford, Opel, Saab, Seat, Volvo, Honda, Mitsubishi).

Η Jeep δεν είναι βέβαια η μόνη κίνηση. Πριν ενάμισι χρόνο στο στρατόπεδο των επιχειρήσεων της οικογένειας Βασιλάκη πέρασαν και οι αντιπροσωπείες της Hyundai και της Kia μετά το deal διάσωσης της Π&Ρ Δάβαρης που μέχρι τότε εκπροσωπούσε τις δύο κορεάτικες φίρμες. Η κίνηση (η οικογένεια Βασιλάκη ανέλαβε το 70% του ομίλου και το management, με το 30% να παραμένει στην οικογένεια Δάβαρη και τον ίδιο τον Πάνο Δάβαρη να διατηρείται στη θέση του προέδρου) αποδείχθηκε σημαντική. Ήδη η Hyundai με επιθετικό marketing αλλά και ευνοούμενη από τη νέα γκάμα προϊόντων της κορεατικής εταιρείας επιστρέφει στις ηγετικές θέσεις που κατείχε στην ελληνική αγορά. Παράλληλα όμως ευνοεί και την ευελιξία του στόλου της Autohellas (rentals και leasing) στις μισθώσεις με καλύτερους όρους.
Για την Autohellas τα οικονομικά αποτελέσματα του 2018 (με αύξηση 38% στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών, και 33% στα κέρδη προ φόρων) πιστοποιούν την ορθότητα της κίνησης, όπως επίσης και το μέρισμα του 1,50 ευρώ ανά μετοχή που αποφασίστηκε να μοιραστεί φέτος στους μετόχους!

Ο όμιλος Συγγελίδη από την πλευρά του, μπορεί να μην παρατάσσει πλέον την Jeep, αλλά βγαίνει επίσης ενισχυμένος από τις αναδιατάξεις της αγοράς, καθώς έχει στο οπλοστάσιό του, τέσσερα μεγάλα brands και ισχυρές προοπτικές πωλήσεων που φτάνουν το 20% της ελληνικής αγοράς. Στο επίκεντρο βρίσκονται οι ...Γάλλοι. Ο όμιλος Συγγελίδη ήταν παραδοσιακά αντιπρόσωπος των Citroen, όταν πριν μερικά χρόνια η ενοποίηση του γαλλικού γκρουπ της PSA έφερε υπό την στέγη του Έλληνα αντιπροσώπου και την Peugeot. Η πορεία των πωλήσεων ήταν εντυπωσιακή, φέρνοντας τα αυτοκίνητα της γαλλικής εταιρείας στην τρίτη θέση των πωλήσεων της ελληνικής αγοράς το 2018, και με προοπτική να κατακτήσουν ενδεχομένως και τη δεύτερη φέτος. Προφανώς για τον λόγο αυτό η PSA, αναλαμβάνοντας τον έλεγχο της Opel πέρασε στον όμιλο Συγγελίδη την αντιπροσωπεία της Ελλάδας, από την περασμένη άνοιξη. Πριν μερικές εβδομάδες, στο γκρουπ προστέθηκε και η αντιπροσωπεία της Mazda, η η οποία είχε μείνει ακέφαλη από το 2014 στη χώρα μας.

Οι δύο όμιλοι δεν είναι συγκρίσιμοι, καθώς έχουν αρκετά διαφορετικό προφίλ και δραστηριότητα, όπως επίσης μη συγκρίσιμος είναι και άλλος ένας σημαντικός όμιλος του κλάδου, η Σφακιανάκης (αντιπρόσωπος της Suzuki, διανομέας για φίρμες όπως η BMW, Volvo, Mini κλπ. και με δραστηριότητα στις μισθώσεις μέσω των Executive Lease και Enterprise). Η εταιρεία, που τις τελευταίες ημέρες πέρασε στον πλήρη έλεγχο του Σταύρου Τάκη, κινείται ήδη στην κατεύθυνση εξόδου από το ΧΑ και η διοίκησή της κινείται να εφαρμόσει ένα business plan, που μετά τη περυσινή συμφωνία για την αναδιάρθρωση των δανειακών της υποχρεώσεων θα είναι καθοριστικό για την “επόμενη ημέρα”. Το 2018 ήταν μια καλή χρονιά για την εταιρεία, που βοηθούμενη από την αύξηση των πωλήσεων και τις καλές επιδόσεις στις εταιρείες μισθώσεων, κατέγραψε θετικό προ φόρων αποτέλεσμα (στα 1,7 εκατ.) για πρώτη φορά μετά σχεδόν 10 χρόνια. Για το 2019, με τις συνθήκες ανταγωνισμού να έχουν σκληρύνει, μένει να αποδειχθεί εάν οι κεντρικές επιλογές θα αποδειχθούν ορθές.

Ενισχυμένος από τις εξελίξεις και ο όμιλος Θεοχαράκη (του Τάκη Θεοχαράκη) που ευνοήθηκε από τη διεθνή εξέλιξη της συνένωσης των Nissan και Renault φέρνοντας τη σημαντική γαλλική φίρμα στο στρατόπεδό του και με την ιαπωνική εταιρεία να συνεχίζει να συγκαταλέγεται μεταξύ των πρωταγωνιστών της ελληνικής αγοράς.